arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

تغییرات آب و هوایی سلامت روان را به خطر می‌اندازند؟

انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰، تغییرات آب و هوایی  باعث ۲۵۰ هزار مرگ سالانه در اثر سوء تغذیه  شود، اما معنای این موضوع برای سلامت روان چیست؟ طبق یک پژوهش جدید، ۲۵ تا ۵۰ درصد از افرادی که در معرض یک فاجعه شدید آب و هوایی قرار دارند، در معرض خطر مشکلات سلامت روان نیز قرار می‌گیرند و  تا ۵۴ درصد بزرگسالان و ۴۵ درصد کودکان پس از یک فاجعه طبیعی افسردگی را تجربه می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰، تغییرات آب و هوایی  باعث ۲۵۰ هزار مرگ سالانه در اثر سوء تغذیه  شود، اما معنای این موضوع برای سلامت روان چیست؟ طبق یک پژوهش جدید، ۲۵ تا ۵۰ درصد از افرادی که در معرض یک فاجعه شدید آب و هوایی قرار دارند، در معرض خطر مشکلات سلامت روان نیز قرار می‌گیرند و  تا ۵۴ درصد بزرگسالان و ۴۵ درصد کودکان پس از یک فاجعه طبیعی افسردگی را تجربه می‌کنند.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، به عنوان مثال پس از طوفان کاترینا، ۴۹ درصد از بازماندگان دچار اضطراب یا اختلال خلقی شدند. بعلاوه، از هر ۶ نفر ۱ نفر دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شد و افکار خودکشی نیز  دو برابر شد.

تغییرات آب و هوایی

به دنبال بلایای طبیعی، روانشناسان شاهد افزایش واکنش‌های پریشانی هستند که شامل موارد زیر است:

بیخوابی

تحریک پذیری

افزایش مصرف مواد

افسردگی

گرچه این واکنش‌ها می‌توانند با گذشت زمان کمرنگ شده و بهبود پیدا کنند، اما همیشه اینطور نیست، به خصوص اگر افراد مستقیماً تحت تأثیر قرار نگیرند، کمک نمی‌گیرند یا با آسیب‌های خود کنار نمی‌آیند. در این موارد، ممکن است تأثیرات شدیدتری بر سلامت روان ایجاد شود، از جمله PTSD، افسردگی و اختلالات اضطرابی.

سوزان کلایتون، استاد روانشناسی و مطالعات محیطی در کالج ووستر، توضیح می‌دهد که این مسئله به ویژه زمانی ساده است که افرادی که قبلاً با یک بیماری یا اختلال روانی دست و پنجه نرم کرده اند،   تحت تأثیر یک فاجعه طبیعی قرار بگیرند.


از آنجا که تغییرات آب و هوایی باعث تغییرات آهسته در سیاره ما می‌شود، ما همچنین در حال مشاهده تأثیرات تدریجی تأثیرگذار بر سلامت روان با گذشت زمان هستیم. ارتباط بین گرمای شدید و افزایش تحریک پذیری، پرخاشگری و حتی خشونت بار‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.


بر اساس یک مطالعه گسترده در سال ۲۰۱۹ در مورد مردم ایالات متحده و دانمارک، مشخص شد که ممکن است بین اضطراب، اسکیزوفرنی و اختلالات شخصیتی و قرار گرفتن در معرض کیفیت پایین هوا همبستگی وجود داشته باشد. با این حال، تحقیقات هنوز ادامه دارد تا مشخص شود که دقیقاً چگونه آلودگی هوا بر شرایط سلامت روان تأثیر می‌گذارد.
حتی اگر مستقیماً تحت تأثیر قرار نگیرید، ممکن است تأثیر را احساس کنید.


صرف تماشای اخبار یا خواندن درباره تغییرات آب و هوا و بلایای طبیعی،   یا شنیدن خبر‌های منفی نیز می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. کلیتون می‌گوید: "قطعاً شواهدی وجود دارد که حتی افرادی که تأثیر مستقیم را تجربه نکرده اند، دچار اضطراب می‌شوند. "

 سلامت روان

الیسا اپل، معاون گروه روانپزشکی و علوم رفتاری و یکی از اعضای هیئت علمی گروه ویژه تغییر اقلیم و بهداشت روان در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو نیز با این ایده موافق است و میگوید: "تغییرات آب و هوایی در حال ایجاد نسلی از ناراحتی و ناامیدی  در بسیاری از افراد است که با عبارت (پریشانی آب و هوا) توصیف می‌شود و مجموعه‌ای پیچیده از جنبه‌های پریشانی عاطفی، از جمله افسردگی، اضطراب و ناامیدی است. "

به گفته دکتر اپل برخی ممکن است بیش از دیگران آن را احساس کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ از منابع معتبر نشان می‌دهد که ارتباطی بین تغییرات آب و هوایی و افزایش خطر ابتلای کودکان در طیف وسیعی از شرایط بهداشت روانی، از جمله PTSD، افسردگی، اضطراب و ترس وجود دارد. هر چه کودک سن کمتری داشته باشد، در برابر این موارد آسیب پذیرتر می‌شود، زیرا از نظر عاطفی مجهز به تحمل وزن و بار بحران آب و هوا نیست.

 

افرادی با شرایط اضطرار  مزمن و همچنین افرادی که بیشتر تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار دارند (مانند افرادی که از وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین تری برخوردار هستند، مهاجران، پناهندگان و افراد بدون سرپناه) نیز  به احتمال زیاد دچار پریشانی آب و هوا می‌شوند.


دکتر میشل نیومن، استاد روانشناسی و روانپزشکی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید: "نگرانی یک روند عادی است. اما باید  یاد بگیرید که چه چیزی باعث ایجاد این نگرانی‌ها می‌شود. شاید لزومی ندارد با تماشای عکس‌هایی از خانه‌های ویران شده توسط طوفان یا داستان‌هایی از حیوانات وحشی که تحت تأثیر آتش سوزی‌ها قرار گرفته اند ببینید. هنگامی که از آنچه شما را تحریک می‌کند آگاهی پیدا کردید، می‌توانید با یادگیری جلوگیری یا محدود کردن دسترسی به عوامل محرک، اضطراب خود را قطع کنید. این ممکن است به معنای محدود کردن میزان دریافت اخبار باشد. "

نظرات بینندگان