در حالی که حدود یک ماه از زمان حضور جو بایدن در کاخ سفید میگذرد، زمان چندانی تا ضربالاجل تهران باقی نمانده و احتمالا جهان باید خود را برای خروج ایران از پروتکل الحاقی آماده کند.
به گزارش «انتخاب»؛ مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در گفتگوی اختصاصی با سعید جعفری، خبرنگار یورونیوز میگوید: «حتی هنوز تغییری در محدودیتهای شخص او در نیویورک پدید نیامده است.»
متن این مصاحبه در زیر می آید:
آیا زمان ضربالاجل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی تغییر کرده است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه میگوید آمریکا تا هفته نخست اسفند زمان خواهد داشت که تحریمهای ایران را لغو کند؛ این در حالیست که پیشتر از ۲۳ فوریه سخن گفته میشد.
قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم باید بگویم که ما گزارش های متعدد آژانس را داریم که کاملا نشان میدهد همکاری ایران با آژانس به صورت کامل انجام شده. وقتی که ایالات متحده به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد، دیگر کشورهای باقیمانده در برجام به ما اصرار داشتند که رفتاری مشابه آمریکا نکنیم و از توافق خارج نشویم چرا که آنها خسارتهای ایران را جبران میکنند. ما یک سال برای این منظور صبر کردیم اما در عمل اتفاقی نیفتاد. همان زمان دولت ایران تصمیم گرفت به صورت چند مرحلهای تعهدات خود را کاهش دهد. البته همین امر هم بر مبنای بند ۳۶ برجام صورت پذیرفت. از سوی دیگر مجلس هم مدتها در این خصوص بحث کرده بود که چه راهکارهایی در قبال این وضعیت انجام دهد و در نهایت این قانون تصویب شد. بر اساس این قانون ما تعهداتی در چارچوب قوانین کشوری داریم. بر اساس این قانون ما باید گامها را بردایم که البته برخی از آنها مثل شروع غنیسازی ۲۰ درصدی را روع کردیم. مرحله بعدی آن که قرار است ۲۱ فوریه اتفاق بیفتد همانطور که شما اشاره کردید این است که اگر تا آن زمان مطالب مجلس محقق نشود دولت باید به اجرای پروتکل الحاقی پایان دهد. ضمن اینکه توجه داشته باشید که همین هم طبق برجام اقدامی داوطلبانه از سوی ایران بوده است.
این یعنی به این معناست بعد از آن تاریخ نظارتهای آژانس ادامه دارد اما اجرای پروتکل الحاقی متوقف میشود؟
بله همینطور است. شرایط برمی گردد به پیش از توافق برجام. یعنی ما در چارچوب پادمان و ان پی تی به تعهدات خود عمل میکنیم و بر همین اساس هم ماموران آژانس در ایران حضور خواهند داشت.
پس تغییری در ضربالاجل ایران ایجاد نشده؟
خیر. بر اساس همان مصوبه مجلس است.
انتظار شما از آمریکا چیست؟ اگر مثلا واشنگتن گام مثبتی انجام دهد که نشاندهنده تغییر راهبرد کلی این کشور در قبال ایران باشد برای ایران کافی نخواهد بود؟
مصوبه مجلس مشخص است. ما هیمشه گفتهایم آمریکا باید به برجام برگردد. یعنی باید به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام برگردد. باید تحریمهایی که در خود برجام مشخص شده چه هستند را لغو کند. تحریمهایی که در دوره ترامپ به عناوین دیگر تصویب شد را باید لغو کنند و البته یک سری تحریمهای جدیدی هم در دوره ترامپ تصویب شد که که آنها هم باید لغو شوند. در نتیجه مشخص است که آمریکا باید چه کارهایی انجام دهد.
اما تقریبا مشخص است که در این فاصله زمانی کوتاه این اتفاقات نمیافتد. یعنی حتی اگر حرکت مثبت کوچکی هم از سوی آمریکا صورت بگیرد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود؟
مصوبه مجلس روشن است که چه اتفاقی باید بیفتد. ما بر همان اساس مجبوریم عمل کنیم و بر همان اساس هم عمل خواهیم کرد.
در رسانههای آمریکایی گزارشهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه دولت آمریکا برنامههایی دارد برای کاهش فشار بر ایران بدون رفع تحریم ها. این احیانا اگر اتفاق بیفتد واکنش ایران چه خواهد بود؟ آیا ایران این را می پذیرد؟
مصوبه مجلس که مشخص است و باید بر همان اساس عمل شود. الان هم زود است که بخواهیم قضاوت کنیم آمریکا چه اقدامی بکند و ما در مقابلش چه اقدامی باید انجام دهیم. آمریکاییها می دانند باید چه بکنند. باید تصمیم شان را بگیرند. همین حالا که من خدمت شما هستم آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و ناقض برجام است. یعنی همان سیاستی که در دوره ترامپ ادامه میشد هنوز هم ادامه دارد. هیچ تغییری ما ندیدیم. آمریکا باید تصمیم بگیرد که میخواهد سیاست شکست خورده فشار حداکثری را ادامه دهد یا واقعا می خواهد متوجه شود که آن سیاست اشتباه بوده و رویکرد جدیدی را اتخاذ میکند. البته در صحبت میگویند که سیاست فشار حداکثری سیاست شکست خورده ای بوده.
