arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

آغاز مذاکره برای امضای معاهده چهارجانبه هند، افغانستان، ازبکستان و ایران

وزیر راه و شهرسازی از مذاکره برای بهره‌مندی ازبکستان از بندر چابهار خبر داد. وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که در تحولات بین‌المللی و معاهدات دوجانبه و چندجانبه با کشورهای این منطقه، شرایط را به گونه‌ای توسعه می‌دهیم که ظرفیت ترانزیتی این بندر را گسترش دهد. مهم‌ترین آن‌ها همکاری سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان است. همچنین مذاکره جدیدی را برای یک تفاهم چهارجانبه با ازبکستان شروع کردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: وزیر راه و شهرسازی از مذاکره برای بهره‌مندی ازبکستان از بندر چابهار خبر داد.

محمد اسلامی در سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید گفت: بندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است، نقش موثری در تجارت ایران دارد و نقش آن از این به بعد به واسطه کریدور شمال-جنوب و همچنین بارهایی که اقیانوس هند از مسیر شرق به غرب باید منتقل شود، بیشتر خواهد شد.

اسلامی ادامه داد: دولت با اراده‌ای که داشت، این بندر را به ظرفیت ۸.۵ میلیون تن رسانده است. نکته حائز اهمیت این است که در تحولات بین‌المللی و معاهدات دوجانبه و چندجانبه با کشورهای این منطقه، شرایط را به گونه‌ای توسعه می‌دهیم که ظرفیت ترانزیتی این بندر را گسترش دهد.

وی افزود: مهم‌ترین آن‌ها همکاری سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان است. همچنین مذاکره جدیدی را برای یک تفاهم چهارجانبه با ازبکستان شروع کردیم. همکاری ازبکستان، هند، افغانستان و ایران فرصت قابل ملاحظه ای را برای تبادلات در محور شمال-جنوب فراهم خواهد کرد.

اسلامی ادامه داد: این بندر مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات شده است برای اینکه به صورت کاملا حرفه‌ای و مطابق با ترازهای بین‌المللی خدمات تخلیه و بارگیری را انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به افتتاح سومین گذرگاه رسمی بین ایران و پاکستان گفت: ما در حوزه توسعه روابط و تبادلات با کشور پاکستان چند گام اساسی را در نیمه دوم سال ۹۹ با نقش ارزنده وزارت امور خارجه برداشتیم‌.

وی افزود: اولین گام آن بود که بعد از سال‌ها که تنها یک مرز رسمی با کشور پاکستان داشتیم، با همتی که همه دوستان از جمله استاندار و مقامات محلی داشتند، توانستیم مرز دوم که مرز ریمندان بود را افتتاح کنیم.

اسلامی ادامه داد:مرز سوم با حضور یکی از وزرای کابینه پاکستان افتتاح خواهد شد. این مرزهای جدید کمک می‌کند که با مصوبه‌ای که ما از هیات دولت برای تسهیل‌گری واردات کالا از پاکستان داریم، تجارت دو کشور را گسترش دهیم.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: امروز همچنین اسناد تفاهم‌نامه بازارچه‌های مرزی با حضور وزیر خارجه پاکستان، وزرای خارجه و صمت ایران این اسناد نهایی خواهد شد و با امضای این تفاهم‌نامه، تبادلات مرزی و رفت‌وآمدهای تجاری با کشور پاکستان به طور کلی متحول می شود .

وی ادامه داد: اضافه کردن دو پایانه رسمی برای تبادلات و ۶ بازارچه مرزی که در این سند امروز مورد توافق قرار گرفته بعلاوه مصوبه دولت که تسهیلات خاصی را برای واردات اقلام در نظر گرفته است، کمک می‌کند که ما به سمت یک تراز تجاری خوب حرکت کنیم.

اسلامی افزود: تسهیل‌گری موجود کمک می‌کند که تجارت ایران و پاکستان گسترش پیدا کرده و دو کشور بزرگ بتوانند رفاه بیشتری را برای مرزنشینان فراهم کنند.

نظرات بینندگان