arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
نیویورک تایمز:

خطوط قرمز بایدن درباره ایران کدام است؟ / چرا واکنش بایدن به حمله اربیل، به کلی متفاوت از ترامپ بود؟

مقام‌های نظامی و دیپلماتیک می‌گویند هدف بزرگتر بایدن کاهش خصومت‌ها میان آمریکا با ایران و نیابتی هایش در منطقه از جمله در عراق است و اینکه به دنبال راهی برای بازگشت به دیپلماسی با تهران باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز در گزارشی به قلم لارا جیک و اریک اشمیت نوشت: در اواخر سال گذشته، پس از حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد، دولت ترامپ دستور خروج دیپلمات‌های آمریکایی از عراق را صادر کرد، ضمن اینکه همزمان یک اقدام تلافی جویانه نظامی علیه ایران مورد بحث قرار گرفت و کاخ سفید درباره واکنش شدید در صورت کشته شدن یک آمریکایی دیگر هشدار داد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آماده است: اکنون هیچ آمریکایی در حمله مشابه این هفته به پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه اربیل، در شمال عراق، کشته نشده است، بسیاری یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران را عامل حمله می‌دانند. در جریان این حمله البته یک پیمانکار خارجی کشته و یک عضو خدمات آمریکایی و چندین پیمانکار زخمی شدند. وزیر خارجه آنتونی ج. بلینکن در واکنش به این حمله گفت که کشورش از چنین اقدامی خشمگین است و یک مقام دیگر نیز قول مجازات عاملان این حملات را داد.

اما واکنش دولت بایدن در برابر این حمله کاملا متفاوت از واکنش دونالد ترامپ بود. در پی حمله اخیر به پایگاه آمریکا در اربیل، پرسشی که در واشنگتن و بغداد به میان آمد این بود که: هنگامی که پای واکنش به حملات شبه نظامیان تحت حمایت ایران به آمریکایی‌ها پیش می‌آید، خطوط قرمز بایدن کدام است؟

مقام‌های نظامی و دیپلماتیک می‌گویند هدف بزرگتر بایدن کاهش خصومت‌ها میان آمریکا با ایران و نیابتی هایش در منطقه از جمله در عراق است و اینکه به دنبال راهی برای بازگشت به دیپلماسی با تهران باشد. این مقام‌ها می‌گویند که حمله علیه آمریکایی‌ها توسط ایران یا نیابتی هایش می‌تواند این هدف بزرگتر دیپلماتیک را مختل کند. اینگونه حمله‌ها همچنین می‌تواند تلاش تازه آمریکا را برای ترغیب عراق به کاهش تکیه به ایران با ارائه مشوق‌ها و نه تهدید بدون این انتظار که پیوند‌های معنوی، اقتصادی و فرهنگی شان را قطع کنند، ناکام می‌گذارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پی حمله اربیل، گفت: برای آنکه آمریکا بتواند ارزش‌ها و منافع خود را در چهارگوشه جهان دنبال کند، ما باید به تعامل با جهان بپردازیم و البته تعامل در برخی نقاط جهان، با خطرات اضافی همراه می‌شود.

مقام‌های رسمی گفتند که آقای بایدن یک علاقه شخصی عمیق به عراق دارد؛ جایی که پسرش به عنوان عضوی از گارد ملی ارتش آمریکا در آنجا خدمت کرد و در معرض سوختگی‌های سمی قرار گرفت که چه بسا منجر به ابتلای او به سرطان مغز شد که در سال ۲۰۱۵ او را کشت.

به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه بایدن، کار بازبینی در سیاست آمریکا در عراق را آغاز کرده که امکان یک تغییر در رویکرد آمریکا را فراهم می‌کند. این بازبینی، پیش از آنکه احتمالا همین ماه آینده تقدیم کاخ سفید شود، شامل بازخورد‌هایی از پنتاگون خواهد شد. دولت بایدن، در حال بررسی بازگرداندن صد‌ها دیپلمات، پرسنل امنیتی و پیمانکار به سفارت خود در بغداد است که در سال ۲۰۱۹ از عراق بیرون برده شدند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در پی تمدید محدودیت‌هایی است که ترامپ بر میزان خرید انرژی عراق از ایران وضع کرده بود، تدبیری که منتقدان هشدار می‌دهند می‌تواند اقدامات ایران را تامین مالی کند، اما یک خط حیاتی برای میلیون‌ها مردم عراق فراهم می‌کند که در غیر اینصورت بدون برق خواهند ماند.

پس از حمله موشکی که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در دسامبر ۲۰۱۹ شد، آمریکا گروه کتائب حزب الله را مقصر دانست و پنج پایگاه آن را هم بمباران کرد. این امر منجر به محاصره سفارت آمریکا شد، جایی که معترضان دیپلمات‌ها را برای مدت دو روز در داخل محوطه کحصور کردند و به نوبه خود، آقای ترامپ را وادار کردند که دستور ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را صادر کند.

دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه تحت ریاست جمهوری آقای ترامپ گفت که دولت شیعه عراق باید شبه نظامیانی را که تحت حمایت ایران هستند، محدود کند.

آقای شنکر که هم اکنون یکی از اعضای ارشد موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن است، در مصاحبه‌ای گفت که فکر نمی‌کند سرزنش ایران بتواند باعث این شود که این کشور در عراق رفتار بهتری از خود بروز دهد. در نهایت، همه مسائل عراق به خاطر اقدامات ایران است، موشک، انواع و اقسام سلاح‌ها، پول همه و همه‌ای از جانب ایران می‌رسد.

مقامات نظامی می‌گویند که در جریان حمله راکتی به اربیل از ۱۴ موشک ۱۰۷ میلیمتری استفاده شده است، که البته ۶ موشک عمل نکردند. در حال حاضر حمله به شهری که تحت کنترل نیرو‌های کرد قرار دارد، نگرانی‌هایی را درباره شکاف امنیتی در امن‌ترین منطقه عراق ایجاد کرده است.

یک گروه کمتر شناخته شده به نام تیپ‌های اولیاء الدم، به معنای محافظان خون، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند، هر چند که هیچ مدرکی در این باره ارائه نکردند. این گروه در ماه اوت گذشته مسئولیت دو بمب گذاری را که کاروان‌های پیمانکار آمریکایی حامل تجهیزات نظامی را هدف قرار گرفته بود، بر عهده گرفت.

یک مقام نظامی آمریکایی گفت: در زمان حمله یک سیستم ضد راکت در فرودگاه اربیل مستقر بود و روشن بود، اما موشک‌ها در منطقه‌ای فرود آمدند که تحت پوشش سیستم قرار نداشت.

فرماندهان آمریکایی معتقدند که ۲۵۰۰ سربازی که در حال حاضر از تابستان گذشته در عراق باقی مانده‌اند، نه تنها برای مقابله با شبه نظامیان وابسته به ایران کافی هستند، بلکه همزمان برای کمک به نیرو‌های امنیتی عراق جهت مبارزه با داعش هم کفایت می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد که پرسنل ناتو در عراق برای انجام ماموریت‌شان از ۵۰۰ نفر به ۴ هزار نفر افزایش خواهد یافت، این نیرو‌ها همچنین فعالیت‌های آموزشی خود را به فراتر از بغداد گسترش می‌دهند.

نظرات بینندگان