arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

زاکانی: ارتباط با همسایگان و محور مقاومت برای ما موضوعیت دارد / یارانه فعلی یک ظلم بزرگ است

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارتباط با همسایگان و محور مقاومت برای ما موضوعیت دارد و تعامل ما با همسایگان حق مردم را نمی گیرد. تمرکز ما بر قدرت های نوظهور مانند روسیه و چین است؛ در گام بعدی توجه به کشورهایی که ارتباط تاثیر گذار با ما دارند، با یک دیپلماسی هوشمند تحولات منطقه ای را به سمت منافع خود سوق دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زاکانی: ارتباط با همسایگان و محور مقاومت برای ما موضوعیت دارد / یارانه فعلی یک ظلم بزرگ استباشگاه خبرنگاران: نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارتباط با همسایگان و محور مقاومت برای ما موضوعیت دارد و تعامل ما با همسایگان حق مردم را نمی گیرد.

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با برنامه صدای جوان با رادیو جوان، اظهار کرد: بنده در دفاع مقدس فرماندهی بخشی از اطلاعات و عملیات را برعهده داشتم، بعد از جنگ مسئول تشکل دانشجویی بودم، سال ۸۳ به عنوان هیات علمی انتخاب شدم، سال ۸۲ وارد مجلس شدم و حالا مسئول مرکز پژوهش های مجلس فعلی هستم، رئیس کمیسیون برجام در مجلس نهم هم بودم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندسالتان است؟، چه سالی ازدواج کردید؟ چند فرزند دارید؟ منزلتان چند متر است؟ چه خودرویی دارید؟ و ۳ ویژگی خوب شما از نظر همسرتان چیست؟ گفت: ۵۵ ساله هستم، سال ۶۸ ازدواج کردم، ۳ فرزند دارم فرزند اول فوق لیسانس دارد و در قم زندگی می کند، فرزند دوم فوق لیسانس و تهران زندگی می کند و فرزند سوم روانشناسی خوانده و تهران زندگی می کند. منزل من ۹۸ متر و خودرو ندارم، ۳ ویژگی بنده بچه دوست، بی توقع و خاکی بودنم را همسرم دوست دارد.

وی درباره برنامه دولت خود در جهت توزیع ثروت در کشور، گفت: ۴ رویکرد تحولی را دنبال می کنم، رویکرد اول بحث اقتصاد است و زمینه های لازم را برای جهش تولید فراهم می کنیم و ۹ پیشران را مشخص کردیم و خوشه های مرتبط در شغل های پایین دستی داشته باشیم، تا خلق ثروت صورت گیرد و در کنار آن با فساد و بروکراسی اداری برخورد شود.

زاکانی در خصوص اولویت خود در دیپلماسی گفت: ارتباط با همسایگان و محور مقاومت برای ما موضوعیت دارد و تعامل ما با همسایگان حق مردم را نمی گیرد. تمرکز ما بر قدرت های نوظهور مانند روسیه و چین است؛ در گام بعدی توجه به کشورهایی که ارتباط تاثیر گذار با ما دارند، با یک دیپلماسی هوشمند تحولات منطقه ای را به سمت منافع خود سوق دهیم.

وی در خصوص سیاست های کلی جمعیت دولت خود، تصریح کرد: در حال حاضر وضع نامناسبی داریم؛ در سال ۶۵ نرخ رشد ۳.۱ بوده و سال گذشته زیر یک بوده است؛ این برای جامعه خطرناک بوده و جامعه به سمت پیری درحال حرکت است. ابتدا باید مقدمات زندگی را برای جوانان فراهم کنیم؛ اگر ما تمام اصل های قانون اساسی را اجرا کنیم حق و حقوق مردم را رعایت کردیم و جوانان به عنوان جوانان فرهیخته باید خودشان میدان داری کنند، نرخ باروری شرایطی دارد که یک خانم در سن ۲۹ سالگی فرزند اول را با دنیا می آورد، سن ازدواج بالا رفته و این خوب نیست. با جهش تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان امید را برایشان فراهم می کند شرایط ایجاد خواهد شد که جوانان میدان دار یک تحول شوند به طبع نسل جدید امیدواری در جامعه تولید شود و درخصوص جمعیت حساسیت جدی داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص پرداخت یارانه گقت: یارانه فعلی یک ظلم بزرگ بوده و از اشکالات جدی است که باید برطرف شود، ۷۰ هزار میلیارد در سال یارانه می دهیم و ۳۰۰ هزار میلیارد هم یارانه پنهان داریم، اما اگر هدفمند پرداخت شود، فقر مطلق از بین می رود و زمینه فعالیت ایجاد شود. یارانه ها را باید شفاف، هدفمند و در جهت درست به مردم بدهیم.

