arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰

طلوع نیوز: طالبان و آمریکا وارد مذاکرات جدید شده اند / اگر دو طرف به توافق برسند طالبان در نشست ترکیه شرکت می کند

شبکه طلوع نیوز دوشنبه شب گزارش داد که طالبان و آمریکا در مورد تعیین زمان جدید خروج نیروهای خارجی از افغانستان وارد مذاکره شده اند. طلوع نیوز به نقل از منابع اگاه می نویسد که اگر امریکا و طالبان در این باره به یک توافق برسند، گروه طالبان دوباره به مذاکرات برخواهد گشت و در نشست ترکیه شرکت خواهند کرد و خشونت‌ها را نیز کاهش خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: شبکه طلوع نیوز دوشنبه شب گزارش داد که طالبان و آمریکا در مورد تعیین زمان جدید خروج نیروهای خارجی از افغانستان وارد مذاکره شده اند.

به گزارش این رسانه افغان، زمان جدید خروج نیروهای خارجی از افغانستان که هم اکنون موضوع اصلی مذاکرات جدید میان طالبان و آمریکا است به نظر می رسد اوایل ماه جولای (اوایل تیر) باشد.

طلوع نیوز به نقل از منابع اگاه می نویسد که اگر امریکا و طالبان در این باره به یک توافق برسند، گروه طالبان دوباره به مذاکرات برخواهد گشت و در نشست ترکیه شرکت خواهند کرد و خشونت‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

این مذاکرات در حالی صورت می گیرد که طالبان خروج کامل نیروهای امریکایی را از اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) و پایان یافتن این روند تا یازده سپتامبر (۲۰ شهریور) از افغانستان را نقض توافق‌نامه دوحه می‌دانند و به همین دلیل شرکت در هر گونه نشست صلح را رد کرده‌اند.

به نوشته رسانه افغان، اما اکنون طالبان با امریکایی ها در حال مذاکره هستند که در مورد ماه جولای فاصله میانی ماه مه تا سپتامبر برای خروج تمامی نیروهای امریکایی از افغانستان به توافق برسند تا بی اعتمادی میان دو طرف برداشته شود.

سیداکبر آغا فرمانده پیشین طالبان در این باره گفت: «همانگونه که امریکا برای خروج وقت تعیین کرده است، طالبان آن را قبول ندارند و یک زمانی تعیین خواهد شد که یک زمان میانه باشد و برای هر دو طرف قابل قبول باشد.

آغاز مذاکرات جدید طالبان با آمریکا در حالی منتشر می شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان روز دوشنبه به کابل وارد شد و با مقامات و سیاستمداران افغان رایزنی ها را درباره روند صلح افغانستان آغاز کرده‌ است.

خلیل‌زاد همچنین روز یکشنبه با عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان نیز دیداری داشته ‌است و توافق کرده‌اند که تمامی طرف‌ها از پیشرفت‌ها در روند حل سیاسی فراگیر که جنگ ۴۰ سالۀ افغانستان را پایان دهد، باید پشتیبانی کنند.

نشست استانبول به‌علت شرکت نکردن طالبان تا اکنون دو بار به تعویق افتاده‌است، انتظار می‌رود که این نشست پس از روزهای عید رمضان برگزار شود - نشستی که تا هنوز هم شرکت طالبان در آن قطعی نشده‌است.



نظرات بینندگان