به شما هم به صورت مستقیم گفتهاند که این سیاست شکست خورده؟
خیر. ما مستقیم تماسی نداشتیم.
یکی از رسانههای فرانسوی گزارشی منتشر کرده بود که بعد از روی کار آمدن دولت آقای اوباما مذاکراتی از طرف دولت جدید با شخص شما در واشنگتن صورت گرفته است.
خیر. صحت ندارد. ما هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکایی ها نداشتیم. چیزی که عرض میکردم این بود که مسئولین وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده. بنابراین این را باید در عمل اثبات کنند صرفا به حرف نمی شود.
آیا ایران برنامهای ندارد که خودش قدمی را برای این منظور بردارد؟ ایران نمیخواهد گام نخست را صورت دهد؟
این انتظار غلطی است که اینها میگویند ایران گام اول را بردارد. ما که در برجام هستیم. کسی که از برجام خارج شده باید ثابت کند تغییر رویه داده است. چطور انتظار می رود ایران که در برجام است گام بردارد؟ ایران چه گامی بردارد؟
اما در حال حاضر دیگر ایران هم در برجام نیست؟
خیر. ایران هنوز در برجام حضور دارد.
غنی سازی اورانیوم ایران در حال حاضر بالاتر از حد معین در برجام است.
بله درست میفرمایید. ولی اینها همه در چارچوب ماده ۳۶ برجام است که وقتی یک خلاف و نقض شدید و آشکاری از سوی یک طرف انجام میشود طرف مقابل میتواند یا به طول کلی تعهداتش را انجام ندهد و یا برخی از تعهداتش را انجام ندهد و ما مورد دوم را انتخاب کردیم و برخی از تعهدات خود را انجام ندادیم. ضمن اینکه نکته مهم این است که به محض اینکه آمریکا به اجرای تعهدات خود به صورت کامل و بدون پیش شرط بازگردد ما هم به اجرای تعهدات خود باز خواهیم گشت و این قدمهایی که ما برداشیتم کاملا برگشت پذیر است.
فرض کنیم این قدم نخست برداشته نشود، گام بعدی ایران چیست؟ آنطور که آقای علوی، وزیر اطلاعات گفتند تغییری در راهبرد ایران ایجاد شده و ایران به سمت ساخت سلاح اتمی حرکت میکند؟
سیاست ما در ارتباط با استفاده صلح آمیز از انرژی هستهای روشن است. ما بارها اعلام کردیم که عضو ان پی تی هستیم و فتوای رهبری هم روشن است. سلاحهای هستهای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و بنابراین موضع ما در این زمینه کاملا روشن است که ما نه به ساخت سلاح هستهای علاقه داریم و نه به سمتش میرویم. در عین حال به عنوان عضو ان پی تی لازم است که از مزایای این معاهده برخوردار شویم و مزایای ان این است که به صورت کامل از انرژی هستهای به صورت صلح آمیز استفاده کنیم.
پس صحبت آقای علوی را تایید نمیکنید؟ یعنی تغییری در راهبرد کلی جمهوری اسلامی ایجاد نشده؟
عرض کردم ما عضو ان پی تی هستیم و متعهد هستیم به آنچه امضا کردیم و هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است.
گفتگوهایی هم در خصوص آزادی زندانیان دو تابعیتی اخیرا به بین دو طرف صورت نگرفته؟
اخیرا صورت نگرفته ولی موضع ما روشن است و بارها اعلام کردیم. البته ما دو تابعیتی را از نظر قانونی تحت این عنوان رسمیت نمیشناسیم و شهروندان ایرانی بر اساس قوانین کشور شهروند ایران هستند ولی در ارتباط با موضوعی که شما گفتید ما بارها موضع خود را اعلام کردیم.
اما در دولت آقای بایدن گفتگویی در این خصوص شکل نگرفته؟
خیر. هیچ گفتگویی چه در زمینه بحث هستهای و چه در ارتباط با بقیه مباحث با دولت بایدن نداشتیم.
آقای ظریف اشاره ای داشتنند به اینکه اتحادیه اروپا نقش میانجی را می تواند ایفا کند. وزیر خارجه قطر هم به تهران سفر کردند و این کشور هم در خصوص میانجیگری ابراز تمایل کرده است. ترجیح ایران برای این میانجیگری کدام کشور است. آیا ترجیح میدهد کشورهای منطقه در این روند وارد شوند یا همانطور که آقای ظریف گفتند آقای بورل و دستگاه سیاست خارجی اروپا نقشی را ایفا کنند؟
عرض کردم. تعهدات آمریکا روشن است و چیزی نیست که نیازی به بحث و تبادل نظر و اینجور مباحث داشته باشد. اگر آمریکایی ها تصمیم بگیرند که به تعهدات خود برگردند. خودشان هم روشش را می دانند. بنابراین چیزی که لازم است این است که تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود. حالا صحبتی که آقای دکتر ظریف در مورد بورل کردند این است که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در شورای امنیت و قطعنامه۲۲۳۱ از اتحادیه نام برده شده است. بنابراین نقشی که اتحادیه اروپا دارد هماهنگ گنننده اجرای برجام است.
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، در مصاحبه ای با خبرنگاران، اقداماتی که از پنج اسفند متوقف می شوند را تشریح کرد. وی اظهار داشت که بعضی از این موارد شامل: استفاده از فناوری های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه؛ و اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ و... می شود