arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

واکنش اتحادیه اروپا به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران: درگیر مذاکرات وین هستیم تا مطمئن شویم این گام‌ها به عقب بر می‌گردد / تمام تلاش‌های دیپلماتیک ممکن را به کار میبندیم تا راه حلی پیدا کنیم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران گفت که مذاکرات اعضای برجام در وین به همین دلیل جریان دارد که این توافق به طور کامل اجرا و تحریم‌های آمریکا رفع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران گفت که مذاکرات اعضای برجام در وین به همین دلیل جریان دارد که این توافق به طور کامل اجرا و تحریم‌های آمریکا رفع شود.

پیتر استانو روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران این مطلب را بیان داشت و عنوان کرد: این ها تحولات نگران کننده‌ای است و هیچ توجیه معقول و نظامی از سوی ایران وجود ندارد. اما دقیقا به همین دلیل است که درگیر مذاکرات وین هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که از این گام‌ها به عقب بر می‌گردیم، ایران به اجرای تعهداتش در توافق برجام باز می‌گردد و راهی پیدا کنیم که تمام طرف‌ها به طور کامل به برجام پایبند باشد و تحریم‌های آمریکا رفع شود.

وی افزود: ما هنوز سرگرم مذاکرات هستیم و این روند روی تمام تلاش‌های دیپلماتیک ممکن متمرکز است تا راه حلی را پیدا کنیم که درگیر اقداماتی که اکنون درباره آن صحبت می‌کنیم نباشیم.

او در پاسخ به سووالی درباره بارگشت‌پذیر بودن تدابیر جبرانی ایران هم گفت: از نظر ما تمام تصمیم‌های گرفته شده (از سوی ایران) قابل بازگشت است. هدف اصلی مذاکرات وین هم این است که توافق هسته‌ای به طور کامل اجرا شود و اگر در مسیر مذاکرات به توافق برسیم تمام تصمیم‌ها و اقدامات صورت گرفته به عقب بر ‌گردد.

ساعاتی پیش محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد؛ در ساعت ۴۰ دقیقه بامداد نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا(ع)، دانشمندان جوان و خدا باور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست یابند.

قالیباف افزود: این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ اراده ملت ایران معجزه‌ آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.

تصمیم اخیر ایران در واکنش به اقدام خرابکارانه و تروریسم هسته‌ای رژیم صهیونیستی در نطنز صورت گرفت.

در همین پیوند حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در سخنانی بیان داشت: اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام هم همین بود.

وی عنوان کرد: این اظهار نگرانی که امروز در آمریکا و اروپا وجود دارد مبنی بر اینکه غنی‌سازی ۶۰ درصد را آغاز می‌کنیم و برخی نیز تعبیر می کنند که ۶۰ درصد یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن، درست نیست؛ به آنچه که در سر شما است که راه را برای تولید بمب اتم هموار می کنیم، اشتباه است.

رئیس جمهوری یادآور شد: قبل از این هم می‌توانستیم ۶۰ درصد را انجام دهیم، امروز اگر اراده کنیم، می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصد را نیز انجام دهیم اما ما اراده کرده‌ایم و بر عهد خود ایستاده‌ایم به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم.

نظرات بینندگان