arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰

ربیعی: خرابکاری نطنز، با فناوری های جدیدتر در مدت کوتاهی بازسازی خواهد شد/ این اقدام نشان دهنده موفق بودن مذاکرات برای رفع تحریم هاست / حق خود را برای اقدام علیه عاملین، آمرین و مباشرین این حمله محفوظ می دانیم

سخنگوی دولت گفت: خرابکاری صورت گرفته در نطنز هرچند موقتاً آسیب های محدودی به فعالیت غنی سازی وارد کرده اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده است که در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب ها را جبران و در مسیر بازسازی بنابر تصمیم اتحاذ شده از فناوریهای جدیدتر استفاده خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: سخنگوی دولت گفت: خرابکاری صورت گرفته در نطنز هرچند موقتاً آسیب های محدودی به فعالیت غنی سازی وارد کرده اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده است که در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب ها را جبران و در مسیر بازسازی بنابر تصمیم اتحاذ شده از فناوریهای جدیدتر استفاده خواهد شد.

علی ربیعی در نشست خبری خود ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان یک ضیافت الهی است که همه مسلمانان جهان و در هر کجای جهان از خوان بی دریغ خداوند حظ وافر می برند. رمضان بهترین فرصت برای گسترش و تعمیق آموزه‌های اخلاقی است و امیدواریم آموزه‌های برگرفته از این ماه فرصتی برابر ما قرار دهد تا صبر، خویشتنداری، همدلی،به فکر دیگران بودن در زندگی فردی و اجتماعیهمه ما نمود بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: این ماه رمضان، دومین سالی است که ملت ایران همراه با تحریم و کرونا آن را سپری می کنند و یقین داریم که با عنایت خداوند و بردباری که تاکنون مردم داشته اند رحمت الهی نصیب این کشور و مردم خواهد شد.

وی افزود: همچنین رمضان برای جهان اسلام فرصت صلح و کنار گذاشتن منازعات و پایان تنش در کانون‌های داغ منطقه‌ای و جهانی است و امیدوارم به برکت این ماه شریف تحکیم و تقویت هر چه بیشتر مناسبات میان کشورهای اسلامی فراهم شود.

سخنگوی دولت با اشاره به حادثه تروریستی روز یکشنبه در سایت هسته‌ای نطنز گفت: در یکشنبه حمله‌ای تروریستی و خرابکارانه در نطنز اتفاق افتاد که خسارت هایی هم به همراه آورد. اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نطنز انجام شد، نشان دهنده شکست دشمنان از پیشرفت صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر کشور از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و با تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملین، آمرین و مباشرین این حمله را محفوظ می داند.

وی ادامه داد: همینطور برای ناکام گذاشتن اهداف آمرین این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت گسترش فناوری هسته ای از یک طرف و تلاش برای رفع تحریم های ظالمانه را از طرف دیگر ادامه خواهد داد. این خرابکاری هرچند موقتاً آسیب های محدودی به فعالیت غنی سازی وارد کرده اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده است که در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب ها را جبران و در مسیر بازسازی بنابر تصمیم اتحاذ شده از فناوریهای جدیدتر استفاده خواهد شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه برای ما کاملاً روشن است که ریشه این اقدام تروریستی، عصبانیت دشمنان صهیونیستی از تلاش اعضای برجام برای احیای کامل این توافق در هفته های گذشته است، گفت: هدف نهایی چنین اقداماتی جلوگیری از ادامه این روند دیپلماتیک سازنده است. البته ما متعهد به تلافی هم سطح در زمان و با شدتی متناسب هستیم اما اجازه نخواهیم داد که دشمنان به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: از همه طرف‌های برجام و همینطور دولت آمریکا که خود را طرفدار دیپلماسی می‌داند، انتظار داریم که این حمله را محکوم کرده و تعهد خود را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی را با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران، گفت: دیروز جناب آقای لاروف وزیر امور خارجه روسیه به ایران سفر کردند. این سفر جهت گسترش روابط همکاری های دو جانبه انجام خواهد شد. بر این اساس این سفر برای تمدید سند پنج ساله همکاری های دو جانبه (موافقتنامه تاسیس و چارچوب فعالیت مراکز فرهنگی)که به امضای دو وزیر خارجه خواهد رسید، انجام می شود. همچنین در خصوص مذاکرات وین و رفع تحریم ها تبادل نظر خواهد شد.

ربیعی در خصوص مصوبات هیات دولت نیز گفت: در جلسه هیات دولت بنابر پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش مستمری حداقل‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی به میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح (غیرحداقل‌بگیر) ۲۶ درصد به علاوه مبلغ ثابت ۲۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به تصویب رسید. همچنین با تلاشهای سازمان تامین اجتماعی، دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر دارای همسر و دو فرزند پس از اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی(افزایش سنواتی) نسبت به مجموع مستمری متناسب سازی شده سال۱۳۹۹ و با احتساب مرحله دوم متناسب سازی به ترتیب برای دارندگان ۳۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دارندگان ۲۰ سال سابقه از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: اعمال متناسب‌سازی در سیستم نرم افزاری موجب اعتراض بخشی از متوسط بگیران (غیرحداقل‌بگیران) شد لذا بنابر سنت خوبی که در سازمان تامین اجتماعی شکل گرفته است، ۵ روش (سناریو) برای اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم برای رفع بخشی از دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی در دست بررسی است که یکی از آنها با حضور و مشارکت مسئولین کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نهایی و در پرداخت اردیبهشت ماه لحاظ خواهد شد.

وی افزود: سیاست دولت وهمراهی مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۹ تا به امروز توجه به قدرت خرید کارگران و بازنشستگان بوده است. با اجرای همسان سازی در کنار افزایش ۳۹ درصدی حقوق ها به یاری خدا بخشی از دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی رفع خواهد شد.

نظرات بینندگان