arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

خطیب‌زاده: ۳.۵ میلیون واجد شرایط رای دادن در خارج از کشور داریم / ۲۳۴ شعبه در خارج پیش‌بینی شده / در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده / امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم؛ همکاری نمی‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سه و نیم میلیون نفر از شهروندان ایرانی مقیم کشورهای خارجی، واجد شرایط رای دادن هستند،‌ گفت: ۲۳۴ شعبه در خارج از کشور کار اخذ رای را انجام می دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سه و نیم میلیون نفر از شهروندان ایرانی مقیم کشورهای خارجی، واجد شرایط رای دادن هستند،‌ گفت: ۲۳۴ شعبه در خارج از کشور کار اخذ رای را انجام می دهند.

«سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: این انتخابات بسیار مهم است و سرنوشت ایران را در عرصه مدیریت کلان کشور رقم می‌زند. مردم ایران در بزنگاه‌های تاریخی خوش درخشیدند و حضور موثری داشتند و کلام آخر را زدند. تمام تغییرات در قدرت و در جمهوری اسلامی از طریق صندوق‌های رای بوده و اراده مردم را به منصه ظهور رساند.

وی با بیان اینکه امیدوارم همه افراد، چه کسانی که تصمیم گرفته‌اند و چه کسانی تردید دارند، روز جمعه را به یک روز ملی دیگر در تاریخ ایران تبدیل کنند، اظهار داشت: ایران و ایرانی به دنبال منافع ملی است و روز جمعه نیز این مسئله رقم خواهد خورد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با ارائه گزارشی در مورد اقدامات دستگاه دیپلماسی در مورد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: براساس قوانین، تمام ایرانیان باید برای رای دادن دسترسی داشته باشند. در همین چارچوب، انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر ایران، در تمامی دنیا برگزار شده و مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور براساس قانون، وزارت امور خارجه است.

سه و نیم میلیون واجد شرایط رای دادن در خارج از کشور داریم

خطیب‌زاده با اشاره به تشکیل ستاد انتخاباتی در معاونت کنسولی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این فرایند از ۶ ماه قبل آغاز شد و در آذر ماه گذشته، به کلیه نمایندگی‌ها طی نامه‌ای دستورالعملی صادر کردیم و از آنها خواستیم تمامی واجدین شرایط را برای اخذ رای احصا کرده و به مرکز اعلام کنند. براساس برآوردهای غیررسمی سه میلیون و نیم نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم.

وی با بیان اینکه در ماه فروردین تمامی اقلامی و ملزومات احصا و برای تامین‌آن تلاش شد، گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار برگه تعرفه به نمایندگی‌ها ارسال شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با امضای وزیر امور خارجه به عنوان رییس ستاد انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور تعیین شده است، ابراز داشت: به غیر از هیات‌های اجرایی در کلیه صندوق‌های رای، بیش از ۲۰۰ نفر به عنوان ناظر شورای نگهبان با هماهنگی این شورا تعیین و به نمایندگی‌ها معرفی شدند. ۲۳۴ شبعه اخذ رای در خارج از کشور کار اخذ رای را انجام می‌دهند.

امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم

خطیب‌زاده با بیان اینکه تقریبا در تمامی کشورها صندوق رای داریم، عنوان کرد: در سه کشور این مسئله میسر نشده است که مهمترین آن، کانادا است. این کشور در دوره قبل نیز همکاری لازم را نداشت. نمایندگی ایران در نیویورک با همتای خود در این رابطه رایزنی کرده و نامه رسمی نیز داده شده ولی دولت کانادا از همکاری امتناع کرده است بنابراین امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم .

وی با انتقاد از رویکرد دولت کانادا یادآور شد: این مسئله نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها مسئله انتخابات و... همکاری نداشته و نگاه دوگانه دارد بلکه در راه حقوق شهروندان ایرانی نیز سنگ‌اندازی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در ۲۴ ایالت آمریکا صندوق رای تعبیه شده است، در عین حال گفت: دولت ایران تلاش کرده که زمینه رای دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند لذا در نقاط مرزی تلاش شده صندوق‌های رای قطعی شود.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه یکی از پرتلاش‌ترین دوره‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور در این دوره بوده است، گفت: بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری با هماهنگی وزارت ارشاد صادر شده است. ستاد اطلاع‌رسانی در وزارت امور خارجه نیز شکل گرفته است. همه مقدمات فراهم شده و امیدواریم انتخابات پرشوری نیز شاهد باشیم.

نظرات بینندگان