arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / دولت روحانی «مصوبه» انتخاباتی شورای نگهبان را اجرا می کند؟ / ایران: اعزام نیرو از سوریه به یمن کذب است / ۱۱ کاندیدا اصلاح طلب برنامه دادند؛ ظریف و جهانگیری نیستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

افزایش تلفات انفجار منطقه شیعه‌نشین کابل
مقامات افغان اعلام کردند که شمار تلفات انفجار در منطقه شیعه‌نشین شهر کابل به ۵۸ شهید و بیش از ۱۵۰ زخمی افزایش یافته است. شاهدان عینی به «رویترز» گفتند که قربانیان این حمله تروریستی به جز حدود ۸ نفر همه از دختران مدرسه سیدالشهدا بودند. برخی از خانواده‌ها هنوز در روز یکشنبه نیز در جستجوی فرزندان گمشده خود هستند، در خارج بیمارستان‌ها جمع شده‌اند و اسامی نوشته شده روی دیوار‌ها را خوانده و سردخانه‌ها را بررسی می‌کنند. «علی‌خان احسانی» یکی از دبیران مدرسه سیدالشهدا به رسانه‌ها گفته است که نخست یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در ورودی یک کلینیک متصل به مدرسه منفجر شد و هنگام فرار دانش‌آموزان دو بمب جاسازی شده دیگر نیز منفجر شد. 

دولت روحانی «مصوبه» انتخاباتی شورای نگهبان را اجرا می کند؟
رحمانی فضلیوزیر کشور با بیان اینکه طبق قانون، ابلاغیه در حکم قانون باید از سوی رییس جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود،گفت: تفسیر حقوقی معاونت حقوقی رییس جمهوری از ابلاغیه انتخابات شورای نگهبان مبنای عمل ماست و متتظر تفسیر این معاونت هستیم.

تا پایان تیر ۱۳ میلیون نفر واکسینه می شوند
روحانیرییس جمهور با تاکید بر الزام اجرای سند واکسیناسیون،گفت: طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و بطور منظم افزایش یابد.


درخواست اسماعیل هنیه از رهبر معظم انقلاب
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در پیامی به رهبر معظم انقلاب نوشت: ما در جنبش حماس در مقابل تجاوزات و جنایات دشمن صهیونیستی در ماه مبارک رمضان و اوضاع متشنج و خطرناک حاکم بر قدس و مسجد الاقصی که نسبت به تبعات و پیامدهای خطرناک آن هشدار می‌دهیم؛ خواستار تحرک فوری شما برای اتخاذ موضعی قاطع در قبال این جنایات و تلاش برای بسیج مواضع اسلامی و دیپلماسی عربی، اسلامی و بین‌المللی به منظور بازداشتن دشمن صهیونیستی از ادامه جنایات وحشیانه خود علیه ملت فلسطین و سرزمین و مقدسات آن در شهر قدس اشغالی به ویژه مسجد مبارک الاقصی هستیم.

ایران: اعزام نیرو از سوریه به یمن کذب است
سفارت ایران در ترکیه ادعای خبرگزاری آناتولی درباره اعزام نیرو از سوریه به یمن توسط ایران را تکذیب و آن را ناشی از کم اطلاعی از واقعیتهای میدانی یمن خواند.

فوت ۳۸۶ نفر دیگر با کرونا
وزارت بهداشت روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۴ هزار و ۹۱۰ نفر رسید. در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.


درخواست ۲ میلیون دُز واکسن کرونا برای واکسیناسیون اتباع افغان
رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه روز گذشته قرار شد وزارت کشور برای واکسیناسیون این اتباع دیگر کشورها از جمله افغانستان کد اختصاصی اعلام کند، گفت: درخواست ما از صلیب سرخ این بود که ۲ میلیون دُز واکسن در اختیار ما قرار دهند، تا بتوانیم اتباع افغانستانی را واکسینه کنیم.


جزییات تازه یاهونیوز از ترور سردار سلیمانی
یاهونیوز در مصاحبه با ۱۵ مقام فعلی و سابق آمریکایی به جزییات تازه ای از عملیات ایالات متحده برای ترور سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران دست پیدا کرده است. بر این اساس، موبایل او توسط اسرائیل رصد شده و سردار سلیمانی در ۶ ساعت پیش از ترور، ۳ بار تلفن همراهش را تغییر داده بود. هدایت هواپیما به سمت توقفگاه به وسیله ماموران اقلیم کردستان عراق صورت گرفت. این ماموران با لباس مبدل در فرودگاه حضور داشتند. همچنین مایک پمپئو، مارک اسپر، و ژنرال مارک میلی از ساختمان پنتاگون تصاویر را به طور زنده می‌دیدند اما ترامپ، به طور صوتی در جریان جزییات بود. با این حال سخنگوی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد گزارش منتشر شده که به طور غیرمستقیم شماری از افسران کرد را در ترور ژنرال قاسم سلیمانی متهم کرد و از طرف دیگر در آن نام دفتر مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان ذکر شده بود، نادرست است و صحت ندارد. حاج قاسم با ما در یک جبهه می‌جنگید و اتحادیه میهنی با شهادت وی یکی از دوستان خود را از دست داد.

۱۱ کاندیدا اصلاح طلب برنامه دادند
سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: تاکنون آقایان مصطفی تاجزاده، محمود صادقی، مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری، محمد صدر، محسن هاشمی، صادق خرازی، عباس آخوندی و مصطفی کواکبیان و همچنین خانم‌ها شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی برنامه‌های خود را ارائه و به پرسش‌های اعضای مجمع عمومی پاسخ دادند. ظریف و جهانگیری تاکنون برنامه ای ارائه نداده اند.

بقایای موشک چین بر فراز اقیانوس هند و در نزدیکی مالدیو وارد جو زمین شد
آژانس مهندسی فضایی چین گزارش کرد که موشک کنترل نشده این کشور پس از ورود به جو زمین بر فراز اقیانوس هند و در نزدیکی مالدیو نابود شده است. سفینه چینی مذکور، با ۱۸ تن وزن یکی از بزرگترین سفینه‌هایی است که طی چندین دهه گذشته بدون اینکه هدایت و کنترل شود به جو زمین وارد می‌شود. این سفینه روز ۹ اردیبهشت در مدار بیضوی حدود ۱۶۰ کیلومتر در ۳۷۵ کیلومتری سطح زمین قرار گرفت و از آن زمان ارتفاع بدنه اصلی این سفینه به طور مرتب کاهش یافت و در نهایت وارد جو زمین شد.

نظرات بینندگان