arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۰

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه ۴ فروردین ۱۲۹۹؛ ممتازالسلطنه همواره برای خودشیرینی، ایرانی‌ها را دوست آلمان قلم داده است

یک ربع بعدازظهر بر حسب قرارداد رفتم به ملاقات مسیو گو برای تحقیقات راجع به مجمع ملل... آخر مجلس صحبت را به طرف ممتازالسلطنه کشانید و خیلی سفارش او را کرد و گفت: «در زمان جنگ که دولت ایران با دشمنان ما دوست بود او با ما وفاداری کرد.» این حرف تقویت کرد این مسئله را که ممتازالسلطنه همواره برای خودشیرینی ایرانی‌ها را دوست آلمان قلم داده است... امروز میرزا علی‌اکبرخان مدعی‌العموم [داور] با میرزا حسین‌خان ملاقات کرده در باب قرارداد انگلیس صحبت و گفته بود فلانی که قبول ماموریت مجمع ملل کرده می‌ترسیم از قرارداد دفاع کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ امروز صبح نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] با مسیو پالئولوگ در وزارت خارجه ملاقات کرده و با او در باب کار ممتازالسلطنه [وزیرمختار تازه برکنارشده ایران در پاریس] صحبت کرده و او اظهار میل به بودن ممتازالسلطنه کرده و گفته بود «در هر صورت در باب جانشین او ما خیلی دقیق خواهیم بود.»

یک ربع بعدازظهر بر حسب قرارداد رفتم به ملاقات مسیو گو برای تحقیقات راجع به مجمع ملل. همان عقاید و اطلاعاتی که داشتم تقویت شد و یک نسخه روزنامه رسمی مجمع ملل را به ما داد. آخر مجلس صحبت را به طرف ممتازالسلطنه کشانید و خیلی سفارش او را کرد و گفت: «در زمان جنگ که دولت ایران با دشمنان ما دوست بود او با ما وفاداری کرد.» این حرف تقویت کرد این مسئله را که ممتازالسلطنه همواره برای خودشیرینی ایرانی‌ها را دوست آلمان قلم داده است.

باری امروز نصرت‌الدوله به ممتازالسلطنه گفته بود ناهار بیاید پیش او. با این ترتیبات پشیمان شد و سفارش کرد از او عذر بخواهند. من چون به مادام رو وعده داده بودم ناهار رفته در رستوران رهان با او خوردم و به هوتل موریس برگشتم. نصرت‌الدوله از من خواهش کرد که ممتازالسلطنه را ببینم و به او بعضی حرف‌ها بزنم. او که به هوتل موریس نیامد من هم نمی‌خواستم منزل او بروم بنابراین ملاقات نشد و عزم کردم برای او کاغذ بنویسم.

امشب در ادئون بازی «ارلزین» می‌کنند. چون یک مرتبه دیده و خیلی دل‌چسب شده بود دو بلیط گرفتم به قصد این‌که میرزا محمدخان را ببرم. چون از پیش خبر نکرده بودم وقتی که رفتم نبود. تنها رفتم و یک بلیط هم هدر رفت. بازی «ارلزین» از بابت احساساتی که نمایش می‌دهد مخصوصا مهر فرزندی خیلی لطیف و خوب است. موزیک هم دارد. مخصوصا موزیک پرده چهارم بسیار دل‌چسب است.

امروز میرزا علی‌اکبرخان مدعی‌العموم [داور] با میرزا حسین‌خان ملاقات کرده در باب قرارداد انگلیس صحبت و گفته بود فلانی که قبول ماموریت مجمع ملل کرده می‌ترسیم از قرارداد دفاع کند.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۳۴۷ و ۳۴۸.

نظرات بینندگان