arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

نماینده سازمان ملل: از اظهارات تازه بن سلمان درباره یمن استقبال می‌کنم

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از اظهارات تازه ولیعهد عربستان سعودی درباره تمایل کشورش برای حل سیاسی بحران یمن از طریق بازگشت به گفت و گوها استقبال کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از اظهارات تازه ولیعهد عربستان سعودی درباره تمایل کشورش برای حل سیاسی بحران یمن از طریق بازگشت به گفت و گوها استقبال کرد.

«مارتین گریفیتس» روز جمعه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:من از اظهارات خوب «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان استقبال می‌کنم و وی را به توقف جنگ و بازگشت به مذاکرات دعوت می‌کنم.

وی افزود: پایان یافتن جنگ یمن به ثبات و امنیت منطقه بسیار کمک می‌کند

«محمد بن سلمان» روز سه شنبه گذشته در یک گفت و گوی تلویزیونی تمایل کشورش برای حل سیاسی بحران یمن از طریق بازگشت به مذاکرات را ابراز کرد.

ولیعهد عربستان گفت: ما امیدواریم که حوثی‌ها (انصارالله) برای دستیابی به راه حل‌هایی که حقوق همه را تضمین کند، پشت میز مذاکره بنشینند.

در همین حال «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره مواضع «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، گفت که این اظهارات مورد علاقه ما است اما با یمنی‌ها هیچ اختلافی نداریم بلکه اختلاف ما با کشورهای متجاوز آمریکایی، انگلیسی، سعودی و اماراتی و متحدان آن‌ها است.

همچنین «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده صنعا نیز هر سخنرانی مثبتی در مورد یمن را منوط به کاربرد عملی آن که با برداشتن محاصره و اولویت دادن به جنبه‌های بشردوستانه همراه است، دانست زیرا آن‌ها موارد فوری هستند که همه مردم یمن به آن‌ها نیاز دارند.

پیشتر دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی در ۲۳ آذر سال گذشته (۹۹) در گفت و با شبکه المسیره یمن تاکید کرد که جمهوری اسلامی از ابتدای تجاوز نظامی به یمن، راه حل سیاسی برای پایان دادن به این جنگ پیشنهاد کرده و این پیشنهاد همچنان بر روی میز است.

«علی اصغر خاجی» افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تجاوز به این کشور اعلام کرد که راه حل، باید سیاسی باشد و به همین منظور یک طرح چهار ماده‌ای ارائه داد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه معتقد بودند که می‌توانند بدون اعطای امتیاز سیاسی به سایر طرف‌ها، مساله یمن را در مدت سه یا چهار ماه به صورت نظامی پایان دهند، افزود: اکنون متجاوزان به یمن با وجود گذشت ۶ سال از حمله نظامی، نه تنها به اهداف خود نرسیده‌اند، بلکه مردم این کشور توانسته‌اند با خلق معادله توازن و بازدارندگی، قدرت را به نفع خود تغییر دهند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی خاطرنشان کرد که جنگ نظامی در یمن بزرگترین بحران انسانی قرن را به وجود آورده و جان هزاران کودک و زن را گرفته و قحطی را گسترش داده است.

خاجی با ابراز امیدواری به اینکه کشورهای منطقه، آمریکا و دشمنان یمن درک کنند که جنگ نمی‌تواند راه حل باشد، تاکید کرد: ابتکار عمل ایران برای جلوگیری از تجاوز، رفع محاصره و آغاز گفت و گوی یمنی - یمنی همچنان به عنوان یک راه حل اساسی روی میز است.

عربستان به همراه امارات و بحرین و با کمک آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ ائتلافی را برای حمله به یمن تشکیل داد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند، اما در طول شش ساله گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچ‌یک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

این ائتلاف به مرور و به دلیل شکست‌های گسترده از نیروهای مردمی یمن، به سوی فروپاشی سوق پیدا کرده و اکنون تنها عربستان و امارات با همراهی آمریکا علیه مردم یمن می‌جنگند.

نظرات بینندگان