arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: فضای تجاری در دو ماه اخیر بهتر شده / به آزادسازی پول ایران در عراق خوش‌بین هستم

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به موافقت کره جنوبی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، پیش بینی کرد که احتمالا عراق هم به جهت حجم مبادلاتی که با ایران دارد، پول‌های بلوکه شده تهران را آزاد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به موافقت کره جنوبی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، پیش بینی کرد که احتمالا عراق هم به جهت حجم مبادلاتی که با ایران دارد، پول‌های بلوکه شده تهران را آزاد کند.

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش که با توجه به زمزمه‌ها و موافقت کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، آیا بغداد نیز اقدامی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق خواهد کرد، گفت: اطلاعاتی از این قبیل از جمله موضوعات و اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه کشور هستند که نمی‌توان به صورت صریح و قاطع درباره آن صحبت کرد یا موضوعی را رد یا تایید کرد. این اطلاعات را هم نمی‌توان از رسانه‌ها یا جراید به دست آورد، لذا می‌توان در این خصوص صرفا برخی احتمالات را در نظر گرفت و فضاهای ایجاد شده در عرصه تجارت را در نظر گرفت.

وی افزود: من درباره فضای تجاری ایران و عراق باید به این نکته اشاره کنم که این فضا از جنس متفاوت با جنس تجارت بین ایران با کشورهایی نظیر کره جنوبی یا ژاپن است. یک دلیل آن شرایط متفاوت کشور عراق در مقایسه با کره جنوبی یا ژاپن و امثالهم است که به هر حال با توجه به شرایطی که عراق دارد به هرجهت مشمول معافیت‌هایی می‌شود . نکته دوم سابقه روابط ایران با عراق است که عملا متفاوت با کره جنوبی است.

شریعتی ادامه داد: فقط در یک نمونه من به این مساله اشاره می‌کنم که وقتی عراق با مشکل برق مواجه شد، برخی کشورهای همسایه قول مساعدت دادند ولی در نهایت این ایران بود که مساله برق عراق را حل کرد. افزون بر اینکه در هفته‌های اخیر نیز سفرهایی بین مقامات ایران و عراقی به تهران و بغداد انجام شده است که برآیند این اتفاقات و عوامل به ما این برداشت را ارائه می‌کند که می‌توان به احتمال آزادسازی پول ایران توسط عراق امیدوار بود.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: من این احتمال را به این دلیل مطرح می‌کنم که کره جنوبی اصراری به آزادسازی و پرداخت مطالبات ایران ندارد، مگر آنکه مجبور به این اقدام از طریق مجاری حقوقی و قانونی شود ولی عراق به دلیل حجم مبادلاتی که با ایران دارد و همسایگی و قرابت دینی، قومی و نژادی و سوابق تاریخی ، تمایل دارد که تجارت خودش را با ایران حفظ کند و بر همین اساس چنین خوش بینی و امیدواری در قبال آزادسازی پول بلوکه شده ایران وجود دارد.

شریعتی در پاسخ به پرسشی در مورد لزوم تصویب لوایح FATF پیش از رفع توقیف پول های ایران، تصریح کرد: واقعیت این است که این مسائل اگرچه تخصصی بوده و ریشه و مبانی اقتصادی دارند ولی بنا به دلایل مختلفی شکل و رنگ سیاسی گرفته و افرادی در این حوزه عموما موضع گیری می‌کنند که نه تاجر و نه کاسب و نه متخصص این حوزه هستند و بیشتر به جهت هواخواهی از مواضع خودشان، موضوعاتی را مطرح می‌کنند. این در حالی است که عالی‌ترین مقام نظام یعنی رهبری کشور اعلام کردند که باید مباحث و نظرات کارشناسی باشد ولی حتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بازهم افرادی بدون توجه به این مساله سریعا با موضوع مخالفت می‌کنند؛ این رفتارها نشان می‌دهد که برخی صرفا رفتار احساسی نسبت به این موضوع دارند.

وی افزود: البته اخیرا آقای همتی رییس بانک مرکزی نسبت به حل موضوع ابراز امیدواری کرده و ما هم به این اتفاق خوش بین هستیم. یک واقعیتی که وجود دارد، این است که آمدن آقای ترامپ باعث شد که هرگونه مبادله‌ای در جهان در هاله‌ای از باهام قرار بگیرد ولی حالا با آمدن آقای بایدن آن رفتارهای احساسی و حالات شیدایی کنار رفته است و این بحث متصور است که این موضوعات که اتفاقا با لغو تحریم‌ها نیز به نوعی درگیر است، می‌توان این مساله را از طریق گفت و گو و تعامل حل و رفع کرد.

شریعتی در پاسخ به پرسشی درمورد تسهیل روابط تجاری ایران در دو ماه اخیر گفت: اساسا من می‌خواهم به این مساله اشاره کنم که برخی حرف‌ها و مواضع و هیجانات در فضای بازار و تجارت 2 حالت دارند؛ حالت اول این است که وقتی بحث جنگ و درگیری و تنش مطرح می‌شود، دلار و بازار دچار التهاب و رشد می‌شود ولی همین که بحث جنگ و تنش کنار می‌رود بازار از نوسان و التهاب فروکش می‌کند. آقای پمپئو با همین رویه بیشترین ضربات را به ایران زد و با استفاده از همین موج سازی‌ها و تحریم‌ها باعث شد که وضعیت اقتصادی ایران تحت تاثیر قرار بگیرد ولی امروز که آمریکا با آمدن بایدن به یک ثبات رسیده و برجام در مسیر احیا قرار گرفته، وضعیت در فضای تجاری بهتر قرار گرفته است.

نظرات بینندگان