arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

پوتین دعوت رئیس جمهور اوکراین برای دیدار در منطقه مورد مناقشه «دونباس» را رد کرد: آماده‌ام در «مسکو» با او دیدار کنم

رئیس جمهوری روسیه در واکنش به دعوت همتای اوکراینی خود برای دیدار در منطقه مورد مناقشه دونباس در شرق اوکراین، از وی برای دیدار در مسکو دعوت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رئیس جمهوری روسیه در واکنش به دعوت همتای اوکراینی خود برای دیدار در منطقه مورد مناقشه دونباس در شرق اوکراین، از وی برای دیدار در مسکو دعوت کرد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین امروز (پنجشنبه) با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در کاخ کرملین دیدار و در جریان آن خاطر نشان کرد: اگر رئیس جمهوری اوکراین می‌خواهد روابط با روسیه را احیا کند، آماده‌ام در هر فرصت مناسب با او در مسکو دیدار کنم.

وی افزود: دولت اوکراین در سال‌های اخیر اقدامات بسیار زیادی را برای نابودی روابط با روسیه بکار گرفته است.

پوتین به مسائلی که دولت اوکراین بوجود آورده است از جمله اقداماتی علیه زبان روسی در این کشور و سیاست‌های خصمانه علیه کلیسای ارتدوکس روس اشاره کرد.

وی اظهار داشت: اگر مقام‌های اوکراینی می‌خواهند در مورد مناقشه در منطقه دونباس گفت و گو کنند باید با سران جمهوری‌های (خودخوانده) دونتسک و لوگانسک وارد مذاکره شوند و پس از آن با روسیه گفت و گو کنند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، در دیدار پوتین و لوکاشنکو موضوعات همکاری‌های دو کشور از جمله حوزه‌های اقتصادی و نظامی طرح و بررسی شد.

پیشنهاد رییس جمهوری اوکراین برای دیدار با پوتین

پیش از این ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین به پوتین پیشنهاد دیدار در منطقه مورد مناقشه دونباس در شرق اوکراین را کرده بود.

تنش‌ها در دونباس میان جدایی طلبان و دولت اوکراین از ماه گذشته اوج گرفته است.

زلنسکی هفته گذشته طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، گفت که تنها با ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توان به پایان درگیری در دونباس پایان داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مورد این اظهارات رییس جمهوری اوکراین در مورد پیوستن به ناتو واکنش نشان داد و بیان کرد: پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

ناتو برای برگزاری رزمایش بزرگی با شرکت اوکراین و پنج کشور دیگر در پهنه آبی دریای سیاه در ماه‌های آوریل و می (اردیبهشت و خرداد) آماده می‌شود که گفته شده سناریوی ضد روسیه دارد.

در جریان مناقشه دونباس در شرق اوکراین که در سال ۲۰۱۴ آغاز و پنج سال بطول انجامید بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شدند.

نظرات بینندگان