arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

محیط زیست: آلودگی فاضلاب بندرعباس ۵ برابر استاندارد جهانی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه میزان آلودگی فاضلاب بندرعباس پنج برابر استاندار است، عنوان کرد: امیدواریم با دستورات استاندار و تاسیس شرکت زیرساخت خلیج فارس و همکاری بنگاه های اقتصادی شاهد اتفاقات مناسبی در زمینه تصفیه فاضلاب بندرعباس در آینده ای نزدیک باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه میزان آلودگی فاضلاب بندرعباس پنج برابر استاندار است، عنوان کرد: امیدواریم با دستورات استاندار و تاسیس شرکت زیرساخت خلیج فارس و همکاری بنگاه های اقتصادی شاهد اتفاقات مناسبی در زمینه تصفیه فاضلاب بندرعباس در آینده ای نزدیک باشیم.

 حبیب مسیحی تازیانی عنوان کرد: شعار امسال روز زمین پاک مبتنی بر «احیای زمین، افزایش بهره وری و توسعه پایدار» است که نشان دهنده اهمیت توسعه مبتنی بر رعایت الگوی زیست محیطی است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ در حالی که انتظار باران مناسبی بود میانگین بارندگی به ۱۲ میلی متر هم نرسید تا با مشکلات زیادی در این راه همراه باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه این در حالی است که میانگین مصرف آب در کشور روزانه ۱۸۰ لیتر است اما در هرمزگان این میزان به ۲۵۰ لیتر رسیده است، بیان کرد: باید در مصرف آب مدیریت صحیح صورت گیرد تا بتوانیم این مشکلات پیشرو با توجه به عدم بارندگی مناسب را پشت سر بگذاریم.

مسیحی با اشاره به اینکه باید توسعه صنعتی و اقتصادی غرب استان هرمزگان با رعایت مسائل زیست محیطی باشد وگرنه شاهد تنش زیست محیطی می شویم، اضافه کرد: صنایع مهمی در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در حال شکل گیری است که نیازمند تعامل مناسب با اداره کل محیط زیست است تا در آینده با کمترین تنش زیست محیطی همراه باشیم زیرا این منطقه در کنار عسلویه قرار دارد و نباید هم افزایی این دو منطقه در آینده شرایط نامناسبی را رقم بزند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در غرب بندرعباس نیز با مدیریت مناسب صنایع موجود شاهد کمترین تنش زیست محیطی هستیم و جز نیروگاه بندرعباس که در زمستان ۸۰ درصد سوخت آن را مازوت تشکیل می داد دیگر با مشکل جدی رو به رو نبودیم.

وی با اشاره به اینکه قرار است دو نیروگاه کنار نیروگاه بندرعباس برخط شده و نیروگاه قدیمی به سمت تعمیرات برود، افزود: در تلاشیم سوخت این نیروگاه ها را در سال جدید تماما گازی کنیم تا مشکلات آلایندگی کاهش یابد و اگر این مورد رخ ندهد از اهرم های زیست محیطی استفاده می کنیم.

مسیحی با بیان اینکه تعداد روزهای گرد و غباری سال ۹۹ در هرمزگان به ۱۵ روز رسید، گفت: اکنون پنج دستگاه سنجش آنلاین آلایندگی در استان هرمزگان در شهرستان های بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر و جاسک مستقر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه استمرار گرد و غبار در مناطق شرق استان چون جاسک و سیریک امری نگران کننده است، اظهار کرد: میزان پسماند های شهری و روستایی هرمزگان در سال گذشته به ۱۲۳۰ تن رسید که کاهش آن نشان دهنده فرهنگسازی مناسب و عملکرد مطلوب گروه های مردمی بوده است.

وی با بیان اینکه نقل و انتقال پسماند از حوزه صنعتی به جایگاه های در نظر گرفته شده در استان هرمزگان آنلاین شده است، تصریح کرد: در سال گذشته ۸۲ نقل و انتقال صورت گرفت که این موضوع رصد و پیگیری را نظام مند و قانونی می کند.

مسیحی با اشاره به اینکه میزان آلودگی فاضلاب بندرعباس پنج برار استاندار جهانی است، عنوان کرد: امیدواریم با دستورات استاندار و تاسیس شرکت زیرساخت خلیج فارس و همکاری بنگاه های اقتصادی شاهد اتفاقات مناسبی در زمینه تصفیه فاضلاب بندرعباس در آینده ای نزدیک باشیم.

وی با بیان اینکه خور گورسوزان و ساحل سورو بندرعباس بیشترین تنش آلودگی در ساحل بندرعباس دارند، خاطرنشان کرد: افزایش کوچکی در ذخیره سازی آلودگی در آب هایی که از صنایع برمی گردند، شاهد بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه در نمونه برداری از اجساد ماهیان و حتی رسوبات منطقه ای هیچ آلودگی نفتی مشاهده نشد، تصریح کرد: اگر آلودگی نفتی وجود داشت باید در اجساد نمونه گرفته شده مشاهده می شد که این امر رخ نداد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن ماهی در ساحل جاسک از بین رفته بود، عنوان کرد: با بررسی های صورت گرفته علت این امر صید و صیادی بوده است و ۲۴ ساعت از تلف شدن ماهی ها می گذشت.

نظرات بینندگان