arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

رئیس علوم پزشکی اهواز: یک‌سوم فوتی‌های خوزستان کمتر از یک روز در بیمارستان‌ مستقرند / چیزی به نام سرماخوردگی وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه یک سوم موارد فوت کرونا در خوزستان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بوده‌اند و پس از آن فوت شده‌اند، گفت: ۷۰ درصد از فوتی‌ها نیز به محض ورود به اورژانس، اینتوبه یا فوت شده‌اند؛ این اعداد نشان می‌دهد که مردم، دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه یک سوم موارد فوت کرونا در خوزستان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بوده‌اند و پس از آن فوت شده‌اند، گفت: ۷۰ درصد از فوتی‌ها نیز به محض ورود به اورژانس، اینتوبه یا فوت شده‌اند؛ این اعداد نشان می‌دهد که مردم، دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با بیان اینکه اکنون RT (شاخص تولید بیمار از هر بیمار) در خوزستان به ۱.۲۳ رسیده است، اظهار کرد: اگر این عدد به زیر عدد یک برسد به معنای آن است که به ازای هر ۱۰۰ بیمار تعداد کمتر از ۱۰۰ بیمار جدید تولید می‌شود و شیب نمودار ابتلا به ویروس در خوزستان کاهشی می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همراهی مردم خوزستان باید افزایش یابد تا شاهد کاهش R مولد در خوزستان باشیم. زمانی که این R مولد کاهش پیدا کند، دو هفته بعد می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مرگ و میر در خوزستان کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه اکنون یک هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند، گفت: از این تعداد، حدود ۳۶۶ بیمار در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند و حدود ۶۰ بیمار نیز اینتوبه و بدحال هستند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: تعداد موارد فوت از ۲۰ بهمن‌ماه تا ۱۲ اسفندماه را مشخص و بررسی کردیم؛ از افراد فوت‌شده در این بازه زمانی، یک سوم از آن‌ها کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بوده‌اند و پس از آن فوت شده‌اند. ۷۰ درصد از فوتی‌ها نیز به محض ورود به اورژانس، اینتوبه یا فوت شده‌اند؛ این اعداد نشان می‌دهد که مردم، دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی افزود: مردم بدانند در اوج اپیدمی کرونا، اصلا چیزی به نام سرماخوردگی وجود ندارد و هر فردی که کوچکترین علائمی از جمله تب، گلو درد و آبریزش بینی پیدا کرد، کرونا دارد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مردم دارند سهل‌انگاری می‌کنند و دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و این مساله باعث شده که یک‌سوم فوتی‌های کرونا در خوزستان، در ۲۴ ساعت ابتدایی ورود به بیمارستان باشد.

وی با بیان اینکه بار مراجعه به بیمارستان‌ها بسیار زیاد است، گفت: شروع زودهنگام دریافت دارو، رمز موفقیت درمان این ویروس است و مردم باید از اینکه دیر به بیمارستان مراجعه کنند بترسند.

ابول‌نژادیان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: در سوش ویروس ووهان چین، بیمار ۵ تا ۷ روز بعد از ابتلا، علائم بیماری را مشاهده می‌کرد اما در سوش انگلیسی ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد، علامت‌دار می‌شود و این مساله باعث شده که میزان مرگ و میر افزایش یابد و سرعت انتشار نیز بالا برود.

نظرات بینندگان