arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۶ خرداد ۱۳۷۷: حسام الدین آشنا گفت بناست سخت‌گیری‌ها از آقای احمد آذری قمی برداشته شود

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [محمدکریم] خليلى، رهبر حزب وحدت اسلامی شيعيان افغانستان آمد. گزارش سفر به عربستان، تركيه، روسيه و اُزبكستان را داد و توافق‌هاى اخير بين گروه‌هاى شيعه و برنامه‌هاى آينده در مقابل طالبان و مشكلات مردم هزاره‌جات، در اثر محاصره طالبان و ضرورت وصل‌شدن مناطق شيعه‌نشين به ايران، براى تسهيل كمك را گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

كميسيون زيربنايى و تولیدی [مجمع تشخیص مصلحت نظام]، جلسه داشت. سياست‌هاى كلى بخش نفت و گاز را تكميل‌كرديم. عصر، آقايان [حسام‌الدین] آشنا، [امیر] تهرانى و [حمید] سرمدى، معاونان وزارت اطلاعات آمدند وگزارش تحليلى از عمليات خرابكارانه اخير منافقين را دادند؛ نتوانسته‌اند، حركت آنها را پيش‌بينى و پيشگيرى‌كنند. آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] هم ديروز از عدم اطلاعات درست در كشور و عدم احاطه سپاه و اطلاعات و ناجا در اين‌گونه مسايل و ادعاى‌آقاى [یحیی‌رحیم] صفوى، [فرمانده‌کل سپاه]، درخصوص تسلط بر ضدانقلاب، انتقاد داشت. معتقدندكه اين حركت، براى نجات از بن‌بست و فشار اعضا و روحيه‌دادن به اعضا و نيزكشاندن سياست ايران به فشار و خفقان است؛ على‌رغم ضررهايى كه از ناحيه برخورد احتمالى دول غربى خواهند داشت.

همچنین گزارش بازجويى از آقاي سيدهادى هاشمى، [داماد آیت‌الله منتظری] را دادند و گفتند، با احترام و اختيار، مشغول نوشتن تحليلى از علت بروز مسأله آیت‌الله منتظرى از زمان امام تا امروز است و 180 صفحه نوشته و تلفنى با خانواده‌اش ارتباط دارد.گفتند، بناست سختگيرى‌ها از آقاى [احمد] آذرى[قمی] برداشته شود. من به آنها گفتم، اگر خواست براى معالجه به خارج برود، مخالفت نكنند.

آقاى [محسن] رفيق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان] آمد. از دفتر رهبرى گله دارد. از وضع كشور و به‌خصوص از وضع اقتصادى و ركود، اظهارنگرانى‌كرد و گفت، بنياد جانبازان در برنامه داشته كه سه ماه اول امسال، 14 ميليارد تومان درآمد داشته باشد، ولى تاكنون فقط 800 ميليون تومان درآمد داشته و نمى‌تواند مقررى جانبازان را بدهد و يا كمك به نهاد رهبرى بنمايد. از وضع سياسى و ضعف هر دو جناح هم انتقاد داشت. از من خواست كه مديريت جناح [جامعه] روحانيت مبارز را به عهده بگيرم. گزارشي از كمك‌هايش به روحانيت مبارز را داد.

آقاى [محمدکریم] خليلى، رهبر حزب وحدت اسلامی شيعيان افغانستان آمد. گزارش سفر به عربستان، تركيه، روسيه و اُزبكستان را داد و توافق‌هاى اخير بين گروه‌هاى شيعه و برنامه‌هاى آينده در مقابل طالبان و مشكلات مردم هزاره‌جات، در اثر محاصره طالبان و ضرورت وصل‌شدن مناطق شيعه‌نشين به ايران، براى تسهيل كمك را گفت.

نظرات بینندگان