arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر: بهترین نوع واکسن برای کشور انتخاب شده؛ مردم نگران نباشند

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بهترین نوع واکسن برای کشور انتخاب شده است و مردم نباید نگران باشند زیرا ما تجربه کافی داریم، به اندازه کافی واکسن تدارک دیده شده است و هر لحظه که واکسن در اختیار ما قرار بگیرد به ترتیب اولویت در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: بهترین نوع واکسن برای کشور انتخاب شده است و مردم نباید نگران باشند زیرا ما تجربه کافی داریم، به اندازه کافی واکسن تدارک دیده شده است و هر لحظه که واکسن در اختیار ما قرار بگیرد به ترتیب اولویت در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

محمدمهدی گویا در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۵ بهمن ماه در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: از آغاز شیوع کرونا در کشور تاکنون سه موج سنگین داشتیم، در روزهای اخیر شاهد این بودیم که موج سوم سنگین بیماری رو به کاهش بود و در این راستا تلاش بسیار و اقدامات خوبی صورت گرفت تا با کاهش بیماری روبه‌رو شویم.

وی افزود: مردم، اصناف و دولت سختی‌ها را تحمل کردند بنابراین به سادگی این منحنی رو به کاهش نیامده است، کرونا ویروس بسیار سرکشی است که از هر روزنه‌ای استفاده می‌کند تا بیماری ایجاد کند، ظرف روزهای اخیر شاهد هستیم که در برخی از مناطق کشور موارد بیماری رو به افزایش است و برای ما نگران کننده است که موج جدید بیماری شروع شود.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر در استان قزوین ۷۰ بیمار در آی سی یو در وضعیت بحرانی به سر می‌برند اگر موج سنگینی ایجاد شود برای پذیرش و بستری بیمارهای جدید به مشکل می‌خوریم و مدیریت آن سخت است، موضوع بسیار جدی است و باید به صورت جدی همه اعضای ستاد کرونا پای کار باشند.

وی تاکید کرد: در غیر این صورت با توجه به نزدیکی به نوروز شاهد افزایش تردد مردم در مراکز خرید و تجمع مردم در مسافرت‌ها خواهیم بود مگر اینکه حساب شده عمل کنیم و سازمان‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند، ما نباید خیال کنیم که بیماری کاهش یافته است بلکه باید برای هر موجی آماده باشیم.

گویا اظهار کرد: ویروس کرونا جهش یافته است، در واقع این ویروس به صورت مداوم در حال تغییر است تا در مقابل سیستم دفاعی بدن بایستد، ویروس جهش یافته در استان قزوین پیدا شده است و با اقدامات انجام شده در استان در تله گیر کرده است، ۱۸۰ نفر در یک روستای کوچک تست گرفتند که نتیجه آن منفی بوده و دوباره تست می‌گیرند یعنی اجازه نمی‌دهند ویروس در یک گوشه روستا پنهان شود.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد زیادی از ساکنین محل زندگی فرد مبتلا به ویروس جهش یافته نیز تست گرفتند و موردی از بیماری مشاهده نشده است، تست پنج نفر مثبت شده است و باید با دقت بررسی شود که آیا ویروس جهش یافته است یا خیر، با توجه به عدم ارتباط مادر و خواهران فرد بعید است که ویروس جهش یافته داشته باشند؛ پسر عموی فرد که ارتباط مستقیمی با وی داشته نیز مورد آزمایش قرار گرفته اما تست منفی شده است برای اطمینان صد درصدی pcr گرفتیم و فرد را قرنطینه کردیم و نگران این فرد نیستم چون همکاران تا مشخص شدن وضعیت پای کار هستند.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: در این روستا هرچند احتمال افراد کم است اما ما به صورت جدی بررسی می‌کنیم، درست است افراد قرنطینه شده که تستشان منفی شده باید به کسب و کار خود برسند اما این اجازه را ندادیم چرا که ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالایی دارد و این احتمال وجود دارد بیماری زایی بیشتری داشته باشد بنابراین نباید غفلت کنیم و مردم و مسئولین باید همکاری کنند تا ۸ روز مطابق دستورالعمل وزرات بهداشت عمل کنند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه ارتباطات فرد محدود بوده است و مردم همکاری لازم را دارند، ما باید قدرت تحمل مردم را بالا ببریم اگر این فرد روابط گسترده داشت باید تعداد تست بیشتری می‌گرفتیم، در نهایت نباید این ویروس جهش یافته را آسان بگیریم و بعد پشیمان شویم، تاکنون نهایت دقت در تست گیری انجام شده و یک نفر جا نمانده است. طی ۵ روز گذشته نیز هر روز از تمام پرسنل بیمارستانی که فرد در آن فوت شده نیز تست گرفته شده است به مردم این اطمینان را می‌دهم که خیالشان راحت باشد چیزی کم نگذاشته‌ایم و با بهترین برنامه‌ریزی کار پیشرفته است.

گویا با اشاره به خرید واکسن اظهار کرد: بهترین انواع واکسن برای کشور انتخاب شده است و مردم نباید نگران باشند، موی من در این راه سفید شده، به اندازه کافی واکسن تدارک شده است و هر لحظه که واکسن در اختیار ما قرار بگیرد به ترتیب اولویت در اختیار مردم قرار می‌دهیم و نگرانی از جهت تامین واکسن در کشور وجود ندارد.

نظرات بینندگان