arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / احیای برجام تا یک ماه آینده؟ / پاسخ به یک شایعه درباره دلیل وارد نشدن واکسن کرونا / مذاکره نمایندگان شمخانی با عربستان؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

برجام بد است اما احیای آن، کار انتخاباتی است!
سخنگوی دولت گفت: کسانی که شائبه‌ی انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می کشند، همان هایی هستند که سالهاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می گیرند و تصور می کنند که لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد.

احیای برجام تا یک ماه آینده؟
رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها پیرامون فعال شدن توافق هسته‌ای ایران در عرض یک ماه آینده به نتیجه برسد. میحائیل اولیانوف گفت که این روند آسان نخواهد بود اما می‌توان به موفقیت آن در یک ماه امیدوار بود. مقام روس با اشاره به وعده دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام هشدار داد که اگر کاخ سفید تعلل و از وعده‌های داده شده عقب نشینی کند، با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ممکن است در ادامه کار مذاکرات دشوار شود.

مجمع شرط سنی در قانون انتخابات را رد کرد
اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری جزو اولین طرح‌های در دستور کار مجلس یازدهم در شروع به کار آن بود. این طرح با وجود تصویب در مجلس تاکنون ۳بار با ایرادات اساسی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است در این رابطه آصفری، نماینده مجلس تاکید کرد: نظر مجمع این است که باید شرایط سنی برداشته شود، یعنی حداقل و حداکثر ۴۰ تا ۷۵ سال باید برداشته شود. ایراد دوم تعریف رجل سیاسی است. اعتقاد مجمع این است که بحث رجل سیاسی نباید در قوانین عادی بیاید.

تاجزاده کاندیدا می شود؟
مصطفی تاجزاده در کانال تلگرامی اش نوشت: به استحضار عزیزانی که نظرم را درباره نامزدشدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو می‌پرسند، می‌رسانم که در این زمینه در حال مشورت و رایزنی با دوستان و صاحب‌نظران هستم. وی افزود: به زودی و بعد از جمع‌بندی جوانب امر، تصمیم نهایی را به یاری حق اعلام خواهم کرد.

قیمت واکسن وارداتی بخش خصوصی
ناصر ریاحی رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی اظهار کرد: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند. او گفت: هزینه هر کدام از این واکسن‌ها که به کمک بخش خصوصی وارد می‌شود، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.  او گفت: به زودی ۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی وارد کشور می‌شود.

پاسخ به یک شایعه درباره دلیل وارد نشدن واکسن کرونا
سخنگوی دولت گفت: اینکه گفته شده شرکتهای تولید کننده واکسن ، دولت را تحت فشار گذاشته اند، تا خرید خارجی صورت نگیرد یک امر کاملا نادرست است.

مذاکره نمایندگان شمخانی با عربستان ؟
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی به نقل از منابعی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد. یک منبع دولتی عراق تأکید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رییس اطلاعات سعودی و هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر عهده داشتند.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر۳۱ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسید. همچنین ۳۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

پیشنهاد کاندیداتوری به محسن هاشمی
رییس شورای شهر تهران درباره کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران به بنده پیشنهاد شد.

نظرات بینندگان