arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / محدودیت های تازه برای ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری / تکذیب دوباره خبر پرس‌تی‌وی از قول «منابع آگاه» / پایان کار نتانیاهو بعد از ۱۲ سال؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تکذیب دوباره خبر پرس‌تی‌وی از قول «منابع آگاه»
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبرسازی پرس‌تی‌وی درباره اصرار آمریکا به ادامه تحریم های فلج کننده علیه ایران گفت: اگر چنین بود قطعا گفت و گوها متوقف می‌شد.

روحانی: تحریم شکسته شده
رییس‌جمهوری با بیان اینکه اگر گزارش درست باشد و دغل کاری و جناح بازی نشود، درست گزارش را به مردم برسانیم طرف‌های ما در برجام فهمیدند که راهی جز اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و قانون وجود ندارد و این پیروزی دولت در ماه‌های پایانی است، گفت: من به عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده و اگر همه با هم و متحد باشیم به زودی تحریم برداشته می‌شود.

آخرین آمار کرونا در ایران
وزارت بهداشت روز ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد: با فوت ۳۴۹ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۳ هزار و ۵۶۸ نفر رسید. پنج هزار و ۴۹۹ بیمار بدحال نیز در بخش های آی سی یو بستری هستند.

شرایط ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری
شورای نگهبان شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر این اساس سن داوطلبان باید ۴۰ تا ۷۵ سال و حداقل مدرک تحصیلی آنها کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشد و ۴ سال سابقه در سمت‌های مدیریتی کشور داشته باشند. البته وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر و فرماندهان نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند. همچنین ارائه عدم سوء پیشینه و نداشتن سابقه محکومیت کیفری الزامی است.

کیفرخواست سیف صادر شد
دادستان تهران اعلام کرد در نتیجه ترک فعل‌ها از سوی ولی‌الله سیف، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی، ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا تضییع شده است.

تبادل زندانیان بخشی از گفتگو‌های وین نیست
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به برخی اظهارنظرها، عنوان کرد مسئله زندانیان آمریکایی یا ایرانی بخشی از گفتگو‌های برجامی وین نیست.

تصویب تأسیس ۷ منطقه آزاد جدید در ایران
مصباحی مقدم گفت: پرونده ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه ـ مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصر شیرین) در جلسه امروز مجمع بررسی شد که به غیر از منطقه جاسک در استان هرمزگان، با تاسیس ۷ منطقه آزاد جدید موافقت شد و مجمع آن را مصوب کرد.

شناسایی کرونای هیبرید هندی - کالیفرنیایی در کشور
وزیر بهداشت خبر داد: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد حداقل ۱۰ مورد جدید پیدا کردیم که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی_ کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می‌شد برای کشور آورد است. این ویروس در ماه جدید شناسایی شد و به سرعت خود را به آذزبایجان غربی رسانده است که متاسفانه در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم کارگر ایرانی داشت مشاهده کردیم که بلافاصله همکارانم را فرستادم و تمام این افراد در قرنطینه‌اند و تمام افراد در تماس با آنها با فرماندهی بنده هر روز رصد می‌شوند و گزارشات لحظه‌ای دارم.

واکنش سیدحسن خمینی به محدودیت‌های تازه برای کاندیداهای ریاست جمهوری
سیدحسن خمینی در واکنش به محدودیتهای اعمال شده برای حضور نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ایران بزرگتر از یک جمع دو سه نفره است. به گذشته خودمان افتخار می‌کنیم؛ به شرایط جاری معترضیم اما به آینده امیدواریم.

پایان کار نتانیاهو بعد از ۱۲ سال؟
در پی ناکامی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل در تشکیل کابینه «یائیر لاپید»، رئیس حزب «یش‌عتید» از سوی رئیس این رژیم مأمور تشکیل کابینه شد. نیمه شب سه‌شنبه، آخرین مهلت «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل کابینه بود اما او نتوانست حمایت مورد نیاز برای تشکیل کابینه در کنست را بدست بیاورد.

امارات سفیر خود را به تهران بازمی گرداند
منابع آگاه ایرانی به العربی الجدید گفتند که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به زودی به امارات می رود و احتمالاً این دیدار در پایان هفته آینده انجام خواهد شد. منابع آگاه ایرانی در مورد دستور کار این دیدار گفتند، هدف آن بازگرداندن روابط به وضعیت قبلی، تقویت روابط و کاهش تنش ها در منطقه است و به احتمال زیاد امارات متحده عربی سفیر خود را به تهران بازگرداند.

نظرات بینندگان