arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / آخرین اخبار از نحوه انتشار فایل صوتی ظریف / اعلام کاندیداتوری ۴ وزیر احمدی نژاد / قوه قضاییه: سانحه هواپیما اوکراینی غیرعمدی بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اعلام کاندیداتوری ۴ وزیر احمدی نژاد
رستم قاسمی وزیر سابق نفت داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد. او چهارمین وزیر دولت احمدی‌نژاد است که تاکنون اعلام کاندیداتوری کرده‌ است. ناظمی اردکانی، محمد عباسی و صادق خلیلیان دیگر وزرای دولت‌های احمدی‌نژاد هستند که در روزهای گذشته اعلام حضور کردند.

بازداشت رییس دفتر یک نماینده به اتهام قاچاق سوخت
دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر گفت: رییس دفتر نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی به اتهام قاچاق سوخت دستگیر شده و فعلا هم بازداشت است و تحقیقات ادامه دارد تا میزان ارتشا و آنچه حاصل کردند مشخص شود. او بیان کرد: این پرونده در ادامه همان پرونده بازداشت رییس شرکت نفت ایرانشهر است از پرونده شرکت نفت اغلب کارمندان شرکت نفت به جز یکی ۲ نفر بازداشت شده‌اند.

آخرین اخبار از نحوه انتشار فایل صوتی ظریف 
وزیر خارجه ایران با انتشار صوتی در یک پست اینستاگرامی به طور غیرمستقیم نسبت به حواشی چند روز اخیر واکنش نشان داد. او در این صوت می‌گوید: «معتقدم کاری به تاریخ نداشته باشید، چون خطاب به تاریخ می‌گویم؛ خیلی نگران تاریخ نباشید. نگران خدا و مردم باشید.» سخنگوی دولت هم با بیان اینکه این فایل به سرقت رفته و متنشر شده گفت: رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند تا عوامل توطئه فایل صوتی ظریف را شناسایی کنند. این ربایش اسناد به اعتقاد ما توطئه‌ای علیه نظام، دولت، و انسجام داخلی و نهاد‌های کارآمد و علیه منافع ملی ما است. وی افزود: البته ما منتظر خواهیم بود دکتر ظریف به به ایران بازگردد و توضیحات لازم در زمینه سوءبردشت‌ها را ارائه خواهند داد. این مصاحبه زیرنظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌حمهوری برای تاریخ شفاهی ۸ ساله دولت انجام شده است.

واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز شد
فاز دوم واکسیناسیون کرونا از روز ۷ اردیبهشت به طور همزمان در سراسر کشور با واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا آغاز شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این فاز از واکسیناسیون حدود دو ماه زمان‌بر است، پیش از این کادر بهداشتی و درمانی و افراد در مواجهه با ویروس کرونا و در معرض خطر مرگ بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ واکسینه شدند.

تازه ترین خبر درباره کاندیداتوری رئیسی
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه درباره کاندیداتوری حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبلاً در این رابطه پاسخ خود را اعلام کردم و فعلا در این خصوص اتفاق جدیدی رخ نداده است.

قوه قضاییه: سانحه هواپیما اوکراینی غیرعمدی بود
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده هواپیما اوکراینی اظهار کرد: کیفرخواست این پرونده به دادگاه ارسال شده و فرایند رسیدگی این پرونده مقدماتی دارد که در حال انجام است. علنی و یا غیرعلنی بودن این دادگاه در اختیارات رئیس دادگاه است، لکن تا کنون تصمیمی از جانب رئیس دادگاه اعلام نشده است. وی افزود: در راستای انجام تحقیقات دادسرای نظامی از تیم‌های تخصصی استفاده شد که نتایج این بررسی‌ها در قالب کیفرخواست صادر شده به دادگاه اعلام شد. با این حال همه بررسی ها نشان از غیرعمدی بودن این حادثه دارد و ادعاها در خصوص عمدی بودن آن صحت ندارد.

فوتی های روزانه کرونا، همچنان بالای چهارصد نفر
وزارت بهداشت اعلام کرد: با فوت ۴۶۲ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۰ هزار و ۵۳۲ نفر رسید. پنج هزار و ۲۸۷ بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی (آی سی یو) بستری هستند.

تکذیب خروج بابک زنجانی از کشور
سخنگوی قوه قضاییه گفت: ادعای خروج بابک زنجانی از کشور مطلقا صحت ندارد. غلامحسین اسماعیلی افزود: اموال و دارایی های داخل کشور وی به وزارت نفت تحویل داده شده است و شناسایی اموال وی در خارج از کشور با قدرت ادامه دارد.

حادثه دریایی در عربستان
وبگاه «درید گلوبال» متخصص در امور امنیت دریایی، ظهر روز سه‌شنبه،‌ از احتمال حمله به یک نفتکش سعودی به نام «ان‌سی‌سی دمام»‌ در بندر ینبع واقع در غرب عربستان سعودی خبر داد. با این حال، وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد که نیروهای این کشور یک قایق انتحاری کنترل از راه دور را صبح امروز در دریای سرخ در مجاورت بندر ینبع رهگیری و منهدم کرده است. مدیر عامل شرکت ملی حمل و نقل دریایی عربستان سعودی هم گفت که به هیچ یک از کشتی‌های این شرکت حمله نشده است.

نظرات بینندگان