arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
نماینده وزیر بهداشت:

درخواست های متعددی از برخی کشورها به خصوص کشورهای اسلامی برای واکسن ایرانی کرونا دریافت شده / تا نیاز داخل برطرف نشود، به دنبال صادرات نخواهیم بود / واکسن مورد نیاز کشور ۱۲۰ میلیون دوز است

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید – ۱۹ با تاکید برایمنی زایی بسیار خوب واکسن های ایرانی گفت: درخواست های متعددی از برخی کشورها به خصوص کشورهای اسلامی برای واکسن ایرانی کرونا دریافت شده است و آنها علاقه مند هستند از این محصول ایرانی استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید – ۱۹ با تاکید برایمنی زایی بسیار خوب واکسن های ایرانی گفت: درخواست های متعددی از برخی کشورها به خصوص کشورهای اسلامی برای واکسن ایرانی کرونا دریافت شده است و آنها علاقه مند هستند از این محصول ایرانی استفاده کند.

به گزارش «انتخاب»، حسین وطن پور افزود: برخی از کشورها تمایل خود را برای استفاده از واکسن های ایرانی کرونا اعلام و درخواست خود را به دست اندرکاران این حوزه ارسال کردند.

وی که با ایرانا گفت و گو می کرد، ادامه داد: البته قطعا اولویت سازمان غذا و دارو در ابتدا به دنبال تامین نیازهای داخل کشور خواهد بود و بعد از آن، مجوز صادرات را به تولیدکنندگان داخلی خواهد داد.

وطن پور، حداقل واکسن کرونای مورد نیاز کشور را ۱۲۰ میلیون دوز اعلام کرد و گفت: به نظر می رسد تا نیازهای داخل برطرف نشود، به دنبال صادرات این محصول فناورانه نخواهیم بود.

مدیراجرایی پروژه واکسن داخلی کووید۱۹ با اشاره به اینکه برخی از کشورها در فاز سوم تست انسانی واکسن های کرونا تولید شده در جهان همکاری کردند، اظهار داشت: این شیوه می تواند در مورد واکسن های ساخت داخل کرونا نیز با سایر کشورها اجرایی شود.

وی ادامه داد : فاز سوم تست انسانی واکسن ها باید در جمعیت ها، اقوام و گروه های سنی مختلف انجام شود تا عوارض احتمالی در گروه های بزرگتر مشخص و برطرف شود.

آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا با تولیدات داخلی احتمالا از خرداد ۱۴۰۰

وطن پور بیان داشت: تعدادی از تولیدکنندگان واکسن کرونا در حال ورود به مراحل پایانی تست انسانی هستند و برآورد می شود واکسیناسیون عمومی کرونا با تولیدات ایرانی از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شود.

وی افزود: ظرفیت تولید واکسن ایرانی کرونا از خرداد ماه امسال به حدود سه میلیون دوز در ماه می رسد و به تدریج این ظرفیت افزایش پیدا می کند تا واکسیناسیون عمومی کشور محقق شود.

وطن پور افزود: ۱۲ شرکت دانش بنیان یا استارتاپ در حوزه تولید واکسن کرونا فعال هستند که چهار مجموعه از این تعداد در فازهای مختلف تست انسانی واکسن کرونا قرار دارند. برآورد می شود تولیدات حداقل ۲ مجموعه تا خرداد ماه در دسترس مردم قرار گیرد.

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید – ۱۹ خاطرنشان کرد: انستیتو پاستور هم در چند روز اخیر موفق به اخذ مجوز کمیته اخلاق شد و به زودی تزریق واکسن به داوطلبان را آغاز خواهد کرد.

واکسن های ایرانی کرونا ایمن هستند

وی بیان داشت: همه واکسن های ایرانی ایمنی زایی بسیار خوبی ایجاد می کنند و می توانند با این بیماری مقابله کنند، به عبارتی می توانند از روند گسترش بیماری تا حد زیادی جلوگیری کنند.

وطن پور افزود: خوشبختانه دانش تولید واکسن کرونا را در کشور داریم و از زمان های خیلی قبل در این حوزه تولیدکننده بوده ایم. محققان ما در حال توسعه این دانش هایتک در کشور هستند. زیرساخت های لازم هم باید توسعه پیدا کند که گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی، یکی از غفلت ها در سال های گذشته را بی توجهی به توسعه زیرساخت های واکسن در کشور اعلام کرد و گفت: این غفلت سبب شد تا کار در حوزه تولید و بسته بندی واکسن ها، قدری با کندی به پیش رود.

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید - ۱۹ عنوان کرد: کرونا باوجود آسیب های فراوان جانی و مالی، سبب تحرک مناسب در حوزه تولید واکسن شد و کار با سرعت مناسبی در حال انجام است.

در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وزارت دفاع و انستیتو پاستور ایران مجوز کارآزمایی بالینی واکسن کرونا را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده اند و در مراحل مختلف تست انسانی این واکسن قرار دارند.

نظرات بینندگان