arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جزییات رسوایی دستکاری در بودجه / طرح عجیب مجلس برای جلوگیری از کاندیداتوری وزرا / ماجرای صف چینی ها برای تزریق واکسن کرونا در تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جزییات رسوایی دستکاری در بودجه
ایرنا گزارش داده که میان آن‌چه نمایندگان مجلس به‌عنوان بودجه تصویب کرده‌اند و آن‌چه بدون آگاهی نمایندگان، دست‌کاری شده و به دولت ابلاغ شده اختلاف‌های چشم‌گیری دیده می شود. بر این اساس، بودجه مجلس ۳۵۹، بودجه بسیج ۲۰۴۶، بودجه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ۱۰۲،  بودجه دانشگاه امام‌حسین ۳۶۱، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی ۲۰۰، بودجه دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، ۵۰ و بودجه فعالان فضای مجازی صداوسیما ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

آخرین آمار کرونا
وزارت بهداشت اعلام کرد: با فوت ۴۳۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴  ساعت منتهی به ۸ اردیبهشت تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر رسید. پنج هزار و ۳۳۸ بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی (آی سی یو) بستری هستند. در همین حال سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه حتی احتمال بروز جهش در کشور خودمان نیز وجود دارد، گفت: در خصوص محدودیت‌های فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ با توجه به وضعیت موجود پیشنهاد ما تمدید این تعطیلی‌ها و ممنوعیت‌ها برای هفته آینده است. 

ظریف: از مکر مکاران بیمی ندارم
محمدجواد ظریف در دل نوشته‌ای در پاسخ به حواشی ایجادشده در روز‌های اخیر نوشت: در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آن‌ها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام. او نوشت: حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش کنندگان بیمی ندارم.

روحانی درباره انتشار فایل صوتی ظریف: چرا در این مقطع که وین در حال به نتیجه رسیدن است؟
حسن روحانی با اشاره به اینکه امروز، ۱+۴ و حتی خود آمریکایی‌ها فهمیده اند که جز تسلیم شدن در برابر قانون و مقررات بین المللی و حقانیت ایران راهی ندارند، تصریح کرد: دزدیدن یک سند و یک نوار و انتشار آن مسئله‌ای است که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و اینکه چرا در این مقطع مهم انجام شده است. رئیس جمهور تاکید کرد: این نوار صوتی درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است توسط کسانی که ضد ایران، مردم ایران و مصالح ایران هستند منتشر می‌شود تا در داخل کشور اختلاف ایجاد کند.

آمریکا: ایران از حل سیاسی مساله افغانستان حمایت می‌کند
زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان گفت: من درباره سیاست‌های ایران تردید دارم اما در این مورد، همانگونه که رئیس جمهوری آنها اعلام کرده است که از یک راه حل سیاسی حمایت می‌کنند. او افزود: آنها مخالف به قدرت رسیدن طالبان و بازگشت امارت اسلامی هستند. همانگونه که چین، روسیه، پاکستان، همسایگان افغانستان و متحدان ما هستند.

تلاش عراق برای نزدیک کردن ایران و اعراب
وزیر امورخارجه عراق شامگاه سه شنبه شب گفت که کشورش تلاش می‌کند، دیدگاه ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کند.

طرح عجیب مجلس برای جلوگیری از کاندیداتوری وزرا
به تازگی طرحی در مجلس در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب، هرکدام از وزرا که اکثریت نمایندگان حاضر در مجلس حداقل ۳ بار از پاسخش به سوال و یا سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانع نشوند، پس از اتمام دوران وزارت از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و حتی شوراهای ، به مدت ده سال محروم است.

ماجرای صف چینی ها برای تزریق واکسن کرونا در تهران
پس از انتشار ویدیویی از صف چینی ها برای واکسن زدن در بیمارستان نیکان تهران، در شبکه‌های مجازی، انتقادها از اینکه چرا اتباع چین باید بتوانند خارج از اولویت‌های ایران، واکسن بزنند، اوج گرفت. ستاد کرونا گفته سفارت‌ چین واکسن هایی برای اتباع خود سفارش داده و وارد کرده و این صف برای تزریق واکسن به شهروندان چینی بوده.

نظرات بینندگان