arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۰

سخنگوی اتحادیه اروپا: مذاکرات وین در آستانه یک پروسه پیچیده قرار گرفته است

پیتر استانو:‌ «‌ مذاکرات در سایه اتفاقات این هفته‌( اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی و حمله به تاسیسات نطنز) آسان نخواهد بود.» به گفته وی « مذاکرات در آستانه یک پروسه پیچیده قرار گرفته است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مذاکرات وین در آستانه یک پروسه پیچیده قرار گرفته است

یورونیوز: نشست کمیسیون برجام پنجشنبه در گراندهتل شهر وین با حضور نمایندگان ایران و ۴+۱ در سایه اعلام ایران مبنی بر غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و تشدید تنشهای ناشی از حمله به تاسیاست هسته ای نطنز آغاز شد.

 مانند نشست پیشین که نمایندگان ایالات متحده هم در پایتخت اتریش حضور داشتند، این بار هم نمایندگان امریکایی در ایمپریال، هتلی نزدیک به محل نشست حضور خواهند داشت تا بصورت غیرمستقیم در مذاکرات شرکت داشته باشند. انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا میانجی بین هیات آمریکایی و نشست اصلی ۴+۱ خواهد بود.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ریاست هیات ایرانی را عهده دار است. نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی نیز در این نشست حضور دارند.

انریکه مورا، معاون دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا مانند دور گذشته هماهنگ کننده است و ریاست جلسه را با حضور نمایندگان بریتانیا، آلمان و فرانسه و چین و روسیه عهده دار خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه اروپا به یورونیوز گفت:‌ « محور اصلی نشست امروز در چارچوب بازگشت دوباره ایالات متحده به برجام و بازگشت طرفین به تعهدات مندرج در این توافق هسته ای است.» هرچند پیتر استانو اشاره کرد که:‌ «‌ مذاکرات در سایه اتفاقات این هفته‌( اعلام غنی سازی ۶۰ درصدی و حمله به تاسیسات نطنز) آسان نخواهد بود.» به گفته وی « مذاکرات در آستانه یک پروسه پیچیده قرار گرفته است.»

همزمان، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین اظهار نظرهایش گفت که ایران آژانس را در جریان تصمیم خود مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی قرار داده است و بازرسان این نهاد در تأسیسات هسته‌ای نطنز حضور دارند.

رافائل گروسی همچنین با پراهمیت خواندن مذاکرات نشست کمیسیون مشترک برجام در وین افزود که نتیجه این نشست تأثیر زیادی بر همکاری و توافق میان آژانس و تهران در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران خواهد داشت.

نشست وین در حالی برگزار می شود که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران گفت:‌« این اظهار نگرانی که امروز در آمریکا و اروپا وجود دارد مبنی براینکه غنی سازی ۶۰ درصدی را تعبیر به حرکت ایران به سوی غنی سازی ۹۰ درصدی می کنند درست نیست و به آنچه که در سرشماست که راه را برای تولید بمب اتم هموار می کنیم کاملا اشتباه است.»

ابتدا قرار بود این نشست دیروز، چهارشنبه ۱۴ آوریل برگزار شود اما بدلیل ابتلای یکی از اعضای اروپایی تیم مذاکره کننده به روز پنجشنبه موکول شد. این نشست در حالی برگزار می شود که سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، فرانسه و آلمان و بریتانیا، در بیانیه ای مشترک نسبت به اعلام خبر غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم هشدار دادند و اعلام کردند که ایران با این تصمیم یک گام به سوی تولید تسلیحات هسته ای نزدیک می شود.

 

 

نظرات بینندگان