arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۱۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: دكتر [حسن] حبيبى، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. از آثار اظهارات فرمانده سپاه و پيگيرى‌هاى بعدى آن و نيز از حوادث ديروز اصفهان و از عوارض برخورد با شهردارى تهران، اظهار نگرانى‌كرد و توضيحى از مشكلات دولت در زمينه‌هاى سياسى، مديريتى و اقتصادى و نبودن امنيت سرمايه‌گذارى و بى‎انگيزگی و تقليل شجاعت مديران، در اثر برخوردها و تبليغات اخير داد و از من براى راه چاره، در اعاده امنيت سرمايه‌گذارى و شجاعت مديران و راه تأمين بودجه ريالى و ارزى، استمداد كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

جمعى از فارغ‌التحصيلان واحد حراست و حفاظت بسيج آمدند، فرمانده جديد بسيج، سردار [سیدمحمد] حجازى، گزارش داد و من هم از خدمات بسيج و حفاظت در جنگ و بازسازى و مبارزه با ضدانقلاب، قدردانى‌كردم.

دكتر [حسن] حبيبى، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. از آثار اظهارات فرمانده سپاه و پيگيرى‌هاى بعدى آن و نيز از حوادث ديروز اصفهان و از عوارض برخورد با شهردارى تهران، اظهار نگرانى‌كرد و توضيحى از مشكلات دولت در زمينه‌هاى سياسى، مديريتى و اقتصادى و نبودن امنيت سرمايه‌گذارى و بى‎انگيزگی و تقليل شجاعت مديران، در اثر برخوردها و تبليغات اخير داد و از من براى راه چاره، در اعاده امنيت سرمايه‌گذارى و شجاعت مديران و راه تأمين بودجه ريالى و ارزى، استمداد كرد. از اينكه تلاش نشد، براى ادامه مديريت دولت سازندگي، اظهار پشيمانى نمود.

در مورد تأمين منابع گفتم، تجربه عملى دولت سازندگي در شروع كار كه 50 درصد كمبود بودجه داشتيم، با تأمين ارز از خارج و كم‌كردن سوبسيدها و كوپنى‌ها، كسرى را جبران كرديم و رونق داديم. گفتم، ديشب آقاى خاتمى‌گله داشت كه از بسيارى از تصميم‌گيرى‌ها بى‌اطلاع است، مثلاً در مورد تاجيكستان كه باعث بُريدن دولت آنجا از ما شده و با اُزبكستان هم‌صدا شده و نيز از مسايل قوه قضایيه و مسأله آیت‌الله منتظرى و سپاه و....

عصر [محمود و زهرا روزبه]، پسر و دختر مرحوم [رضا] روزبه آمدند و از ستاد برگزارى سمينار بزرگداشت آن مرحوم شكايت داشتند كه خط انجمنى‌ها [= حجتیه] را مى‌خواهند اعمال كنند. مسئولان دبيرخانه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] آمدند. گزارش كار دادند و نظرم را گرفتند. در گزارش‌ها، به دنبال مقاومت آقاى [محمد] سوهارتو، [رییس‌جمهور اندونزی] و تصميم بر سركوب شورش‌ها و آوردن نيروهاى مسلح به خيابان و لغو بعضى از قيمت‌هاى اضافى سوخت، آرامش نسبى در اندونزى به وجود آمده است، و در داخل، شروع تشكرها از رهبرى به خاطر برخورد قاطع با مسايل اصفهان.

نامه‌اى به اسم نوه امام رسيد - نگفته كدام نوه - و نظام را تهديدكرده،كه نوشته و اسناد وديعه شده از احمدآقا را در مورد مسأله آیت‌الله منتظرى در اختيار دارد كه در صورت ادامه فشار حكومت به ايشان، منتشر مى‌كندكه به ضرر آقاي [محمد محمدی] رى‌شهرى، [وزیر اسبق اطلاعات] و بيت [رهبری] و ... تمام خواهد شد.

نظرات بینندگان