arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

آقای وزیر! برای مظلوم نمایی و قهرمان سازی از خود، دست‌کم حقایق را تحریف نکنید / نمکی پاسخ دهد که چرا تعداد واکسن‌های وارداتی را نصف کرد؟

وزیر بهداشت ۲۷ فروردين در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه مثل همیشه باز هم از زمین و زمان انتقاد و گلایه کرد و خودش را در جایگاه مظلومی قرار داد که گویی هیچ یار و همراهی ندارد و یک تنه در کنار «مردم» و در مقابل همه - حتی مقابل دیگر دولتمردان از جمله شخص رییس جمهور - ایستاده است. تو گویی همه مسئولان کشور در تلاشند تا به عمد و هر طوری که شده، کاری علیه مردم انجام دهند و صرفا این سعید نمکی است که به مثابه یک منجی و یک موجود فرابشر در مقابلشان ایستاده تا مبادا گزندی به «مردم» برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بردیا دانش / سرویس سیاسی «انتخاب»: وزیر بهداشت ۲۷ فروردين در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه مثل همیشه باز هم از زمین و زمان انتقاد و گلایه کرد و خودش را در جایگاه مظلومی قرار داد که گویی هیچ یار و همراهی ندارد و یک تنه در کنار «مردم» و در مقابل همه - حتی مقابل دیگر دولتمردان از جمله شخص رییس جمهور - ایستاده است. تو گویی همه مسئولان کشور در تلاشند تا به عمد و هر طوری که شده، کاری علیه مردم انجام دهند و صرفا این سعید نمکی است که به مثابه یک منجی و یک موجود فرابشر در مقابلشان ایستاده تا مبادا گزندی به «مردم» برسد.

دولت روحانی ضعف، زیاد دارد؛ وزرا و مقام های زیادی دارد که عملکرد ضعیفی و غیرقابل دفاعی داشته اند؛ اما بعید است بتوان کسی را در این دولت یافت که در صحبت هایی که رنگ و روی پوپولیستی دارند، به گرد پای نمکی برسد. وزیر بهداشت افزون بر یک سال است که ناله می کند و از زمین و زمان انتقاد می کند؛ آن اوایل کاملا قابل درک بود. مثلا اینکه می گفت بودجه کرونا تمام و کمال به وزارت بهداشت تخصیص داده نشده، منطقی بود. حتی اینکه می گفت با فلان تصمیم در ستاد کرونا مخالف بوده هم منطقی بود. همه اینها هم در افکار عمومی، پشتوانه می یافت اما دیگر همه چیز از حد گذشته است.

یکی نیست بگوید اگر یک سال و اندی است که هرچه می گویید گوش نمی دهند، چرا کنار نمی روید؟ یا اگر کنار رفتن را در ذهن و فکر خود شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت می دانید، چرا تغییر رویه نمی دهید؟ شما که به زعم خودتان «متخصص» هستید و باز هم به زعم خودتان دوراندیشی کرده و تشخص داده اید که واکسن ابزاری سیاسی خواهد شد، چگونه هیچ «پلن B» و راه حل دیگری برای حل مشکلات به جز گلایه کردن از همه و انداختن تقصیر به گردن بقیه ندارید؟

وزیر بهداشت از سیاسی کاری در خصوص واکسن کرونا گلایه می کند؛ آن هم با تندترین واژگان. بر سیاسی کاری «لعنت» می فرستد غافل از اینکه اولین کسی که به همه این موضوعات دامن زده، خود اوست.

فارغ از این موضوعات، برخی حقایق نیز در اظهارات او به گونه دیگری عنوان شده اند. مثلا در همین سخنرانی اخیر مورد اشاره او در کرمانشاه و در راستای همان قهرمان سازی از خود، به زعم خود مخالفان واکسن روسی کرونا را به باد انتقاد و حتی تمسخر گرفته که  گویی می خواهد بگوید «دیدید منِ متخصصِ همه چیزدان می دانستم و شماها هیچ کدام نمی فهمیدید؟!»

