arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۰

چرا باید هر روز کیوی بخوریم؟

نتایج یک مطالعه‌ای جدید در ژاپن می‌گوید یکی از تأثیرات مهم خوردن کیوی در هر روز، بهبودی عوارض جانبی ورزش شدید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک مطالعه‌ای جدید در ژاپن می‌گوید یکی از تأثیرات مهم خوردن کیوی در هر روز، بهبودی عوارض جانبی ورزش شدید است.

 

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، میوه‌هایی مانند سیب و خیار از محبوب‌ترین میوه‌های جهان محسوب می‌شوند، اما کیوی سهم چندانی در میوه‌های محبوب جهان ندارد.

 

  تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است کیوی مجموعه‌ای از فواید سلامتی را داشته باشد که یکی از این تاثیرات مهم، بهبودی از  عوارض ورزش (شدید) است. بر اساس این پژوهش که اوایل امسال در مجله Nutrients منتشر شد، دوندگان حرفه‌ای که به مدت یک ماه روزانه دو عدد کیوی می‌خوردند، آسیب اکسیداتیو ناشی از تمرینات بدنی شدید را کاهش می‌دهند. ورزشکارانی که به طور روزمره با شدت بالا تمرین می‌کنند تمایل دارند مقدار زیادی اکسیژن دریافت کنند. در حالی که اکسیژن برای انقباض عضلانی ضروری است، استنشاق بیش از حد نیز می‌تواند باعث افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن شود. به نوبه خود، استرس اکسیداتیو رخ می‌دهد، که به عنوان عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن توصیف می‌شود.

 کیوی

استرس اکسیداتیو چیست؟ با گذشت زمان، استرس اکسیداتیو می‌تواند به DNA و همچنین بافت چربی و پروتئین‌های ضروری بدن آسیب برساند. در نتیجه، چندین مسئله بهداشتی می‌تواند از جمله فشار خون، دیابت، تصلب شرایین و حتی بیماری آلزایمر به وجود آید. استرس اکسیداتیو می‌تواند ناشی از خوردن سموم دفع آفات در میوه‌ها و سبزیجات معمولی، آلاینده‌های موجود در هوا و حتی مصرف رژیم غذایی سرشار از قند، چربی و الکل باشد.

 

با وجود بسیاری از عوامل بالقوه در افزایش رادیکال‌های آزاد، خوردن غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان برای کمک به برقراری تعادل مهم است؛ و ممکن است خوردن روزانه یک کیوی، روشی باشد که هرگز به فکر خوردن آن برای افزایش سطح آنتی اکسیدان خود نبوده اید.

برای این مطالعه، محققان در ژاپن ۳۰ دونده را که به طور منظم در معرض استرس اکسیداتیو ناشی از آموزش قرار داشتند، استخدام کردند. به نیمی از شرکت کنندگان دستور داده شده بود که به مدت دو ماه روزانه دو عدد کیوی بخورند و هیچ تغییری در رژیم غذایی آن‌ها ایجاد نشود، و نیمی دیگر نیز به هیچ وجه کیوی مصرف نکردند. در پایان این مطالعه، محققان دریافتند کسانی که دو بار در روز میوه می‌خورند با افزایش سطح آنتی اکسیدان اثرات مخرب آموزش ناشی از استرس اکسیداتیو بر روی بدن خود را کاهش می‌دهند. تحقیقات قبلی نشان داده است که کیوی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند با آسیب اکسیداتیو DNA مقابله کند.

 

حتی یک مطالعه نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در کیوی می‌تواند به درمان آسم کمک کند. حداقل، امیدواریم این تحقیق شما را تشویق کند تا میوه‌هایی را که هر هفته می‌خورید متنوع کنید. حتی اگر یک ورزشکار نباشید، کیوی هنوز هم ممکن است به شما کمک کند تا استرس اکسیداتیو ناشی از سایر عوامل مرتبط با رژیم غذایی را از بین ببرید.

نظرات بینندگان