arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

رتبه‌بندی استان‌ها و سردرگمی سرمایه‌گذاران / بدترین مولفه‌های اثرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری: بدقولی مسئولان و اعمال نفوذ در معاملات

برای پیش‌بینی حرکت سرمایه‌ در مکان‌های مختلف (میل به سرمایه‌گذاری) گویاترین شاخص، جوازهایی است که برای تأسیس واحدهای تولیدی صنعتی صادر می‌شود. این شاخص نشان می‌دهد کدام بخش‌های جغرافیایی یک کشور بیشترین جاذبه را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و بالعکس. نکته جالب درباره رتبه بندی ها اما تغییر سریع جایگاه استان‌ها از سالی به سال دیگر است چه نزولی چه صعودی و حتی جابه جایی از صدر به ذیل جدول و برعکس. یعنی گویا نمی شود امیدوار بود که کدام استان در مسیر بهبود امنیت سرمایه گذاری حرکت می کند و کدام استان در مسیر افت یا پس رفت!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینرنتی فراز نوشت: بررسی های اخیر اتاق بازرگانی ایران نشان می دهد که سه استان سمنان، مرکزی و آذربایجان شرقی به ترتیب بهترین محیط کسب و کار برای سرمایه گذاران و سه استان کردستان، کرمان و چهار محال و بختیاری نیز بدترین شرایط را دارند. این درحالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در یازدهمین سنجش پی درپی و فصلی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران مربوط به تابستان سال 99، استان‌های تهران، مازندران و کردستان را نامناسب‌ترین و استان‌های ایلام، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را مناسب‌ترین، از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری، رده بندی کرده بود.

در سال 98 هم به استناد آمار مرکز پژوهش های مجلس، این خراسان جنوبی و یزد بودند که امن ترین و تهران و گیلان نیز ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه گذاری اعلام شده بوده اند. یکسال قبل تر یعنی سال 97، استان های خراسان جنوبی، بوشهر، زنجان، هرمزگان و اردبیل نامناسب ترین و استان های تهران، البرز چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد مناسب ترین وضعیت را در شاخص امنیت سرمایه گذاری کسب کرده بودند.

برای پیش‌بینی حرکت سرمایه‌ در مکان‌های مختلف (میل به سرمایه‌گذاری) گویاترین شاخص، جوازهایی است که برای تأسیس واحدهای تولیدی صنعتی صادر می‌شود. این شاخص نشان می‌دهد کدام بخش‌های جغرافیایی یک کشور بیشترین جاذبه را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و بالعکس. همچنین کدام حوزه‌های صنعتی در طرح و برنامه برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. این پیش‌بینی‌ها می‌تواند دید روشنی از وضعیت تولیدات آتی و نقاط اشباع و پربازده اقتصادی به دست دهد.

نکته جالب درباره رتبه بندی ها اما تغییر سریع جایگاه استان‌ها از سالی به سال دیگر است چه نزولی چه صعودی و حتی جابه جایی از صدر به ذیل جدول و برعکس. یعنی گویا نمی شود امیدوار بود که کدام استان در مسیر بهبود امنیت سرمایه گذاری حرکت می کند و کدام استان در مسیر افت یا پس رفت! در این صورت مشخص نیست که سرمایه گذاران چه طور باید تصمیم بگیرند که کدام منطقه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند و امیدوار باشند که این امنیت برای حداقل چند سال تضمین شده است.

سال 98 امنیت سرمایه گذاری نسبت به ۹۷ بهبود پیدا کرده بود و امید می رفت که این روند استمرار یابد. (در سال ۹۷ امنیت سرمایه گذاری به دلایلی مثل جهش ارزی و تورم غیرقابل پیش بینی بسیار پایین بود) اما در پاییز1398 همزمان با بی‌ثباتی‌های بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه ، این روند معکوس شد و با شروع پاندمی کرونا و تعطیلات اجباری چندماهه و پیش‌بینی نشده بسیاری از کسب و کارها، بحران تشدید شد. نامناسب شدن شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار 99 در شرایطی اتفاق افتاده که از اول اسفندماه 1398، پاندمی کرونا به‌تدریج فروش بسیاری از واحدهای تولیدی را تحت‌تأثیر قرارداده بود تا حدی که فروش ویژه پایان سال 98 و ایام نوروز99 عملا منتفی شد. تا جایی که ارزیابی امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان 99 نسبت به فصل قبل از آن هم نامناسب‌ترارزیابی شده بود. با این حال بررسی ها حاکی از این است که در زمستان 99 شاخص های سرمایه گذاری شاهد اندکی بهبودی نسبت به پاییز بوده است.

از نظر فعالان اقتصادی ایران بدقولی مسئولان ملی، استانی و محلی به وعده‌های خود، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات بدترین و آزاردهنده‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری است.

نظرات بینندگان