arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

سیستم عامل لینوکس چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیستم عامل لینوکس چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

 در این مقاله بررسی خواهیم نمود که لینوکس چیست. این سیستم عامل یا هسته (Kernel) است که تحت مجوز منبع باز توزیع می‌شود. لیست عملکرد آن کاملاً شبیه یونیکس  (UNIX)است. برای اینکه متوجه شوید لینوکس چیست می‌توان گفت هسته برنامه‌ای در قلب سیستم عامل لینوکس است که از موارد اساسی مانند ارتباط سخت‌افزار با نرم‌افزار مراقبت می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت LINUX چیست و با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد. به طور خلاصه لینوکس یک سیستم عامل منبع‌باز مانند سایر سیستم عامل‌ها نظیرMicrosoft Windows ، Apple Mac OS ، iOS ، Google android و غیره است.

سیستم عامل چیست؟

هر بار که رایانه خود را روشن می‌کنید، صفحه‌ای مشاهده می‌کنید که می‌توانید فعالیت‌های مختلفی مانند نوشتن، استفاده از اینترنت یا تماشای فیلم را انجام دهید. اما چه چیزی باعث می‌شود سخت افزار کامپیوتر به این شکل کار کند؟ پردازنده موجود در رایانه شما از کجا می‌داند که شما درخواست اجرای یک فیلم با فرمت فایل mp3 از او نموده‌اید؟

 در واقع، این سیستم عامل یا هسته است که این وظایف را انجام می‌دهد. بنابراین، برای کار با رایانه خود، به یک سیستم عامل (OS) نیاز دارید. در واقع، همین الان نیز شما هنگام خواندن این مقاله در رایانه خود از یک سیستم عامل استفاده می‌کنید.

 به بیان دیگر سیستم عامل نرم‌افزاری است که ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر را امکان‌پذیر می‌کند. ورودی‌ها را برای پردازش توسط پردازنده منتقل می‌کند و برای نمایش آن خروجی را به سخت‌افزار می‌آورد. اگرچه سیستم عامل بسیاری از کارهای مهم دیگر را نیز انجام می‌دهد، اما تمامی مواد ذکر شده عملکرد اصلی یک سیستم عامل است. حال ممکن است شما از سیستم عامل‌های مشهوری مانند ویندوز، Apple OS X و... استفاده کرده باشید، اما در ادامه با سیستم عامل لینوکس، نمای کلی لینوکس و مزایای آن نسبت به سایر گزینه‌های سیستم عامل آشنا خواهیم شد.

 سیستم عامل linux چیست؟

سیستم عامل لینوکس چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل یا هسته است که وقتی Linus Torvalds یک دانشجوی علوم کامپیوتر بود، به عنوان یک ایده در ذهن جوان و خوش فکرش جوانه زد. او قبلاً روی سیستم عامل UNIX  کار می‌کرد و فکر می‌کرد که این سیستم نیاز به پیشرفت دارد.

 با این حال، هنگامی‌که پیشنهادهای وی توسط طراحان UNIX رد شد، او به فکر راه‌اندازی سیستم عامل قابل قبول برای تغییرات موردنظرش و نیز اصلاحات پیشنهادی توسط کاربران آن افتاد.

 بنابراین لینوس در سال ۱۹۹۹ هسته‌ای به نام Linux را ابداع کرد. او به این ایده پرداخت که برای اجرای این سیستم عامل به برنامه‌هایی مانند File Manager، Document Editors، Audio -Video نیاز دارد.

هرچه از زمان ابداع لینوکس می‌گذشت، او با برنامه‌نویسان دیگر در مکان‌هایی مانند MIT همکاری می‌کرد و بدین ترتیب روز به روز برنامه‌های کاربردی بیشتری برای لینوکس ظاهر شدند. بنابراین در حدود سال ۱۹۹۹۱، یک سیستم عامل لینوکس فعال با برخی از برنامه‌های اصلی رسماً راه‌اندازی شد، و این شروع داستان یکی از محبوب‌ترین و منبع‌بازترین گزینه‌های سیستم عامل موجود امروز است.

 نسخه‌های قبلی سیستم عامل لینوکس چندان کاربر پسند نبودند، و تنها توسط برنامه‌نویسان رایانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و لینوس توروالدز هرگز در نظر نداشت که محصول خود را تجاری کند. این مساله محبوبیت لینوکس را به دلیل معروف شدن سایر سیستم عامل‌های تجاری ویندوز، محدود کرد. با این وجود، ویژگی منبع‌باز بودن سیستم عامل لینوکس آن را روز به روز قویتر نمود.

