arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / عضو شورای نگهبان: دردِ مردم، مرغ است / پیشنهاد جدید تهران برای احیای برجام / پناهیان، انتخابات و ابوموسی اشعری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رضایی: به روحانی گفتم وای بحال کشوری که تو رئیس جمهورش شوی
محسن رضایی در پاسخ به توئیت یک کاربر که از سخنان روحانی درباره رفراندوم انتقاد کرده بود در توئیتی نوشت: شما درست میگی. من درسال نود و دو به ایشان گفتم وای بحال کشوری که تو می خواهی رئیس جمهورش شوی.

عضو شورای نگهبان: دردِ مردم، مرغ است
هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در واکنش به اظهارات حسام‌الدین آشنا که خواسته بود مشروح مذاکرات شورای نگهبان درباره رد صلاحیت ها منتشر شود نوشت: ‏معیارهای بررسی صلاحیت که در سال ۹۶ بطور رسمی اعلام شده اما شاید بهتر این باشد که مشروح مذاکرات هیات محترم وزیران در خصوص کمبود مرغ وتخم مرغ فعلا منتشر شود تا مردم بدانند دولت محترم چرا در تامین دو قلم کوچک معیشتی تا این اندازه ناتوان است. درد مردم فعلا مرغ و تخم مرغ است جناب آشنا!

استقبال آمریکا از نشست ایران و اروپا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره بیانیه امروز اتحادیه اروپا برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام، گفت: نشست فردای اروپا با ایران یک گام مثبت است، به ویژه اگر توپ را به سمت تعهد به توافق سوق دهد. و افزود: ما از هفته‌ها پیش اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به اجرای تعهدات خود مطابق برجام هستیم در صورتی که ایران اقدام مشابه انجام دهد.

نصب دو سانتریفیوژ IR-2M‌ دیگر در نظنز
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با چهارمین آبشار 174 سانتریفیوژی IR-2M ‌را در سایت هسته‌ای نطنز آغاز کرده است. بر اساس گزارش رویترز، ایران دو آبشار سانتریفیوژ IR-2M‌ دیگر نیز در نطنز نصب کرده اما هنوز غنی سازی را با آنها آغاز نکرده است.

پناهیان، انتخابات و ابوموسی اشعری
حجت الاسلام پناهیان گفت: اگر انتخاب درست نهادینه شود زمانی که مردم فردی همچون امیرالمومنین را انتخاب کردند دیگر سراغ ابوموسی اشعری نمی‌روند. امیرالمومنین در نامه‌ای به ابوموسی اشعری به عنوان نماینده مذاکره‌کننده خود می‌فرمایند اگر عقل و تجربه را در مذاکره زیر پا بگذاری، شقی هستی. به دروغگو اعتماد نکن.

سفر ۱۵ هزار کرونایی
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در ایام نوروز بیش از ۱۵ هزار فرد کرونا مثبت اقدام به سفر رفتن کرده‌اند، گفت: این افراد علی رغم آنکه می دانستند بیمار هستند به مسافرت رفتند و قطعا بیماری را به سراسر کشور منتشر کردند. این در حالی است که این افراد را شناسایی کردیم و کد ملی آنها را داریم و این اقدام آنها پایمال کردن حقوق دیگران است.

معلوم بود که تولید واکسن در ماه‌های اول ۱۴۰۰ به نتیجه نخواهد رسید
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: آشکار بود که زحمات دانشمندان پُرتوان کشور در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ به نتیجه نخواهد رسید و برای کاهش آمار بستری و میزان مرگ و میر براثر بیماری و در درجه دوم قطع زنجیره بیماری نیاز به پیش خرید واکسن خارجی وجود داشت و برای همین اصرار داشتیم که پیش خرید واکسن‌های معتبر انجام شود.

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۲ فرودین ۱۴۰۰: فوت ۹۴ نفر در شبانه روز گذشته
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۲ فروردین ۱۱ هزار و ۷۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۷۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: متاسفانه ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

خیز چهارم کرونا قطعی است
وزارت بهداشت ضمن هشدار به هم وطنان نوشت: هم‌وطن عزیز با آرزوی تندرستی و شادکامی؛ متاسفانه اوج گیری خیز چهارم کرونا در سراسر کشور قطعی است. تعداد مبتلایان در اکثر نقاط کشور با سرعت در حال افزایش است. برای حفظ سلامت و جان خود و خانواده، لطفا به سیزده بدر نروید، خارج از منزل حتما ماسک بزنید، از حضور در دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و سوگواری و‌ محیط‌های پر جمعیت پرهیز کنید.

فرانسه به دنبال جایگزینی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا
وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «در تلاش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه حل دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته‌ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم». وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: این گفت‌وگوها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت نکرده است.

پیشنهاد جدید تهران برای احیای برجام
یک مقام دیپلماتیک به کیودو نیوز گفت: مقامات ارشد ایران و اروپا روز دوشنبه در آلمان برای گفتگو در مورد ایده های جدید برای احیای برجام دیدار کردند. ایران در این نشست در فرانکفورت، ایده های "جدید و سازنده" ای را به امید نجات فوری توافق هسته ای پیش از پایان فرصت کمی که باقی مانده، ارائه داده است.

 

نظرات بینندگان