وزیر بهداشت گفته: «من فایلی را نگاه می‌کردم که ما چند هزار برگ مکاتبات مکتوب در این مورد داریم و این سوای از مذاکرات تلفنی ما است. ما از حدود فروردین سال ۹۹ مکاتبات و مذاکرات واکسیناسیون را انجام دادیم و اولین تماس من با وزیر بهداشت روسیه در دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ بود. ۹ ماه طول کشید و با همکاری خیلی خوب سفیر ما این موضوع تبدیل به قرارداد شد و قرار شد حداقل دو میلیون دوز تا پایان اسفند از روس‌ها بگیریم و حالا بماند که برخی بلوا کردند که واکسن روسی فلان و بهمان است و افاضات هم فرمودند که واکسن چنین است و چنان است و فکر نکردند این وزیر خودش متخصص امر است و کسی که رشته غیر مشترک دارد چرا باید خود را در مقابل کسی که دانش دارد صاحب فتوا بداند؟»

آقای وزیر تاکنون حاضر نشده از نقش کلیدی دستگاه های دولتی مانند وزارت خارجه در واردات واکسن نامی ببرد؛ این در حالی است که قائدتا همکاری این دستگاه و برخی دیگر از دستگاه های دولتی برای واردات واکسن بسیار حائز اهمیت بوده. از این مسئله که بگذریم، اظهارنظر اخیر او که تمام «افتخار» واکسن وارداتی روسی را به نام وزیر می زند، با برخی اخباری که قبلا منتشر شده، تعارض هایی دارد. مثلا برخی از این اخبار حکایت از آن دارد که وزارت خارجه برای واردات 20 میلیون دز واکسن اسپوتنیک وی تلاش می کرده اما وزارت بهداشت آن را به 10 میلیون دز کاهش داده است.

ماجرا از این قرار است که روز ششم فروردین ماه، کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو درباره خرید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» گفت: «در چارچوب قرارداد فعلی بین ایران و روسیه حدود یک میلیون دوز واکسن از روسیه خریداری می‌کنیم. از حدود دو ماه پیش پیشنهاد داده‌ام که ما یک قرارداد ۲۰ میلیون دزی با روس‌ها برای تامین واکسن اسپوتنیک وی ببندیم که این موضوع با استقبال و تایید رئیس‌جمهور، آقای واعظی و آقای نمکی مواجه شد. اما در ادامه پیگیری‌ها این ۲۰ میلیون دوز در وزارت بهداشت به ۱۰ میلیون دوز کاهش یافت و هم‌اکنون هم مشغول رایزنی برای عقد قرارداد هستند. اما این روند باید تسریع شود.» به بیان دیگر او به صراحت گفته وزارت بهداشت تحت مدیریت نمکی، واردات 20 میلیون دزی واکسن را نصف کرده. این ابهام را چه کسی باید پاسخ دهد؟ آیا بهتر نیست وزیر بهداشت به جای این قهرمان سازی ها از خود به این گونه ابهامات پاسخ بدهد و مثلا بگوید علت درخواست وزارت بهداشت برای این کاهش چه بوده و آیا موضوع به تولید واکسن در داخل ارتباطی و نحوه توزیع آن در بازار داشته است یا خیر؟

بگذریم از اینکه جناب وزیر در حالی مشغول افاضه کردن از «دوراندیشی»های خود و ساختن یک تصویر ماورایی و نجات بخش از خود است که مجموعه تحت مدیریتش حتی از توزیع همین اندک واکسن های واردشده به کشور نیز عاجز مانده است. نشان به آن نشان که رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان اخیرا گفته که اسامی برخی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان در فهرست ارائه شده برای تزریق واکسن به پاکبانان بوده است و این افراد واکسن دریافت کردند.

البته با رویه ای که تاکنون از وزیر بهداشت دیده ایم، حتما برای این موضوع هم مقصری از دیگر نهادها و ارگان ها خواهد یافت تا کاسه کوزه ها را سر او بشکند و احتمالا روضه ای دیگر در مظلومیت و تنهایی خود خواهد خواند!

نظرات بینندگان