مزیت اصلی لینوکس این بود که برنامه‌نویسان می‌توانستند از هسته لینوکس برای طراحی سیستم عامل‌های شخصی خود استفاده کنند. با گذشت زمان، طیف جدیدی از سیستم عامل‌های کاربرپسند به دنیای کامپیوتر هجوم آورد. اکنون، لینوکس یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین هسته‌ها (kernels) است و ستون فقرات سیستم عامل‌های معروف مانند Debian، Knoppix، Ubuntu و Fedora است. با این وجود، این لیست به اینجا ختم نمی‌شود زیرا امروزه هزاران نسخه عالی از سیستم عامل لینوکس مبتنی بر هسته لینوکس موجود است که عملکردهای مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهد. هسته لینوکس به طور معمول در ترکیب پروژه GNU توسط دکتر ریچارد استالمن استفاده می‌شود. تمام توزیع‌های mordern لینوکس در واقع توزیع‌های Linux / GNU هستند.

مزایای لینوکس

سیستم عامل لینوکس اکنون در اوج از محبوبیت خوبی برخوردار است و در بین برنامه‌نویسان و همچنین کاربران عادی رایانه در سراسر جهان مشهور است. مزایای اصلی آن به شرح زیر می‌باشند.

۱. رایگان بودن

لینوکس یک سیستم عامل کاملا رایگان را ارائه می‌دهد و هیچ نسخه تجاری و غیر رایگانی تاکنون برای آن ایجاد نشده است. برای دریافت این سیستم عامل برخلاف ویندوز نیازی به هزینه‌کردن صدها دلار پول ندارید!

۲. منبع‌باز بودن

منبع باز بودن یا Open Source بودن لینوکس از دیگر مزایای این سیستم عامل می‌باشد. بدین معنا که هر کسی که دانش برنامه‌نویسی دارد می‌تواند کدهای آن را به دلخواه اصلاح کند.

۳. سادگی

یادگیری لینوکس برای مبتدیان نیز بسیار آسان است. سیستم عامل‌های لینوکس میلیون‌ها برنامه / اپلیکیشن و نرم‌افزار لینوکس را برای انواع کاربران ارائه می‌دهند که بیشتر آنها رایگان هستند! کاربران تازه وارد لینوکس، معمولاً با در نظر گرفتن آن به عنوان یک سیستم عامل سخت و فنی، از آن اجتناب می‌کنند و یا تصور می‌کنند نیاز به خرید سرور اختصاصی برای آن هست، اما اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، در چند سال گذشته سیستم عامل‌های لینوکس بسیار کاربرپسندتر از نمونه‌های مشابه خود نظیر ویندوز شده‌اند، بنابراین امتحان کردن آنها بهترین راه برای دانستن این است که آیا لینوکس برای شما مناسب است یا نه.

۴. امنیت

سیستم عامل لینوکس چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

پس از نصب لینوکس، دیگر نیازی به آنتی ویروس ندارید! لینوکس یک سیستم کاملاً امن است. علاوه‌بر این، یک انجمن وسیع توسعه جهانی برای لینوکس وجود دارد که به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای افزایش امنیت آن است. با هر بار ارتقا سیستم عامل از امنیت و مقاومت بیشتری برخوردار می‌شود. هزاران مورد از بهترین سیستم عامل‌های لینوکس و نرم‌افزارهای لینوکس بر اساس هسته لینوکس موجود است که اکثر آنها امنیت و برنامه‌های پیشرفته عالی و رایگانی را ارائه می‌دهند.

۵. پایداری

نرم‌افزار رایگان لینوکس به دلیل پایداری و قابل اطمینان بودن آن، سیستم عامل برتر برای انواع سرورها اختصاصی و سرور مجازی هستند. (شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، فیس‌بوک و گوگل از لینوکس برای سرورهای خود استفاده می‌کنند). یک سرور مبتنی بر لینوکس می‌تواند بدون توقف و نیاز به راه‌اندازی مجدد سال‌ها بدون وقفه کار کند.

 کلام آخر

یونیکس مادر سیستم عامل‌هایی است که پایه و اساس لینوکس را بنیان نهادند. یونیکس عمدتا برای سیستم‌های اصلی طراحی شده است و در شرکت‌ها و دانشگاه‌ها استفاده می‌شود. در حالی که لینوکس به سرعت در حال تبدیل شدن به یک نام محبوب برای کاربران رایانه، توسعه‌دهندگان و محیط‌های سروری است. همچنین ممکن است مجبور شوید هزینه یک هسته یونیکس را پرداخت کنید در حالی که این سیستم عامل در لینوکس کاملا رایگان است.

اما، دستوراتی که در هر دو سیستم عامل استفاده می‌شود معمولاً یکسان هستند. تفاوت زیادی بین یونیکس و لینوکس وجود ندارد. اگرچه ممکن است متفاوت به نظر برسند، اما در اصل یکسان هستند. از آنجا که لینوکس یک کلون از یونیکس است. بنابراین یادگیری یکی همانند یادگیری دیگری است. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی در این زمینه با کارشناسان مجرب و متخصص وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

نظرات بینندگان