وی در خصوص برنامه های خود برای به کارگیری نیروهای بومی در بخش های مختلف، بیان کرد: برنامه های خودمان را به صورت بخشی به هر استان ارائه خواهیم داد، مثلا آبادان یک شهر زیبایی است که امروز با اشکالات متعددی روبه روست؛ت مشکلات آب، گاز و گرد و خاک دارد و همچنین در حوزه اشتغال در آبادان نیز برنامه داریم، ظرفیت های جدی در آبادان وجود دارد که می‌توان برای عزیزان اشتغال ایجاد کرد.

زاکانی در خصوص نخستین تصمیم خود بعد از رسیدن به پاستور گفت: بزرگ ترین کار در حوزه اقتصاد است و جهش تولید. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دفتر چه بیمه شما چیست؟ در بورس سرمایه گذاری کرده‌اید؟ بیشترین وامی که گرفتید برای چه بود؟ سن مطلوب ازدواج را چه قدر می دانید؟ آخرین باری که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کردید چه بود؟ گفت: تامین اجتماعی، بورس سرمایه گذاری نکردم، بیشترین وامی که گرفتم برای مشارکت در ساخت مسکن بود؛ یک خانه داشتیم که درحال نشست بود و با دامادها آن را ساختیم. دختر اولم سال دهم دبیرستان ازدواج کرد و دختر دوم و سوم بعد از کنکور ازدواج کردند. از تاکسی استفاده کردم.

وی درخصوص استفاده از جوانان در دولت گفت: دولت آینده اولین دولت بعد گام دوم انقلاب است که محور آن جوانان هستند، در ۱۴ سالی که در جریان دانشجویی فعالیت داشتم جوانانی را شناختم که ممتاز هستند بنده معتقد به فعالیت جوانان و شایسته سالاری هستم؛ مشکل امروز ما به دلیل مدیریت پیران است.

وی درخصوص مصادیق اصلاح الگو مصرف هم تصریح کرد: این موضوع یک مبنای فرهنگی دارد و یک مبنای اقتصادی. باید شرایط را به سمتی ببریم که اصلاح الگوی مصرف پیش برود، به صورت دقیق این موضوع باید دنبال شود. از طریق فرهنگ سازی و اعمال قانون می‌توانیم این الگوی مصرف را اصلاح کنیم تا به بهترین شکل مصرف را مدیریت کنیم. مسئولان هم باید مصرف کم داشته باشند تا الگوی مردم باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مهم ترین مشکل کشور، بیان کرد: مهم ترین چالش کشور موانع موجود در تولید است، اگر تولید در دستور کار قرار بگیرد تمام مشکلات کشور برطرف می شود، کشور ما ظرفیت بالایی دارد اگر کشور را به سمتی ببریم که دولت نوکری مردم را کند و موانع تولید را بردارد و با مفاسد اقتصادی جدی برخورد شود و شرایط اقتصادی را بهبود بخشیم امکان جهش تولید فراهم می شود و مراوداتمان را با کشور ها در این مسیر به کار ببریم مشکلات حل می شود. ما چهارمین کشور در دنیا هستیم که تورمان دو رقمی است، امکانات زیادی در کشور داریم.

زاکانی درخصوص پایندی دولت خود به برجام گفت: در برجام تمام وظایفمان را انجام دادیم این آمریکا و اروپایی ها هستند که تعهدشان را انجام ندادند، باید آمریکا تحریم ها را بردارد و اروپا هم به تعهدات خود عمل کند، ایران بیش از تعهد خود انجام داده است؛ اما دیگران انجام نداده‌اند.

