arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
گزارش القدس العربی از طرح تازه نخست وزیر اسرائیل علیه ایران؛

نتانیاهو، بن زاید و ائتلاف نظامی جدید در شرق مدیترانه؟

یک ائتلاف نظامی جدید در راه است که مبتنی بر توافقی بین اسرائیل، یونان، قبرس و دولت امارات، با نظارت آمریکاست. رایزنی های تکمیلی برای تشکیل این ائتلاف، دو سال پیش آغاز شده و در قالب نشست چهار جانبه اخیر بین وزرای این چهار دولت در قبرس، نمودار شده و آنها توافق کردند که سرنوشت شرق مدیترانه نباید به دولتهایی در خارج از منطقه واگذار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

القدس العربی، چاپ لندن در مطلبی به قلم إبراهيم نوار نوشت: یک ائتلاف نظامی جدید در راه است که مبتنی بر توافقی بین اسرائیل، یونان، قبرس و دولت امارات، با نظارت آمریکاست. رایزنی های تکمیلی برای تشکیل این ائتلاف، دو سال پیش آغاز شده و در قالب نشست چهار جانبه اخیر بین وزرای این چهار دولت در قبرس، نمودار شده و آنها توافق کردند که سرنوشت شرق مدیترانه نباید به دولتهایی در خارج از منطقه واگذار شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: قرار بود وزیر خارجه امارات عبدالله بن زاید از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست حاضر شود، اما امارات ترجیح داد انور قرقاش را حضورا به نشست مذکور برساند. چهار دولت نامبرده، طی دو سال گذشته گامهای مهمی برای تشکیل این ائتلاف نظامی برداشتند. از جمله مهمترین این گامها، ایجاد رابطه ای بین امارات و اسرائیل و مشارکت امارات در مانورهای نظامی با عربستان و یونان در آبها و خشکی جزیره کرت، معاملات تسلیحاتی بین دو دولت عربی و معاملات اقتصادی است.

این ائتلاف جدید تاکید می کند عملیات نظامی در خاورمیانه به سطحی رسیده است که حتی در دوره جنگ سرد هم سابقه نداشته، چه از نظر حجم و نوع مسابقه تسلیحاتی و چه از حیث ظهور ائتلاف های نظامی منطقه ای شامل دولتهای عربی و غیر عربی، یا با افزایش نقش سازمان های شبه نظامی و گروهها مسلحی نظیر حوثی ها، حزب الله، حشد الشعبی، القاعده و داعش.

با اینکه دولتهای شرق مدیترانه تولید کننده گاز در مورد تشکیل مجمعی گازی در قاهره موافقت کردند، اما طرح جدیدی که اسرائیل آن را رهبری می کند، اهدافی بزرگتر از همکاری گازی دارد. این طرح همچنین بابی را برای پیوستن امارات به هیئت جایگزین شرق مدیترانه گشود.

طرح نتانیاهو

نتانیاهو سعی دارد از طریق طرح خود بر منطقه حاکم شده و هدف ائتلاف مذکور را در برابر ایران، هجومی تعریف کند، نه دفاعی. در این میان، نخست وزیر اسرائیل سعی خود برای تبدیل شدن اسرائیل به یک قدرت جهانی را پنهان نمی کند، همانطور که پس از حادثه نطنز تاکید کرد اسرائیل یک قدرت منطقه ای بوده و در برخی زمینه ها، یک قدرت جهانی نیز محسوب می شود. امارات برای نخست وزیر اسرائیل یک بانک مورد اعتماد تامین مالی بحران است، بویژه آنکه ایالات متحده تلاش می کند هزینه های نظامی خود را کاهش داده و از هم پیمانانش بخواهد نسبت بیشتری از هزینه های دفاعی را تامین کنند. نتانیاهو همچنین تلاش می کند تا ائتلاف نظامی منطقه ای مورد نظرش به بازار بزرگی برای صادرات سلاح اسرائیل تبدیل شود.

طرح آمریکا

طرح ائتلاف چهار جانبه جدید در شرق مدیترانه، متکی بر قانونی است که کنگره آمریکا در تابستان سال 2019 تصویب نموده و یک طرح استراتژیک با هدف تحقق امنیت و همکاری منطقه ای در شرق مدیترانه براساس شراکت استراتژیک با ایالات متحده را شامل می شود. طبق گزارشها، یونان، اسرائیل و قبرس، سه دولت محوری در این مشارکت هستند که باید برای دفاع از منافع آمریکا در منطقه فعالیت کنند. کنگره مدت 90 روز به دولت مهلت داد تا استراتژی مطلوبی را برای تحقق هدفش اتخاذ کرده و با نقشی که روسیه در زمینه های مختلف در دولتهای شرق مدیترانه دارد، رقابت کند.

کمک های نظامی

برای تحقق این اهداف در قانون، کنگره آمریکا مصوب کرد که دولت تحریم صادرات سلاح به قبرس را برطرف کرده و کمک های نظامی بیشتری به یونان کند، آموزش های نظامی مشترکی با اسرائیل، یونان و قبرس داشته باشد و ارسال جنگنده های اف 35 به ترکیه را متوقف کند.

علاوه بر این، ایالات متحده اقداماتی را در راستای نظارت بر فعالیتهای کاوش نفت و گاز در دریای اژه انجام داده تا همکاریهای خود با شرق مدیترانه در زمینه گاز را بیشتر کند. بر همین اساس، امریکا نشستی با اسرائیل، قبرس و یونان در اوایل سال گذشته برگزار کرد تا به توافقی بر سر ایجاد خط لوله دریایی از اسرائیل به سمت قبرس و یونان تا ایتالیا برسد و به شبکه گازی اروپایی بپیوندد. آنچه جدید به نظر می رسد وارد شدن امارات از طریق اسرائیل است تا عضوی از ائتلاف مذکور باشد؛ قرار است این کشور عربی نقش اساسی در کنترل منافع ایران، روسیه و ترکیه در شرق مدیترانه داشته باشد.

نظرات بینندگان