arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

نخست وزیر پیشین قطر: حوادث اخیر اردن توسط برخی مسئولان دولت پیشین آمریکا و یکی از کشورهای منطقه برنامه ریزی شده بود / علت این موضوع، مخالفت ملک عبدالله با عادی سازی روابط با اسرائیل بود

نخست وزیر پیشین قطر در واکنش به حوادث اخیر اردن گفت که آنچه به تازگی در اردن رخ داد از مدت ها قبل توسط برخی مسئولان دولت پیشین آمریکا و یکی از کشورهای منطقه برنامه ریزی شده و هدف آن تغییر نظام اردن به رهبری ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نخست وزیر پیشین قطر در واکنش به حوادث اخیر اردن گفت که آنچه به تازگی در اردن رخ داد از مدت ها قبل توسط برخی مسئولان دولت پیشین آمریکا و یکی از کشورهای منطقه برنامه ریزی شده و هدف آن تغییر نظام اردن به رهبری ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور بود.

حمد بن جاسم آل ثانی در صحفه توئیتری خود نوشت: علت اصلی این تلاش های نافرجام، مخالفت ملک عبدالله با هرگونه عادی سازی روابط به قیمت نادیده گرفتن آرمان فلسطین بود، چرا که این موضع اردن مانعی در برابر این برنامه هایی محسوب می شود.

وی افزود: زمان آن رسیده است که این گونه ماجراجویی ها که منطقه ما را تضعیف می کند، متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد که ثبات اردن برای شورای همکاری خلیج فارس و ثبات حکومت و نیز حمایت از آن بسیار مهم است، زیرا ما در راستای منافع خود به ثابت و اعتبار بیشتر نیاز د اریم.

منابع خبری اردن شنبه هفته گذشته از بازداشت ۲۰ نفر به دلیل آن چه تهدید بر امنیت این کشور خوانده شد، خبر دادند.

دولت اردن از میان ۲۰ نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده اند، تنها اسامی دو نفر را اعلام کرده که ارتباط ویژه آنان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.

بر اساس بیانیه های دولتی اردن، از میان دستگیرشدگان ، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستان دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند.

پس از اعلام بازداشت این دو نفر، رسانه های اردنی، فعالان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در اردن با توجه به ارتباطات این دو نفر با عربستان و شخص محمد بن سلمان، ریاض را به دخالت در تلاش برای انجام کودتا متهم کردند.

حمزه بن حسین برادر ناتنی عبدالله دوم، شاه اردن، به دلیل اقداماتی که گفته می شود امنیت و ثبات اردن را هدف گرفته است در حبس خانگی به سر می برد.

ملک عبدالله دوم شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد معرفی کرد اما در سال ۲۰۰۴ وی را بر کنار و پسرش شاهزاده حسین را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.

نظرات بینندگان