arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

رییس انستیتوپاستور: واکسن مشترک ایران و کوبا نخستین واکسن با دز یادآور در جهان است / بقیه تازه به فکر ساخت دز یادآور افتاده‌اند

رییس انستیتو پاستور ایران گفت که واکسن تولید شده در این موسسه نخستین واکسن با دز یادآوری در جهان محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس انستیتو پاستور ایران گفت که واکسن تولید شده در این موسسه نخستین واکسن با دز یادآوری در جهان محسوب می‌شود.

دکترعلیرضا بیگلری روز چهارشنبه در آئین آغاز کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا در ساری افزود: در حالی که شرکت های سازنده واکسن کرونا در جهان تازه به فکر ساخت دز یادآور این واکسن افتادند، اما در ایران این اقدام از هشت ماه پیش شروع شد و خوشبختانه می توان گفت واکسن پاستور اولین واکسنی است که دز یادآور آن طراحی و آماده عرضه شده است.

وی با اعلام این که اثربخشی واکسن مشترک ایرانی - کوبایی پاستور بر روی تحریک سیستم ایمنی بدن در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است ، اظهار داشت: این واکسن در کارآزمایی مرحله اول و دوم نشان داده که در عین موثر بودن ، عوارض بسیار کمی دارد چرا که از کل پروتئین های ویروس استفاده نمی کند و در عین کارآیی ، بسیار کم عارضه است.

دکتر بیگلری از انجام پیش بینی های لازم برای تولید انبوه این واکسن با همکاری کوبا خبر داد و افزود : مطالعات و بررسی های میدانی و پیگیری های مداوم بر روی کارآزمایی مرحله سوم واکسن در دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، بابل، اصفهان، هرمزگان، کرمان، همدان، یزد و زنجان در حال انجام است و جمع بندی آن اواخر خرداد صورت می گیرد.

جهش کرونا و بازمهندسی واکسن‌ها

رییس انیستیتو پاستور ایران تصمیم و حمایت از ساخت واکسن در داخل کشور را اقدامی عاقلانه و دوراندیشانه برشمرد و گفت : تاکنون ثابت شده است که ویروس کرونا جهش می یابد و طبیعی است که باید همزمان بازمهندسی های لازم بر روی واکسن انجام شود.

وی با اعلام این که اثربخشی واکسن ها در نهایت یک ساله است ، افزود : اگر متکی به دریافت واکسن از خارج شویم ، همه ساله باید مشکلات زیادی را متحمل شویم .

بیگلری برند تولید واکسن مشترک ایران و کوبا را بین المللی و بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت : ما سعی می‌کنیم بهترین واکسن‌ها را انتخاب کنیم زیرا اعتماد عمومی مردم را به همراه داریم.

وی از کوبا به عنوان بهترین انتخاب در انجام طرح های مشترک پزشکی نام برد و گفت : کوبا تنها کشوری است که پس از انقلاب اسلامی تکنولوژی های پیشرفته و فناوری های هایتک پزشکی را به کشورمان انتقال داده است.

رییس انیستیتو پاستور ایران اجرای پروژه مشترک با کوبا را نتیجه تلاش دولت تدبیر و امید دانست و افزود : دولت به خوبی به اهمیت ساخت و تولید واکسن داخلی توجه کرد چرا که اگر متکی به خرید واکسن از کشورهای خارجی شویم ، هرسال مشکلات خواهیم داشت.

وی اظهار داشت : شرکت انستیتو پاستور ایران با سابقه ۱۰۰ ساله از شرکت های مهم و بزرگ خاورمیانه است و ایران برتری ویژه ای نسبت به کشورهایی دارد که فناوری واکسن را ندارند.

واکسن ایرانی - کوبایی که هم اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد ، واکسنی نوترکیب با نام کنژوگه است که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است. این واکسن پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده و تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا در حوزه دانشکاه علوم پزشکی مازندران از امروز به سه هزار نفر از شهروندان داوطلب ثبت نام شده ۱۸ تا ۸۰ ساله ای که ساکن شهرستان های ساری ، قائمشهر ، میاندرود و جویبار هستند ،شروع شده است.

مرحل سوم کارآزمایی این واکسن مشترک ایران و کوبا در هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله مازندران و بابل انجام می شود.

این واکسن بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

نظرات بینندگان