arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، چهارشنبه یکم اردی‌بهشت ۱۲۹۹؛ مجمع ملل در کمیسیونی برای مطالعه امور مالی و اقتصادی اروپا، ایران را شرکت نداده

به مناسبت این‌که در روزنامه نوشته‌اند مجمع ملل کمیسیونی تشکیل داده است برای مطالعه امور مالی و اقتصادی اروپا، و ایران را در آن شرکت نداده‌اند، بر حسب خواهشِ نصرت‌الدوله بعدازظهر رفتم به شعبه دارالانشای مجمع ملل که در پاریس است تحقیقاتی در این خصوص بکنم. کسی را نیافتم. برگشتم منزل.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخی «انتخاب»؛ صبح به احوال‌پرسی انتظام‌الملک رفتم. تب جزئی داشت و در رخت‌خواب بود و در صدد استعلاج. بعد رفتم به هوتل موریس. نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] درباره جواب ممتازالسلطنه گفت‌وگو می‌کرد و این‌که حالا دیگر موقع آن است که کاغذ اولتیماتوم را به او بفرستیم و تصرفات لازمه در انشای آن کردیم.

به مناسبت این‌که در روزنامه نوشته‌اند مجمع ملل کمیسیونی تشکیل داده است برای مطالعه امور مالی و اقتصادی اروپا، و ایران را در آن شرکت نداده‌اند، بر حسب خواهشِ نصرت‌الدوله بعدازظهر رفتم به شعبه دارالانشای مجمع ملل که در پاریس است تحقیقاتی در این خصوص بکنم. کسی را نیافتم. برگشتم منزل منتظر یحی‌خان شدم. با میرزا محمدخان متفقا آمدند و با هم رفتیم منزل او. تقی‌خان و زنش هم آمدند، شام خورده رفتیم به تئاتر وُدویل. بازی موسوم به Miousic بود. بی‌مزه نبود اما اهمیتی نداشت. تقلید کلمانسو [نخست‌وزیر فرانسه] را خیلی خوب درآورده بودند، عینا خود کلمانسو بود.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۳۶۵ و ۳۶۶.

نظرات بینندگان