arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۶ اردی‌بهشت ۱۲۹۹؛ ممتازالسلطنه خیلی بی‌عقل است

عصر با نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] ملاقات کردیم. یحیی‌خان هم بود. معلوم شد ممتازالسلطنه جواب اولتیماتوم نصرت‌الدوله را نوشته. برای ما خواند. مزخرفات غریب بود. حقیقتا معلوم می‌شود این آدم خیلی بی‌فهم است و اگر این‌قدر بی‌فهم نیست خیلی وقیح است و در هر صورت خیلی بی‌عقل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخی «انتخاب»؛ صبح کاغذی از ارباب کیخسرو رسید به تاریخ نهم حمل [فروردین]. از همه کاغذها زودتر آمده، از سلامت فامیل نوشته، اما عجب است که از آن‌ها هیچ کاغذ نرسیده.

باری رفتم به هوتل موریس و مشغول تحریر راپرت راجع به مجمع ملل شدم، برای این‌که به توسط مولیتر که به جای مسیو هنسنس به ریاست گمرک می‌رود بفرستیم. تا عصر مشغول این کار و مشغول نوشتن کاغذ برای میرزا ابوالحسن‌خان بودم.

ناهار با انتظام‌الملک و مفتاح‌السلطنه در هوتل کاستیکلیون خوردیم. عصر با نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] ملاقات کردیم. یحیی‌خان هم بود. معلوم شد ممتازالسلطنه جواب اولتیماتوم نصرت‌الدوله را نوشته. برای ما خواند. مزخرفات غریب بود. حقیقتا معلوم می‌شود این آدم خیلی بی‌فهم است و اگر این‌قدر بی‌فهم نیست خیلی وقیح است و در هر صورت خیلی بی‌عقل است.

با انتظام‌الملک بیرون آمده قدری راه رفته به هوتل ساووا شام خوردیم و نیز معلوم شد مفتاح‌السلطنه وزیرمختار سوئیس و نماینده دویم دولت ایران در مجمع ملل شده است. چون بر حسب ظاهر مفتاح‌السلطنه آدم نجیب عاقلی است اگر من هم بنا باشد به این سمت باشم عیب ندارد و گمانم این است که بهتر از هر کس دیگر است. تا خدا چه خواسته باشد.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار و سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، ص ۳۶۹.

نظرات بینندگان