وی درخصوص استفاده دولت خودش از نخبگان تصریح کرد: بنده معتقد به شایسته سالاری هستم، به هیچ وجه اگر عنصر بهتری باشد از عنصر ضعیف که در دست ما بوده استفاده نمی‌کنم. دولت آینده بر محور جوانان و مدار سلامت و شایستگی اداره خواهد شد و به این وعده پایبند هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین پستی که در فضای مجازی منتشر کردید چه بود؟، اهل چه ورزشی هستید؟، آخرین طبیعت گردی؟ اخرین کتابی که خواندید؟ آخرین فیلمی که دیدید؟اهل رادیو گوش دادن هستید؟، تصریح کرد: دیروز درباره ارزش پول پست گذاشتم، اهل کشتی هستم، کوه، یک کتاب در حوزه اقتصادی و موانع تولید بود، آخرین فیلم که دیدم درباره طبیعت بود‌، اخبار.

وی افزود: در بخش سیاست و امنیت تمام حواسمان را بر مردم سالاری دینی گذاشته ایم؛ این شدنی است چراکه انگیزه زیادی برای اصلاح دولت وجود دارد.

زاکانی درباره رویکرد سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی باید در خدمت انقلاب و مردم باشد هدف حدی ساختن ایران آگاه و نوین باشد انقلاب ما الگو شد اما شعارهای انقلاب محقق نشده است، هنوز استقلال اقتصادی و... نداریم و نباید در مقام شعار بماند، سیاست خارجی یک ظرفیت است که باید در خدمت کشور و مردم قرار گیرد آنروز جهان درحال شکل گرفتن نظام جدید چند قطبی است اینجا سیاست خارجی باید در خدمت منافع ملی و انقلاب قرار گیرد، سیاست خارجی را براساس دیپلماسی فعال هوشمند برنامه ریزی کردیم امیدوار هستیم از همه ظرفیت هایی که وجود دارد استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره راهکار برای حمایت از دهک پایین، گفت: سال ۹۶ پول ۳ بخش کشور را تجمیع کردیم، پول رفاه، سلامت و یارانه ها. با این اقدام صد دردصد مردم بیمه رایگان می‌شدند، ۷۰ درصد مردم بیمه تکمیلی می شدند، ۱۶ گروه درمانشان رایگان میشد، ۷۰ درصد مردم ۱۶ هزار تومان درماه بن کالا می‌گرفتند، خانوار ۵ نفر ۸۰ تومان بن کالا می گرفت، ۳۰ درصد مردم پول نقد میگرفتتد، زنان سرپرست خانوار ماهی ۸۰ هزار تومان بن کالا می گرفت.

وی افزود: برای اینکار اهدافی را تعیین کرده بودیم، سلامت مردم در خطر نمیفتد، ریشه فقر مطلق از بین برود و زمینه کار تلاش فراهم شود و حالا این برنامه در سال جدید به روز و اجرا می‌کنیم.

زاکانی درخصوص برنامه های خود درمورد رفع تبعیض در استخدام های دولتی، گفت: امروز رانت و پارتی بازی حرف اول میزد اگر حرکت از طریق آزمون های استخدامی انجام می شود در مقام حرف است تمام تلاش بنده این است در نظام آموزشی مسیری را فراهم‌کنیم تا شرایط خلاقیت، مهارت و اجتماعی شدن فراهم شود و درخصوص جذب دولت هم شایسته ترین افراد در جایگاه خودشان قرار خواهد گرفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص برنامه های خود در کاهش نرخ بیکاری، تصریح کرد: اولویت ما فعال کردن تولید است که علاوه بر خلق ثروت زمینه اشتغال را فراهم می‌کند، رتبه یک جهان را در صنعت نفت و گاز داریم و ظرفیت خوبی در این زمینه داریم وقتی گاز را تبدیل به پتروشیمی می شود ایجاد اشتغال می‌کنیم اگر به صنایع پایین دستی نیز منتقل کنیم شرایط اشتغال بیشتری برای جوانان فراهم می شود ما در کشور مشکل ظرفیت نداریم ما مشکل اراده داریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: درخواست من از جوانان این است که با خودباوری متکی بر ایمان در انتخابات شرکت کنند و برای ایجاد تحول در کشور فعال باشند.

نظرات بینندگان