arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۱ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰

مجلس نمایندگان آمریکا: از طالبان مهلت خواهیم گرفت

آدام اسمیت رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تلاش می کنیم در مذاکره با طالبان، زمان اضافی از آنان در ارتباط با حضور در افغانستان درخواست کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: آدام اسمیت رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تلاش می کنیم در مذاکره با طالبان، زمان اضافی از آنان در ارتباط با حضور در افغانستان درخواست کنیم.

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در وبیناری با عنوان «آیا یک روند صلح ناموفق، آمریکا را ناگزیر از جنگ های بی پایان خواهد کرد؟» به این نکته اذعان کرد که «درک غالب در دولت آمریکا این است که باید خروج از افغانستان را به تعویق اندازد.»

در این وبینار که امروز چهارشنبه، پایگاه «فارین پالسی» آمریکا با همکاری موسسه «چالز کوچ» با حضور چند کارشناس و مقام رسمی آمریکا برگزار کرد، آدام اسمیت ادامه داد: تلاش خواهیم کرد حضوری نظیر حضور نیروهای آمریکایی در عراق را در افغانستان نیز محقق کنیم و با طالبان مذاکره خواهیم کرد تا زمان بیشتری از اول ماه می (کمتر از ۴۰ روز دیگر) به ما بدهد.

مقصود این مقام آمریکایی از «حضوری نظیر حضور در عراق» احتمالا حفظ پایگاه های نظامی آمریکا در خارج از شهرهای افغانستان است و اشاره او به «اول ماه می» در واقع ضرب العجلی است که جنبش طالبان به اشغالگران آمریکایی برای حضور در افغانستان داده است.

گروه طالبان یک هفته پیش، روز چهارشنبه گذشته تهدید کرد که اگر ایالات متحده آمریکا نیروهای خود را تا مهلت از پیش تعیین شده یعنی اول مه (۱۱ اردیبهشت) از این کشور خارج نکند، باید «پیامدهای» آن را بپذیرد.

این هشدار پس از آن اعلام شد که جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده اعلام کرد خروج این نیروها در مهلت تعیین شده در چارچوب توافق دولت پیشین آمریکا «دشوار» است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت: «آمریکایی‌ها باید مطابق با توافق دوحه به اشغال خود پایان دهند و همه نیروهای خود را تا اول ماه مه از افغانستان خارج کنند. اگر این کار را به هر دلیل یا بهانه‌ای انجام ندهند، مسئول عواقب آن خواهند بود.»

در توافقنامه‌ای که در ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی در دوحه، پایتخت قطر میان زلمی خلیلزاد، نماینده دولت ترامپ و گروه طالبان امضا شد، آمده است که چنانچه طالبان به تعهدات خود مطابق با این پیمان عمل کند، آمریکا و ناتو نیز تمام سربازانشان را ظرف ۱۴ ماه یعنی تا اول مه سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان خارج کنند.

حالا این مهلت در حال نزدیک شدن است و در کمتر از ۴۰ روز باقیمانده، جو بایدن باید دربارۀ آینده نظامیان آمریکایی در این کشور تصمیم بگیرد.

اما دولت بایدن اکنون در حال طرح بهانه های جدید برای تمدید اشغالگری در افغانستان است و بزرگترین دستاویز دولت آمریکا همان مساله ای است که زمینه اشغال افغانستان را فراهم کرد؛ ادعای ارتباط طالبان با القاعده. این در حالی است که طالبان با پرهیز از حمله به نظامیان خارجی مستقر در افغانستان، به تعهدات خود در چارچوب توافق دوحه عمل کرده و بر این اساس قاطعانه خواستار خروج اشغالگران از افغانستان هستند.

جو بایدن روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی اعلام کرد که خروج نیروهای کشورش طبق موعد از پیش تعیین شده، «ممکن ولی دشوار» است.

این اظهار بایدن، اعراف به وظیفه آمریکا برای خروج از افغانستان و همزمان، زمینه سازی برای عهدشکنی آشکار این بار در افغانستان است. بهانه بایدن نیز شبیه ایرادی است که دولت دونالد ترامپ از توافقات دوره اوباما گرفت. جو بایدن مدعی شد که توافق دوحه در دولت ترامپ در حالی امضا شد که «مذاکرات آن به روشی کاملاً قاطعانه انجام نشده است».



نظرات بینندگان