arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ابراز نارضایتی صداوسیما از ظهور ⁧ کلاب هاوس / واقعیتی در ۱۳۸۸ که احمدی‌نژاد، برعکس تعریف می‌کند / آمریکا مسیر لغو تحریم‌ها را به ایران ارائه کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ابراز نارضایتی صداوسیما از ظهور ⁧ کلاب هاوس
علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس‌جمهور در توییتر نوشت: رسانه ملی، پس از ظهور ⁧ کلاب هاوس⁩، به شدت آزرده و معترض بود که چرا تا وقتی آنها هستند، پلتفرمی خارجی باید میزبان بی‌طرف گفتگوهای شهروندان باشد. لااقل برای نمایش هم که شده، ادای بی‌طرفی و فراگیر بودن را درآورند.

آمریکا مسیر لغو تحریم‌ها را به ایران ارائه کرد
پایگاه خبری آکسیوس نوشت که در گفت‌وگوهای وین، آمریکا مسیر لغو تحریم‌ها را به ایران ارائه کرده است. یک مقام وزارت امورخارجه امریکا به خبرنگاران گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای این هفته در وین، ایالات متحده طرح کلی تحریم‌هایی را که برای لغو به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده شده بود را در اختیار ایران قرار داد.

اسرائیل: موشک شلیک شده، به رآکتور هسته‌ای دیمونا نخورد
"آویخای ادرعی" سخنگوی ارتش اسرائیل البته مدعی شد: نیروهای ارتش دفاعی اسرائیل شلیک موشک زمین به هوا از سوریه به سوی اسرائیل را رصد کرده‌اند که در منطقه "النقب" فرود آمده است. وی همچنین مدعی شد: این حمله موشکی خسارت جانی و مالی به دنبال نداشته و به رآکتور هسته‌ای دیمونا نیز اصابت نکرده و به آن نزدیک هم نشده است.

سه شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک واکسن روسی در ایران
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: سه شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک واکسن کرونای اسپوتنیک در ایران هستند و از طریق سفارت ایران در روسیه به موسسه گامالیا معرفی شدند، یکی از این شرکت ها از بقیه جلوتر است البته دو شرکت دیگر هم پشت سر آن هستند و هر سه شرکت توانایی تولید این واکسن را در ایران دارند. جهانپور گفت: هنوز زمان دقیق در اختیار گذاشتن سل بانک و شروع فرآیند تولید در این شرکت ها مشخص نیست اما به نظر می رسد حداقل دو ماه تا زمان تولید این واکسن ها در کشور زمان نیاز است.

بازدشات دهها تن از هواداران رقیب سیاسی بن سلمان
به گفته منابع خبری معارضان عربستان سعودی، نیروهای امنیتی سعودی دهها تن از هواداران «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق این کشور را که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند، بازداشت کرده‌اند. صفحه توئیتری «معتقلی الرأی» که به اخبار بازداشت شدگان می‌پردازد، نوشته است که بسیاری از این افراد صرفا به دلیل درج تصویر «محمد بن نایف» در صفحه توئیتری خود بازداشت شده‌اند. «محمد بن نایف» از ژانویه ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۷ ولی‌عهد عربستان سعودی بود که با حکم ملک سلمان کنار گذاشته شد و محمد، پسر سلمان جای او را گرفت. بن نایف در پنجم مارس ۲۰۲۰ به همراه عمویش «احمد بن عبدالعزیز» به اتهام خیانت دستگیر و روانه زندان شد.

فوت ۴۵۳ نفر دیگر با کرونا
وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۳۳۵ هزار و ۹۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۲ اردیبهشت، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۸ هزار و ۳۶۶ نفر رسیده است.

واقعیتی در 1388 که احمدی‌نژاد، برعکس تعریف می کند
فواد صادقی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دروغ بزرگی که احمدی‌نژاد بیان می‌کند، برکناری وزیراطلاعات دولت نخستش به دلیل برخورد با مردم و عدم برخورد با جاسوسان است. کسانی که در جریان وقایع سال 1388 هستند، به نیکی می‌دانند که وزارت اطلاعات در برخوردهای امنیتی حوادث پس از انتخابات، میدان‌دار نبود، رویکرد وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، در این مورد اعتراضات، عدم تبدیل یک معضل سیاسی و اجتماعی به معضلی امنیتی بود و بدین خاطر طی یک‌ ماه نخست شاهد بازداشت‌هایی گسترده توسط این دو نهاد نبودیم و برخوردها از سوی دستگاه‌های دیگری صورت می‌گرفت. دقیقاً به همین دلیل رئیس‌جمهور وقت، از عملکرد وزارت اطلاعات بشدت ناراضی بود و زمانی که وزیر وقت اطلاعات زیر فشارهای احمدی‌نژاد برای تغییر در معاونین کلیدی این وزارتخانه نرفت، وی در راه جلسه هیات وزیران عزل گردید و در زمان سرپرستی رئیس‌جمهور بر وزارت اطلاعات، معاونین کلیدی این وزارتخانه برخلاف نظر رهبر انقلاب عزل شدند و وزیر معرفی شده بعدی نیز موظف به اعمال تغییرات مدنظر احمدی‌نژاد در وزارت اطلاعات گردید.

نظرات بینندگان