arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۲۹۸؛ وزیر خارجه گفت، دول متفقه حمل اسلحه در ایران را ممنوع کرده و ما را خبر نکرده‌اند

رفتم نزد نصرت‌الدوله قراردادی را که دول متفقه در ماه سپتامبر گذشته بسته‌اند راجع به منع حمل اسلحه نشان داد و گفت: «ایران را جزء ممالکی که حمل اسلحه در آن ممنوع است قرار داده‌اند و به ما خبر نکرده‌اند. مطالعه کنید و ببینید چیست و چه باید کرد.» مطالعه کردم و فهمیدم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ هوای لندن با ما سر مساعدت دارد و خوب است. اما امروز هوا گرفته و قدری می‌بارد. مشغول روزنامه خواندن شدم. ظهر با نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] ملاقات کردم. در باب آذربایجانی‌ها گفت‌وگو کردیم. چرچیل [دبیر اول سفارت بریتانیا در تهران – انتخاب] آمد و صحبت قطع شد و گفت: «بعدازظهر با شما کار دارم».

بعدازظهر رفتم در دلّاکی همین مهمان‌خانه اصلاح ریش کردم. بعد رفتم نزد نصرت‌الدوله قراردادی را که دول متفقه در ماه سپتامبر گذشته بسته‌اند راجع به منع حمل اسلحه نشان داد و گفت: «ایران را جزء ممالکی که حمل اسلحه در آن ممنوع است قرار داده‌اند و به ما خبر نکرده‌اند. مطالعه کنید و ببینید چیست و چه باید کرد.» مطالعه کردم و فهمیدم.

شب در سفارت خودمان مهمان بودیم، به واسطه این‌که عمادالملک که حالا شارژدافر است وزیرمختار جدید انگلیس را که برای ایران معین شده مهمانی می‌کند. لباس پوشیده با انتظام‌الملک رفتیم. مدعوین دیگر از فرنگی‌ها گرینوه رئیس کمپانی نفط [نفت] بود و شخصی که مهمان‌دار شاه بوده و چرچیل و الیافنت مدیر اداره شرقی وزارت خارجه انگلیس. از ایرانی‌ها ناصرالملک و نصرت‌الدوله و مفتاح‌السلطنه، احتشام‌همایون و منظم‌السلطنه هم که اعضای سفارت‌اند بودند. وزیرمختار جدید که مستر Norman نام دارد از قراری که می‌گویند و به نظر می‌رسد آدم خوبی است و مثل انگلیس‌ها سرد و متفرعن نیست و با من در سر شام قدری صحبت متفرقه کرد. تا ببینم ایران برود چه می‌کند. بعد از شام تا بعد از نصف‌شب نشسته صحبت کردیم و دیر آمده خوابیدیم.

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۳۲۹.

نظرات بینندگان