arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

سازمان انتقال خون: بهبود یافته‌های کرونا پلاسما اهدا کنند

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: از ابتدای اجرای طرح اهدای پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا (اردیبهشت سال گذشته) تاکنون ۲۲۳۱ نفر بهبودیافته کرونا در تهران موفق به اهدای پلاسما شدند، اما با شروع موج چهارم و افزایش مبتلایان نیاز است که بهبودیافته‌ها پلاسما اهدا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: از ابتدای اجرای طرح اهدای پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا (اردیبهشت سال گذشته) تاکنون ۲۲۳۱ نفر بهبودیافته کرونا در تهران موفق به اهدای پلاسما شدند، اما با شروع موج چهارم و افزایش مبتلایان نیاز است که بهبودیافته‌ها پلاسما اهدا کنند.

محمدرضا مهدی زاده  افزود: ۲۸۸۱ بهبود یافته پلاسما در این مدت برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که ۲۲۳۱ نفر شرایط اهدای پلاسما را داشتند و پلاسما اهدا کردند.

وی ادامه داد: آمار اهدای پلاسما توسط بهبود یافته ها کمتر از حد انتظار است و کمتراز دو درصد از مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا می کنند.

مهدی زاده در پاسخ به این سوال که پیش از نوروز میزان اهدا کنندگان پلاسما توسط بهبودیافته های پلاسما در حد دو درصد از بهبود یافته ها بود و چرا در حال حاضر این آمار کاهش یافته و به زیر دو درصد رسیده است، گفت: یکی ازدلیل آن این است که تا قبل از سال جدید آمار مبتلایان به کرونا نیز کاهش یافت و به موازات آن میزان استقبال برای اهدای پلاسما هم توسط بهبودیافته نیز کاهش یافت.

موج چهارم و افزایش مبتلایان/بهبودیافته ها پلاسما اهدا کنند

وی تاکید کرد: اما در حال حاضر آمار مبتلایان به کرونا افزایش یافته است و وارد موج چهارم شده ایم، بنابراین احتمال نیاز به پلاسمای بهبودیافته ها نیز برای درمان افزایش خواهد یافت و به همین دلیل هم از بهبودیافته های کرونا که شرایط اهدا را دارند می خواهیم که برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: همچنین هرساله بعد از تعطیلات نوروز درفروردین ماه شاهد افزایش مراجعه کنندگان برای اهدای خون بودیم، امسال هم مراجعه کننده برای اهدای خون خوب بود، اما نسبت به سال های گذشته کمتر شده بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سطح ذخایر خون در استان تهران قابل قبول است، اما شاید در آینده به وضعیت شکننده برسیم، با توجه به اینکه شاهد شروع موج چهارم کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و همچنین ایام ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که امکان دارد ذخایر خون به سطح شکننده برسد، بنابراین از اهداکنندگان می خواهیم که به مرور برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

با افزایش مبتلایان میزان تقاضا برای دریافت پلاسمای بهبودیافته ها نیز افزایش خواهد یافت

مهدی زاده با بیان اینکه پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در در چند روز گذشته، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش خواهد یافت و باید تامین این تقاضا محقق شود.
مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: بهبود یافتگان از کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدن آنها را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

مراکز اهدای پلاسما در تهران

وی ادامه داد: بهبود یافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم (همانند شرایط اهدای خون) و نیز گذشت یک ماه از بهبودی می توانند به مراکز وصال و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون واقع در جنب برج میلاد مراجعه کنند و از آنها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آنها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می شود و در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و شخص اهدا کننده باید کارت ملی همراه داشته و محدوده سنی وی ۱۸ تا ۶۰ سال باشد. کلیه مراحل و شرایط ثبت نام و پذیرش اهدا کننده دقیقاً مانند اهدای خون کامل است.
مهدی زاده افزود: از همه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند می خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی بادی این ویروس در بدن آنها مدت زمان کوتاه و محدودی است هرچه زودتر برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند تا بتوانند کمکی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.
وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و همه تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

به گزارش ایرنا با شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته شاهد کاهش ۵ تا ۳۰ درصدی اهدای خون بودیم و در حال حاضر هم حدود ۸درصد اهدای خون کاهش دارد، اگرچه تا کنون خون موردنیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی با استفاده از شبکه ملی خون رسان در سرتاسر کشور تامین شده است و به رغم کاهش ذخایر خون کمبودی درخصوص تامین خون نداشتیم، اما نیاز است که اهدا کنندگان در شرایطی مانند ایام تعطیلی و نوروز اهدای خون را فراموش نکنند و به فکر بیماران باشند.

همچنین، در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید ۱۹، استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری است. پس از مدتی پلاسمای افراد بهبود یافته فاقد ویروس می‌شود ولی همچنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که در درمان بیماران بدحال موثر است. آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های تولید شده توسط بیماران بهبود یافته سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین و تقویت می‌کند و از ابتدای جمع آوری پلاسمای بهبودیافته ها کرونا تا اسفندماه سال گذشته بیش از ۱۵هزار بهبودیافته، پلاسما اهدا کرده اند.

ایرنا

نظرات بینندگان