arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

«قهرمان» فرهادی در راه جشنواره کن

اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی برنده دو جایزه اسکار که سودای افتخارآفرینی جهانی دیگری را در سردارد، آخرین ساخته خود با نام «قهرمان» را برای هیات گزینش جشنواره سینمایی کن ۲۰۲۱ فرستاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: جشنواره بین‌المللی فیلم کن سال گذشته به دلیل شیوع کرونا لغو شد و قرار است تیر امسال با نمایش درام انِت ساخته لئوس کاراکس فیلمساز فرانسوی هفتادوچهارمین رویداد حضوری خود را برگزار کند. تیری فرمو دبیر این جشنواره چندی پیش در مصاحبه با راپلر اعلام کرد دو فیلم گزارش فرانسوی ساخته وس اندرسون و بندتا به کارگردانی پل ورهوفن در جشنواره امسال برای اولین بار نمایش داده خواهند شد.

اگرچه فیلم‌های هالیوودی حضور پررنگی در این دوره از جشنواره کن ندارند اما این رویداد از لحاظ آثار فیلمسازان سرشناس و ستاره‌های معروف کمبودی ندارد. از مثلث اندوه روبن اوستلوند گرفته تا پاریس، ناحیه ۱۳ ساخته ژاک اودیار فرانسوی، تاکنون آثاری از کارگردانان مطرح سینمای جهان برای هیات گزینش این جشنواره ارسال شده است. اصغر فرهادی فیلمساز پرآوازه ایرانی که دو جایزه اسکار را در کارنامه خود دارد نیز از قافله جا نمانده و آخرین ساخته خود، قهرمان، را برای شرکت در جشنواره کن کاندید کرده است.

قهرمان نهمین فیلم بلند فرهادی است که در شیراز و با حضوری امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران فیلمبرداری شد. قهرمان یک فیلم با درون‌مایه معمایی است اما همانطور که در گزارش ورایتی هم بدان اشاره شده، هنوز کسی داستان این فیلم را نمی‌داند.

به گزارش ایرنا، از منظر برخی فعالان حوزه فرهنگ و سینما، اهمیت فیلمبرداری قهرمان در شیراز از آن رو است که چهره کارگردانی بین‌المللی با شهری که نماد فرهنگ و هنر ایران است، پیوند می‌خورد؛ از سویی دیگر، فیلمسازی فرهادی در ایران، اقبال جهانی را برای ارج‌گذاری به آثارش افزایش می‌دهد، این را می‌توان از فیلم‌هایی که تاکنون برای آن‌ها نامزد شده یا جایزه برده است، دریافت. گفته می‌شود فیلمنامه قهرمان به اندازه جدایی نادر از سیمین فرهادی تاثیرگذار خواهد بود.

از جمله عواملی که در ساخت قهرمان در کنار فرهادی قرار گرفتند می‌توان به مجری طرح حمیدرضا قربانی، مدیر فیلمبرداری علی قاضی، تدوین هایده صفی‌یاری، صداگذار محمدرضا دلپاک، مدیر تولید محمد یمینی، برنامه‌ریز پریسا گرگین، دستیار اول کارگردان امین خنکال، صدابردار مهدی صالح کرمانی، طراح گریم مهرداد میرکیانی، طراح صحنه مهدی موسوی، طراح لباس نگار نعمتی، عکاس امیرحسین شجاعی و روابط عمومی ثمین مهاجرانی اشاره کرد.

اصغر فرهادی یک بار در سال ۲۰۱۱ و یک بار در سال ۲۰۱۶ با دو فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد و به یکی از معدود کارگردانان در جهان تبدیل شد که دوبار افتخار کسب این جایزه را به دست می‌آورند.

فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۱، ٢٧ می (۶ تیر) اعلام می‌شود و نسخه فیزیکی آن از ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیر) در فرانسه برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان