arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

تولید یک میلیون دوز واکسن کرونا ایرانی ـ کوبایی تا یک ماه آینده / اثرگذاری در برابر جهش‌های شناخته شده

مصطفوی، مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا گفت: تولید یک میلیون دوز واکسن در یک ماه آینده صورت خواهد گرفت و در شهریور ماه تولید به ۴ میلیون دوز خواهد رسید همچنین در ٣ تا ۴ ماه آینده به سمت ارتقای زیرساخت‌های تولید خواهیم رفت؛ همچنین هدف گذاری این است از پاییز به تولید ۶ تا ٧ میلیون دوز واکسن در ماه برسیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا از تولید یک میلیون دوز واکسن کرونا تا یک ماه آینده خبر داد.

 مصطفوی مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا در کلاب هاوس با حضور خبرنگاران سلامت با اشاره به اینکه در کوبا واکسن روی ۴۴ هزار نفر در فاز ٣ تست می‌شود، بیان کرد: ٢٠ درصد جمعیت فاز ٢ پلاسیبو و ٨٠ درصد واکسن را دریافت می‌کنند و دوز دوم ٢٨ بعد از تزریق می‌شود؛ خوشبختانه با اضافه شدن شهر‌های جدید سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا کرده است و تاکنون عوارض خاصی که نیاز به درمان دارویی داشته باشد در دریافت کنندگان واکسن نداشتیم.

او ادامه داد: هدف اصلی مطالعه بررسی اثربخشی واکسن و ایمنی آن است و تا تزریق دوم صورت نگرفته باشد بررسی اثربخشی واکسن ممکن نخواهد بود.

مصطفوی گفت: تولید یک میلیون دوز واکسن در یک ماه آینده صورت خواهد گرفت و در شهریور ماه تولید به ۴ میلیون دوز خواهد رسید همچنین در ٣ تا ۴ ماه آینده به سمت ارتقای زیرساخت‌های تولید خواهیم رفت؛ همچنین هدف گذاری این است از پاییز به تولید ۶ تا ٧ میلیون دوز واکسن در ماه برسیم.

مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا گفت: وقتی هزینه و انرژی برای کارآزمایی واکسن در ٨ دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد هدف این است تا داده‌ها منتشر شود و نتایج تحقیقات به صورت مقاله در اختیار محققان قرار گیرد و در رسانه‌ها منتشر شود.

مصطفوی اظهار کرد: ایمنی واکسن ٢ هفته بعد از تزریق دوز دوم و در واقع ۴۵ روز بعد تزریق اول ایمنی حاصل خواهد شد و باید این مدت بگذرد؛ بعد از این مدت بیماری در گروه واکسن زده و واکسن نما اتفاق بیفتد و بعد بررسی کنیم که واکسن تا چه میزان ایمنی ایجاد کرده است.

ایمنی واکسن کوبایی کرونا در برابر انواع جهش‌ها

مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا درباره اثربخشی واکسن پاستور در برابر جهش‌های کرونا گفت: کوبا گزارشی منتشر کرده است و اشاره کرده اند که این واکسن در برابر جهش‌های شناخته شده ایمنی مناسبی دارد البته نگاه این است که هر ۶ ماه تا یکسال دوز بوستر مطابق جهش‌های جدید ساخته و تزریق شود.

مصطفوی گفت: فعلا برنامه‌ای برای تولید واکسن خوراکی یا استنشاقی نداریم و نگاهمان این است که واکسن بوستر هر ۶ ماه یا یک بار به صورت تزریقی تزریق شود.

مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا بیان کرد: بر اساس مطالعات فاز ٢ واکسن در کوبا در رژیم تزریق ٢ دوز ٨٢ درصد و در رژیم ٣ دوز بیش از ٩۵ درصد ایمنی حاصل شده است.

نظرات بینندگان