arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹

آماری از دانشگاه تهران در شرایط کرونا: فوت ۶ دانشجو بر اثر کرونا / افسردگی بیش از ۲۰ درصد از دانشجویان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی

معاون دانشجویی دانشگاه تهران از فوت ۶ دانشجوی این دانشگاه بر اثر ابتلا به کرونا ویروس خبر داد و گفت:حدود ۳۰ درصد دانشجویان و یا خانواده‌های آنها به بیماری کرونا مبتلا شدند. بیش از ۲۰ درصد از دانشجویان به دلیل شرایط ناشی از کرونا و مشکلات شدید اقتصادی ناشی از آن دچار غمگینی شدید شده‌اند که این مسأله مسئولیت ما و خانواده‌ها را مضاعف می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون دانشجویی دانشگاه تهران از فوت ۶ دانشجوی این دانشگاه بر اثر ابتلا به کرونا ویروس خبر داد و گفت:حدود ۳۰ درصد دانشجویان و یا خانواده‌های آنها به بیماری کرونا مبتلا شدند.

 دکتر سعید حبیبا به تشریح فعالیت های دانشجویی دانشگاه تهران در دوران شیوع کرونا پرداخت و گفت: این ویروس به‌ نوعی تمام بشریت را تحت‌الشعاع خود قرار داد و ما مجبور به تغییر روش زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم. با توجه به اینکه کرونا تمامی حوزه آموزشی، شخصی و خانوادگی را تحت‌الشعاع قرار داده، دانشجویان را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و حتی در عرصه حوزه دانشجویی متأسفانه شش نفر از دانشجویانمان را از دست داده‌ایم، اما مشکلات ایجاد شده باعث نشد ما پیشرفت و توسعه در عرصه علم و دانش را متوقف کنیم. همچنان که در عرصه کرونا مسائل حیاتی تعطیل نشد، آموزش و پژوهش هم تعطیل نشد.

وی ارزیابی سلامت و صدور گواهی سلامت برای تمامی دانشجویان متقاضی خوابگاه را از جمله کارهای انجام‌ شده در مرکز بهداشت عنوان کرد و افزود: کار مناسب دیگر انجام تست اختصاصی کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در آزمایشگاه تشخیص طبی دانشگاه تهران و تهیه و استفاده از کیت‌های تشخیص سریع کرونا است که هم‌اکنون در حال انجام است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران به بیان اقدامات انجام‌ شده در حوزه بهداشت پرداخت و افزود: در عرصه بهداشت و درمان که حوزه وسیع و گسترده‌ای است یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا توسط این حوزه صورت گرفت رصد کردن مسافرت دانشگاهیان به دانشگاه‌های مختلف دنیا و نیز دانشجویان خارجی بود که از کشورهای مختلف دنیا به ایران می‌آمدند.

وی در بحث اطلاع‌رسانی با هدف کنترل شیوع کرونا گفت: واحد بهداشت دانشگاه ده‌ها بنر در اماکن مهم و پرتردد دانشکده‌ها و پردیس‌ها نصب کرد و صدها پوستر و بروشور آموزشی در خوابگاه‌ها و ساختمان‌های مرکزی توزیع و پیام‌های متعددی از طریق اتوماسیون و ایمیل برای همکاران ارسال شد.

دکتر حبیبا تأکید کرد:با برگزاری نشست‌های تخصصی با کارشناسان، مدیران، مسئولان درمانگاهی و پزشکان برای تدوین پروتکل‌ها و رویه‌های پیشنهادی توانستیم پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را در سطح دانشگاه تدوین کنیم که مورد استقبال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز قرار گرفت. با آغاز پاندمی کرونا در حد توان مواد ضدعفونی‌کننده و تب‌سنج تهیه و در اختیار واحدهای پرتردد دانشگاه قرار دادیم تا بتوانیم در شروع کرونا فضای روانی را تا حدودی تعدیل کنیم.

