arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

مصباحی مقدم: هیئت عالی نظارت به نیابت از رهبر انقلاب مصوبات مجلس را بررسی می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار تعجب از سخنان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون مصوبات هیات عالی نظارت گفت: آنچه در مجلس تصویب می‌شود، باید غیر مغایر و مطابق با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم  گفت: فعالیت هیات عالی نظارت مجمع بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی است که در آنجا تصریح شده است سیاست‌های کلان نظام توسط رهبر معظم انقلاب و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به سه قوه ابلاغ می شود.

 وی اضافه کرد: بنا بر بند دوم این اصل، رهبر انقلاب حق دارند بر اجرای این سیاست‌ها نظارت کنند و در همین بند تصریح شده که ایشان می‌تواند این نظارت را به شخص دیگری واگذار کند. این وظیفه با تفویض مقام معظم رهبری بر عهده هیئت عالی نظارت مجمع قرار گرفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار تعجب از سخنان برخی نمایندگان مجلس درباره انجام وظیفه هیئت عالی نظارت افزود: آنچه در مجلس تصویب می‌شود، باید هم غیرمغایر و هم مطابق با سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باشد و هیات عالی نظارت وظیفه دارد بر اساس سیاست‌های ابلاغی، مغایرت و یا عدم مغایرت مصوبات را بررسی کند و نظر خود را به شورای نگهبان منعکس نماید. به عبارتی هیات عالی نظارت مجمع، مصوباتش را بر اساس قانون اساسی و به نیابت از مقام معظم رهبری از طریق شورای نگهبان ابلاغ می‌کند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم به موضوع بررسی مصوبه مجلس در خصوص اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در هیات عالی نظارت اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم که مجلس محترم یک قانون جامع را برای انتخابات براساس سیاست های کلی انتخابات اعم از ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا تصویب کند که هم مشکل مردم و نامزدها و هم مشکلات مجریان و ناظران انتخابات که در طول ادوار گذشته شاهد بودیم، برطرف شود.

 وی یادآورشد: مصوبه اخیر مجلس در هیات عالی نظارت از باب مغایرت با سیاست‌های کلی نظام بررسی شد. اعضای هیات عالی ایراداتی را به مصوبه مجلس گرفته بودند که مشخص شد همچنان رفع نشده است. هیات عالی نظارت هم در عمل به وظایف قانونی خود، ایرادات را به شورای نگهبان ابلاغ کرده است.

نظرات بینندگان