arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰

هشدار اروپا و آمریکا به روسیه: اگر ناوالنی بمیرد، تبعاتی به دنبال خواهد داشت / مسؤولیت اصلی در این زمینه متوجه پوتین است

فرانسه و آلمان به همراه آمریکا نسبت به وضعیت سلامتی الکسی ناوالنی در زندان به روسیه هشدار دادند و همزمان کنشگران حامی این منتقد کرملین، خواستار برگزاری تظاهرات در تاریخ ۲۱ آوریل (یک اردیبهشت) ‌شدند. پزشک ناوالنی، روز گذشته اعلام کرده بود که وضعیت سلامتی این مخالف دولت روسیه در اثر اعتصاب غذا به سرعت رو به وخامت است و ناوالنی با خطر مرگ روبرو است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: فرانسه و آلمان به همراه آمریکا نسبت به وضعیت سلامتی الکسی ناوالنی در زندان به روسیه هشدار دادند و همزمان کنشگران حامی این منتقد کرملین، خواستار برگزاری تظاهرات در تاریخ ۲۱ آوریل (یک اردیبهشت) ‌شدند.

پزشک ناوالنی، روز گذشته اعلام کرده بود که وضعیت سلامتی این مخالف دولت روسیه در اثر اعتصاب غذا به سرعت رو به وخامت است و ناوالنی با خطر مرگ روبرو است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد که در صورت مرگ الکسی ناوالنی، این موضوع برای روسیه «تبعات» خواهد داشت.

وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان افزود: «در حال بررسی گام‌های خاص هستیم … و من در این مرحله آن‌ها را به‌صورت علنی فاش نمی‌کنم اما اگر آقای ناوالنی بمیرد، تبعاتی به دنبال خواهد داشت.»

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه اعلام کرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در بروکسل درباره وضعیت سلامتی ناوالنی گفت‌وگو خواهند کرد.

وی به روزنامه آلمانی بیلد گفت که حق ناوالنی برای حمایت پزشکی باید «بدون تاخیر» تضمین شود.

همزمان ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه گفت: «امیدوارم اقدامات لازم برای اطمینان از سلامت جسمی ناوالنی و همچنین آزادی وی انجام شود.»

وزیر خارجه فرانسه مسؤولیت اصلی را در این زمینه متوجه ولادیمیر پوتین دانست.

جوزپ بورل،‌ رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی شدیدی اتحادیه درباره وضعیت ناوالنی خواستار آزادی فوری و بدون شرط او شد.

او گفت، این مساله در دستور کار نشست فردای وزیران خارجه قرار دارد.

درخواست تظاهرات در مسکو و سن پترزبورگ

کنشگران حامی الکسی ناوالنی، خواستار تظاهرات در مسکو و سن پترزبورگ در تاریخ ۲۱ آوریل (یک اردیبهشت) شدند.

لئونید ولکوف، یکی از افراد نزدیک به ناوالنی گفت که تظاهرات در روز چهارشنبه برگزار می‌شود: «نمی‌دانیم چقدر می‌تواند تحمل کند… اما مشخص است که وقت نداریم.»

وی یکشنبه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) در مطلبی در حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک افزود: «وقت آن رسیده است که عمل کنیم. دیگر این موضوع مربوط به آزادی ناوالنی نیست بلکه به زندگی او نیز مربوط می‌شود.»

تظاهرات در ساعت ۱۹ به وقت محلی در تاریخ ۲۱ آوریل یعنی همان روزی که سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری پوتین در دو پارلمان این کشور برگزار می‌شود تدارک دیده شده است.

ناوالنی ۴۴ ساله که در زندان دچار کمردرد شدید و از دست دادن حس در پاهایش شده بود، از سه هفته پیش در اعتراض به عدم اجازه ملاقات پزشکانش با او دست به اعتصاب غذا زده است.

یاروسلاو آشیخمین، پزشک ناوالنی که از طریق خانواده این منتقد کرملین به نتایج آزمایش‌های او دست پیدا کرده بود، گفت: «سطح پتاسیم در بدن او به شدت افزایش یافته که می‌تواند باعث ایست قلبی شود و علائم نارسایی کلیه است.»

تاکنون هیچ اظهار نظری از سوی پلیس یا مقامات دولتی درباره درخواست تظاهرات مطرح نشده است. پلیس روسیه پیش از این در اعتراض‌های سراسری ماه ژانویه که در آن‌ها معترضان خواهان آزادی ناوالنی بودند بیش از ۱۰ هزار نفر را بازداشت کرد.

الکسی ناوالنی در ۱۷ ژانویه سال جاری هنگام بازگشت از آلمان به روسیه بازداشت شد. او پس از مسمومیت با سم اعصاب نوویچوک مدت ۵ ماه را برای مداوا در آلمان گذرانده بود.

دستگاه قضایی روسیه فوریه گذشته، الکسی ناوالنی را به سه سال و شش ماه حبس به جرم نقض شرایط آزادی مشروط محکوم کرد که از این مدت دو سال و نیم آن اجرایی شده است.

نظرات بینندگان