arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / احتمال احیای برجام از امروز / تجدید نظر در صلاحیت کاندیداها در مناظره‌ها / عربستان به ایران: بن سلمان وهابی نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تجدید نظر در صلاحیت کاندیداها در مناظره‌ها
طحان نظیف عضو شورای نگهبان گفت: مبانی ما نظارت استصوابی شورای نگهبان است. اما اگر در خلال مناظرات مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد.

پل صدر، مانند این بود که کلیه‌ات را بفروشی، عمل زیبایی کنی
حناچی، شهردار تهران، در اتاق سایت «انتخاب» در «کلاب هاوس» گفت: در مورد پروژه اتوبان طبقاتی صدر چهار صفحه مطالعه درموردش نکرده بودند؛ این پروژه عظیم در شهر نیازمند مطالعات دقیق تر بود. به جای این پروژه طبقاتی صدر، اگر دو خط مترو اجرا می کردیم بهره وری آن بیشتر بود. پروژه پل طبقاتی صدر، مانند این بود که شما کلیه‌ات را بفروشی، پولش را صرفِ عمل زیبایی کنی.

احتمال احیای برجام از امروز
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، در آستانه این دور از مذاکرات که می‌تواند دور نهایی مذاکرات قبل از توافق باشد، به نیویورک تایمز گفت ایالات متحده و ایران می‌توانند ظرف چند هفته به پایبندی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند. او گفت، توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواسط ژوئن هم ممکن و هم قابل انجام است. وی گفت این توافق به طور بالقوه می تواند در این دوره از مذاکرات که از روز جمعه در وین آغاز می شود، انجام شود.

پاسخ شورای نگهبان به انتقادات بر سر مصوبه انتخاباتی اش
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی در پاسخ به برخی انتقادها درباره مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و اختیاراتی که بر طبق قانون اساسی داشته عمل کرده و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین و اعلام کرده است.

جسد بی جان دو معدن کار پیدا شد
جسد بی جان دو معدن کار محبوس در تونل ۴۲ معدن زغال سنگ طزره دامغان پیدا شد. مدیرعامل شرکت معادن البرز شرقی با اعلام این مطلب و تسلیت به خانواده این دو کارگر، پایان عملیات جستجو را پس از شش روز تلاش ۱۵۰ امدادگر اعلام کرد.


وزیر دارایی قطر به اتهام هدر دادن بیت المال بازداشت شد
دادستان کل قطر دستور بازداشت «علی شریف العمادی»، وزیر دارایی این کشور را به اتهام سوء استفاده از جایگاه خود صادر کرد. دادستان این کشور دستور انجام تحقیقات گسترده درخصوص جرایم مطرح شده علیه وزیر دارایی را صادر کرده است؛ جرایمی که شامل هدر دادن بیت المال، سوء استفاده از جایگاه و قدرت خود می شود.

تصمیمات جدید ستاد کرونا 
ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات جدید شامل ممنوعیت سفر در ایام تعطیلات عید فطر از ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت، بازگشایی مشاغل گروه یک و دو در هفته آتی، تمدید محدودیت‌های اعمال شده در شهرهای نارنجی و قرمز و برگزاری کنکور سراسری در روز‌های ۹ تا ۱۲ تیر ماه و کنکور ارشد در تاریخ ۶ تا ۸ مرداد اخذ کرد.

عربستان به ایران: بن سلمان وهابی نیست 
الاخبار نوشته در مذاکرات ایران و عربستان در بغداد هیئت سعودی به ایرانی‌ها گفته برخلاف تصورات، بن سلمان وهابی نیست و شیعیان را تقبیح نمی‌کند. همچنین عربستان به ایران اعلام کرده که قصد ندارد روابط با اسرائیل را عادی سازی کند.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت در ۱۶ اردیبهشت با شناسایی ۱۸هزار و ۴۰۹ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران شناسایی شده کرونا در کشور به دو میلیون و ۶۱۰ هزار و ۱۸ نفر رسید. ۳۳۸ بیمار کووید۱۹ هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۳ هزار و ۹۰۶ نفر رسید.

 

نظرات بینندگان