arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

وزارت خارجه آمریکا: دارایی‌های ایران در کره جنوبی تنها بعد از مشورت با ما آزاد می‌شوند

ند پرایس در بخشی از نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره احتمال آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ایران در کره جنوبی اظهار داشت: «مشورت‌های ما با کره جنوبی در این زمینه همچنان ادامه دارد. وزارت امور خارجه صراحتاً اعلام کرده است که آزادسازی دارایی‌های ایران تنها پس از مشورت [کره جنوبی] با ایالات متحده انجام خواهد شد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد که ایران قبل از خروج دولت ترامپ از برجام به‌طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام پایبند بوده است.

ند پرایس سخنگوی وزرات امور خارجه آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران در یک نشست خبری تأکید کرد که ایران قبل از خروج دولت ترامپ از برجام به کلیه تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام پایبند بوده و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاهدی بر این مدعاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص به خبرنگاران گفت: «من باید این نکته را متذکر شوم که ما به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد کامل داریم؛ به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد کامل داریم. وقتی برجام به‌طور کامل در حال اجرا بود، ایران نیز تعهداتش را به طول کامل رعایت می‌کرد. اگر از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپرسید، به شما خواهند گفت که از پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای راضی بوده‌اند.»

وی تصریح کرد: «ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بود و مهم‌تر از آن اینکه ایران به‌صورت دائم و راستی‌آزمایی شده تحت نظارت بود تا از دستیابی‌اش به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.»

ند پرایس در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره احتمال آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ایران در کره جنوبی اظهار داشت: «مشورت‌های ما با کره جنوبی در این زمینه همچنان ادامه دارد. وزارت امور خارجه صراحتاً اعلام کرده است که آزادسازی دارایی‌های ایران تنها پس از مشورت [کره جنوبی] با ایالات متحده انجام خواهد شد.»

وی ادامه داد: «کره جنوبی یک متحد حیاتی برای ماست. کره جنوبی نقشی حیاتی در اجرای تحریم‌ها، نه‌تنها علیه ایران بلکه علیه کره شمالی، ایفا می‌کند.

پرایس اضافه کرد: این موضوع باید در متن دیپلماسی مورد بحث قرار گیرد نه در این سالن خبری. به همین دلیل است که ما از هفته گذشته پیشنهاد گفت‌وگو در قالب ۱+۵ را ارائه دادیم.

پرایس با تاکید بر اینکه فعالیت هسته‌ای ایران یک موضوع قابل توجه در دولت آمریکا است، اظهار کرد: این یک چالش فوری برای ما است، صحبت فقط عمل در برابر عمل نیست، پس از خروج آمریکا از برجام، ایران هم از توافق هسته ای دور شد.

وی مدعی شد: ما خواستار محدودیت دائمی و قابل تایید برنامه هسته‌ای ایران هستیم تا اطمینان یابیم که ایران نمی‌تواند سلاح اتمی دست یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه تا چه زمانی منتظر پاسخ ایران خواهند ماند، گفت: صبر ما نامحدود نیست، همانطور که رئیس جمهوری گفت او از طریق دیپلماسی به دنبال آن است که ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. از این رو، ما مایلیم در قالب ۱+۵ به طور مستقیم با ایران وارد مذاکره شویم.

پرایس در پاسخ به این سوال که اگر ایران نقض گسترده ای از توافق هسته ای داشته است چرا آمریکا یا کشورهای دیگر بر اساس سازوکار برجام اقدامی نکرده اند، گفت ما دیگر عضو کمیسیون مشترک برجام نیستیم و نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم.

نظرات بینندگان