arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

تماس های محرمانه منظم پوتین با سران کشورهای عربی / سفر لاورف به امارات، عربستان و قطر

تقویت همکاری های تجاری روسیه با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر، رایزنی در باره ثبات خلیج فارس و حل بحران های خاورمیانه و شمال آفریقا از مهمترین محورهای سفر پنج روزه سرگئی لاوروف وزیر امور حارجه روسیه به سه کشور عربی اعلام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که سرگئی لاوروف از ۸ تا ۱۲ مارس (۱۸ تا ۲۲ اسفند) از امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر دیدار خواهد کرد.

در برنامه سفر لاوروف به امارات، گفت وگو با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و همچنین عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه پیش بینی شده است.

در عربستان سعودی نیز دیدارهایی با محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد پادشاهی و فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه برنامه ریزی شده است.

در قطر، سرگئی لاوروف با امیر تمیم بن حمد آل ثانی و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر، وزیر خارجه دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

در گزارش وزارت امورخارجه روسیه آمده است: دیدارهای آینده به یکی از مولفه های مهم گفت و گوی سیاسی دوجانبه فشرده تبدیل می شود، که در چارچوب آن ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه تماس های محرمانه منظمی با سران کشورهای عربی برقرار می کند.

در این گزارش خاطر نشان شده است که همکاری نزدیک با سه کشور از طریق وزارت امور خارجه ادامه دارد بطوریکه از دسامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱(آذر و دی ۹۹)، وزرای خارجه هر سه کشور به مسکو سفر کردند. در برنامه سفر لاوروف بحث های دقیق و مورد علاقه طرف ها در مورد افزایش همکاری های اقتصادی، با تأکید بر توافقات مربوطه که قبلاً در نتیجه گفت و گوها و مذاکرات در بالاترین سطح حاصل شد، صورت خواهد گرفت.

وزارت خارجه روسیه گفته است ما توجه داریم که در شرایط نامساعد ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا و تحولات خارجی، رشد مداوم در تجارت دوجانبه با هر یک از این کشورها همچنان ادامه دارد. به طور ویژه با امارات متحده عربی، شاخص تبادلات اقتصادی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۸ درصد افزایش یافته و به بالاترین رقم تاریخی ۳.۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

در این گزارش اعلام شد که در این سفر نقش هماهنگی بر عهده کمیسیون های مشترک دوجانبه با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر است که به ترتیب توسط وزیر صنایع و تجارت دیمیتری مانتوروف، معاونان نخست وزیر فدراسیون روسیه الکساندر نوواک و یوری بوریسف هدایت می شوند. این بدان معناست که سرگئی لاوروف برنامه های موجود برای برگزاری جلسات عمومی بعدی خود را در سال جاری به این همکاران تفویض خواهد کرد.

همکاری در حوزه سرمایه گذاری از جمله از طریق صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با سرعت بیشتری تقویت می شود، در چارچوب سیستم عامل های مشترک با ساختارهای تخصصی عربستان سعودی، پروژه هایی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار، امارات متحده عربی - ۲.۳ میلیارد دلار و قطر - ۱.۲ میلیارد دلار اجرا شده است.

برنامه ریزی شده است که موارد هماهنگی پروژه های جدید در تعدادی از صنایع، از جمله انرژی، صنعت، کشاورزی، زیرساخت ها و استفاده صلح آمیز از فضای بیرونی، به دقت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین تقاضا برای همکاری بین منطقه ای بین روسیه و کشورهای عربی فوق الذکر نیز مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

وزارت امورخارجه روسیه در گزارش خود ذکر کرده است : ما برای هماهنگی بیشتر با کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد وضعیت بازار جهانی نفت، هم در قالب اوپک پلاس و هم در مجمع کشورهای صادر کننده گاز مستقر در دوحه، اهمیت زیادی می دهیم.

همچنین موضوعات گسترش همکاری در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین تقویت روابط فرهنگی و بشردوستانه، جایگاه قابل توجهی در گفت و گوها خواهد داشت. در عین حال، رژیم بدون ویزا برای دارندگان گذرنامه های معمولی، که با امارات و قطر برقرار است، همچنان یک عامل محرک مهم است.

در این سفر بر ضرورت حل منازعات جاری در خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق گفت و گویی فراگیر که منافع و نگرانی های قانونی طرف های درگیر را در نظر می گیرد تاکید خواهد شد.

وزارت امورخارجه روسیه در این گزارش نوشت: قرار است در این سفر وضعیت سوریه، لیبی و یمن و حل و فصل اعراب و اسرائیل مورد بررسی قرار گیرد.

توجه ویژه به مساله ثبات در منطقه خلیج فارس، براساس پیشنهادهای روسیه صورت خواهد گرفت. در عین حال، ما همیشه خواهان کاهش تقابل در مورد موضوعات بحث برانگیز انباشته شده در میز مذاکره، برای همه کشورهای منطقه هستیم تا یک نظام امنیت دسته جمعی و پاسخ مشترک به چالش ها و تهدیدهای موجود ایجاد کنند.

سفر سرگئی لاوروف در چارچوب کار مداوم ما برای ارتقا همکاری چندجانبه و سودمند متقابل با همه شرکای ما در این منطقه استراتژیک و مهم جهان انجام خواهد شد. ما به طور پیوسته از این پیش فرض پیروی می کنیم که این ماهیت مشارکت منافع بلندمدت روسیه و کشورهای شبه جزیره عربستان را تأمین می کند، در خدمت تأمین صلح، رفاه و ثبات در این منطقه است.

نظرات بینندگان