arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰

اعتراضات مردمی در ذی‌قار عراق به چند استان‌ دیگر هم کشیده شد

اعتراضات اخیر مردمی در عراق که بصورت محدود از برخی مناطق جنوبی این کشور همچون ذی‌قار شروع شد؛ اکنون به استان‌های مرکزی و حتی شمال هم کشیده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: اعتراضات اخیر مردمی در عراق که بصورت محدود از برخی مناطق جنوبی این کشور همچون ذی‌قار شروع شد؛ اکنون به استان‌های مرکزی و حتی شمال هم کشیده شده است.

عمده اعتراضات مردمی از سوی مدرسان آزاد مدارس جنوب عراق صورت گرفت که در ادامه سایر معلمان و اقشار مردم به آنان پیوستند و اکنون چندین استان درگیر این موضوع شده است؛سه شنبه در برخی مناطق عراق تظاهر کنندگان با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

این در حالیست که دولت مرکزی عراق برغم اینکه به خواست مردم تمکین و نسبت به جابجایی استاندار ذی‌قار اقدام کرد اما نه تنها این استان آرام نشد بلکه دوشنبه شب یک مسوول عالی رتبه در ذی‌قار ترور شد.

این گزارش حاکیست، دامنه اعتراضات روز سه شنبه حتی در استان شمالی نینوا و نیز دیگر مناطق جنوبی و شرق عراق علیه دولت ادامه یافت.

مدرسان آزاد که پیشرو اعتراضات هستند از چندی پیش خواهان تثبیت قراردادهایشان توسط وزارت آموزش و پرورش هستند و نادیده انگاری مطالباتشان در بودجه مصوب مجلس برای سال ۲۰۲۱ سطح اعتراضات را در مناطق مختلف بالا برد.
در موصل مرکز استان نینوا واقع در شمال عراق مدرسان آزاد با تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش به تثبیت نشدن قراردادهایشان در چارچوب بودجه ۲۰۲۱ اعتراض دارند.

در ناصریه مرکز استان ذی‌قار نیز جمعی از مدرسان آزاد خیابان «الحبوبی» را در مرکز شهر بسته و تهدید کردند در صورت رسیدگی نکردن به مطالباتشان در راستای تعطیلی اداره آموزش و پرورش و دیگر ادارات دولتی اعتراضات را ادامه خواهند داد.
اعتراضات مدرسان آزاد در ناصریه برای سومین روز متوالی ادامه دارد و آنها خواهان تعدیل ماده ۱۲ قانون بودجه ۲۰۲۱ با هدف تثبیت قراردادهای سابق یا استخدام قراردادی هستند.

معترضان در کوت مرکز استان واسط در شرق عراق نیز دفتر کمیسیون عالی مستقل انتخابات را در اعتراض به نادیده گرفتن خواسته‌هایشان بستند.

این اعتراضات در روزهای گذشته در نجف، المثنی، دیوانیه، استان بغداد و دیگر مناطق عراق نیز جریان داشت.

خشم مدرسان آزاد در استان المثنی بالاست چراکه برای هشتادمین روز به تحصن خود مقابل اداره کل آموزش و پرورش ادامه داده و خواهان احقاق حقوق خود هستند.

قضیه مدرسان آزاد در طول هفته‌های اخیر محور اغلب اعتراضات در مناطق مختلف عراق بوده و برخی گزارش‌ها حاکیست که دولت درصدد استخدام قراردادی بخشی از مدرسان آزاد است.

طبق گزارش‌ها تعداد مدرسان آزاد عراق حدود ۱۹۰ هزار نفر است که خواهان تثبیت قراردادهای سابق، استخدام و پرداخت حقوق معوقه خود هستند.

برخی از نمایندگان پارلمان وعده داده‌اند که مشکل مدرسان آزاد حل و فصل می‌شود و براساس خبری فوری، دولت عراق نیز وعده حل مشکل مدرسان آزاد را در چارچوب بودجه امسال داده است.

نظرات بینندگان