arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

شهروندان تهرانی چشم انتظار اعلام ستاد کرونا؛ لغو اجرای طرح ترافیک پایتخت تمدید می‌شود؟

لغو چندباره اجرای طرح ترافیک پایتخت که بازه زمانی آخرین آن پایان امروز /جمعه/ اعلام شده‌ بود، شهروندان تهرانی را بر آن داشته است که همچنان چشم انتظار اعلام ستاد ملی کرونا یا شهرداری مبنی لغو دوباره این طرح باشند. با این حال بنا بر تصمیم و اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از فردا شنبه ۲۵ اردیبهشت، بار دیگر طرح ترافیک در خیابان های پایتخت اجرا می شود؛ مگر اینکه در ساعات پایانی امروز، تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: لغو چندباره اجرای طرح ترافیک پایتخت که بازه زمانی آخرین آن پایان امروز /جمعه/ اعلام شده‌ بود، شهروندان تهرانی را بر آن داشته است که همچنان چشم انتظار اعلام ستاد ملی کرونا یا شهرداری مبنی لغو دوباره این طرح باشند.

 ستاد ملی کرونا از پنج اردیبهشت برای کاهش حجم مسافران در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت و گذر از وضعیت قرمز کرونایی، لغو طرح ترافیک را به مدت یک هفته مصوب کرد.

پس از آن، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز بنا به علت مواجهه با شب های قدر این مدت زمان را تا پایان ماه مبارک رمضان تمدید کرد.

آخرین خبرهای منتشر شده از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از آغاز اجرای مجدد طرح ترافیک از ۲۵ اردیبهشت می دهد.

مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که با توجه به شرایط قرمز شیوع کرونا در شهر تهران و با توجه به تمدید محدودیت ها و تعطیلی واحدهای صنفی در هفته آینده با موافقت شهردار تهران، لغو طرح ترافیک را تا پایان هفته ادامه خواهیم داد.

هاشمی این موضوع را هم گفت که برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته لغو طرح ترافیک را در دستور کار داشتیم گرچه تاکنون این ستاد تصمیمی برای تمدید اجرا نشدن طرح ترافیک نگرفت اما با توجه به ایام لیالی قدر، لغو طرح ترافیک تا پایان هفته ادامه می یابد.

گروه های شغلی یک و ۲ از شنبه ۱۸ اردیبهشت با اعلام و تصویب ستاد ملی کرونا، در تهران اجازه فعالیت گرفتند؛ در شرایطی که هنوز لغو طرح ترافیک در خیابان های پایتخت پا بر جا بود.

بنا به اعلام شهرداری تهران از ۲۵ اردیبهشت بار دیگر طرح ترافیک در خیابان های واقع در محدوده های اعلام شده اجرا می شود در حالی که تا امروز ستاد ملی کرونا نسبت به اجرا یا لغو آن مصوبه یا دستور صادر نکرده است.

البته گفتنی است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به این سوال که چه میزان لغو طرح ترافیک بر شیوع یا کاهش کرونا در میان شهروندان تهرانی تاثیر داشته است، اینگونه جواب داد که با وجود لغو سه هفته ای طرح ترافیک، تاثیری در کاهش تعداد مسافران مترو و بی.آر.تی مشاهده نکردیم؛ اگرچه هنوز هم از مردم درخواست می‌کنیم از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا از افزایش ابتلا به کرونا جلوگیری شود.

پیش از این «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بارها در جریان نشست ها و گفت و گو های مختلف با رسانه ها و مسئولان ملی اعلام کرده بود که پاشنه آشیل شیوع ویروس کرونا در پایتخت، ناوگان حمل و نقل عمومی است و باید با لغو طرح ترافیک از تجمع مردم در چنین سیستم هایی یا توسعه تعداد قطارها و اتوبوس ها کاست و جلوگیری کرد.

اگرچه به غیر از زالی، برخی مسئولان و کارشناسان نیز معتقدند که با توجه به اینکه تعداد اتوبوس ها و قطارهای زیرزمینی تهران کافی نیست از این رو با اجرای طرح ترافیک اقبال مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر شده و فضای تنگ و شلوغ اتوبوس و مترو بهترین مکان برای شیوع کرونا است.

با این حال بنا بر تصمیم و اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از فردا شنبه ۲۵ اردیبهشت، بار دیگر طرح ترافیک در خیابان های پایتخت اجرا می شود؛ مگر اینکه در ساعات پایانی امروز، تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته شود.

 به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود و شرط ورود به این محدوده‌ها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی است.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.



نظرات بینندگان