به گفته وی، تشکیل تیمی متشکل از ۴۰ نفر رابط بهداشتی واحدها، مدیریت‌ها و دانشکده‌های دانشگاه برای اطمینان از انجام اقدامات و امور مرتبط با کرونا، انجام سه دوره کامل بازدیدهای بهداشتی از کلیه اماکن خوابگاهی، اداری و آموزشی، نظارت بر عملیات گندزدایی در دانشگاه و نظارت و بازرسی در عرصه‌های مختلف آزمون‌های سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری و آزمون‌های زبان انگلیسی و بسندگی زبان عربی که با رعایت پروتکل‌ها به‌درستی برگزار شد، از دیگر اقدامات انجام‌شده در یک سال کرونایی توسط معاونت دانشجویی است.

دکتر حبیبا در بحث تشخیصی، درمانی و پیگیری وضعیت درمانی و بهبودی مبتلایان به بیماری در دانشگاه، توضیح داد: این مهم با راه‎اندازی امکان ثبت اطلاعات دانشگاهیان مبتلا در سایت مرکز بهداشت و حضور تیم‌های سیار مرکز بهداشت (پزشک و پرستار) در دانشگاه به‌منظور کنترل وضعیت سلامت همکاران و راه‌اندازی تست سرولوژی تشخیص کرونا با انجام ۷۰۰ مورد آزمایش و راه‌اندازی نمونه‌گیری تست پی سی آر با همکاری علوم پزشکی تهران، امکان‌پذیر شد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران به اقدامات انجام‌شده در حوزه آموزش دانشجویان این دانشگاه اشاره کرد و افزود: کرونا علاوه بر جسم، سلامت روان بسیاری از دانشجویان و کارمندان را هم تحت‌الشعاع قرار داد، لذا مرکز مشاوره برای حفظ کارکردهای آموزشی دانشجویانی که امکان تهیه تجهیزات کمک آموزشی هوشمند برای آموزش مجازی را نداشتند و این مسئله منجر به محرومیت از استفاده کلاس‌های مجازی این دانشجویان شده بود، دست به کار شد و توانست مشکلات آنها را بهبود بخشد، لذا حفظ کارکردهای آموزشی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان کم‌بضاعت وظیفه دیگری بود که توانستیم به‌خوبی به انجام برسانیم که از محورهای این اقدامات می‌توان به تهیه و توزیع ۱۸۹ تبلت در بین دانشجویان بازمانده از آموزش مجازی اشاره کنیم.

وی یکی از اقدامات بسیار مؤثر در ترم کرونایی را توسعه مشاوره برخط و تلفنی در ترم کرونایی عنوان کرد و گفت: با توجه به ترم مجازی و عدم دسترسی بسیاری از دانشجویان به خدمات حضوری، فعالیت‌های واحد مشاوره تلفنی گسترش پیدا کرد به‌گونه‌ای که دانشجویان قادر به بهره‌گیری از خدمات مشاوره تلفنی روزانه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ هستند، همچنین فعالیت‌های مشاوره برخط گسترش پیدا کرد، به نحوی که دانشجویان روزانه قادر به بهره‌گیری از خدمات مشاوره برخط نیز هستند که این روش با استقبال دانشجویان مواجه شده است.

وی اظهار کرد: ارتقای سواد سلامت روان دانشجویان با برگزاری وبینارهای سلامت روان از اقدامات مرکز مشاوره است که دانشجویان سراسر کشور می‌توانند ساعت ۱۶ تا ۱۸ از طریق لینک مستقیم و گزینه مهمان در وبینارها شرکت نمایند، تاکنون ۱۰۷ وبینار تخصصی برگزارشده و تعداد شرکت‌کنندگان ۸۵۶۰۰ نفر به ساعت است .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر حبیبا به نتایج بدست آمده از طرح همدلی در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: فوت ۶ دانشجو بر اثر بیماری کرونا و ابتلای حدود ۳۰ درصد دانشجویان و یا خانواده‌های آنها به بیماری کرونا و نیز بیش از ۳۱ درصد دانشجویان از ابتلای خود و یا خانواده به بیماری کرونا ابراز نگرانی شدیدکردند. بیش از ۲۰ درصد از دانشجویان به دلیل شرایط ناشی از کرونا و مشکلات شدید اقتصادی ناشی از آن دچار غمگینی شدید شده‌اند که این مسأله مسئولیت ما و خانواده‌ها را مضاعف می‌کند.

نظرات بینندگان