arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

روحانی: برای نخستین بار در تاریخ ایران، غنی سازی ۶۳درصدی انجام دادیم

رئیس جمهور تاکید کرد: همه دیدند برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۳ درصد هم انجام دادیم و اگر نیاز باشد در هر زمان می‌توانیم غنی‌سازی بالاتر هم انجام دهیم، اما در عین حال دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. غنی‌سازی ما برای نیازمندی‌های کشورمان در بخش‌های پزشکی و در بخش‌های صنعت انرژی و در سایر بخش‌ها است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه قصد تجاوز به هیچ کشوری نداشته و ندارد، گفت: قدرت و توان ایران و نیرو‌های مسلح ما صرفا برای بازدارندگی و دفاع پشیمان کننده است، ما قصد جنگ و تنش نداریم، اما در برابر قدرت‌های متجاوز نیز سر فرود نخواهیم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت دفاع و رونمایی از ناوشکن ایرانی دنا و ناو مین شکار شاهین و الحاق آن‌ها به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در هفتاد دومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران قدرتی است که امنیت منطقه را برای خود و همسایگان تضمین می‌کند.

روحانی تصریح کرد: به همسایگان عزیز خود با صراحت اعلام می‌کنیم که قدرت نیرو‌های مسلح ما علیه شما نیست بلکه پشتیبان و حافظ شما، خلیج فارس و دریای عمان هم هست و ارتش ایران مدافع استقلال خود و کشور‌های منطقه و همسایگان است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در دفاع از کشور خود نه نیازمند سلاح کشتار جمعی هستیم، نه در پی بدست آوردن این سلاح هستیم و نه آن را مجاز می‌دانیم، این فتوای صریح مقام معظم رهبری است.

روحانی با بیان اینکه ما بدنبال توانمندی‌های هسته‌ای، فضایی و موشکی برای صنعت داخلی و فناوری‌های نوین خود هستیم، تصریح کرد: قدرت هسته‌ای ما برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست آمریکا و اروپا این را بدانند و بفهمند، فعالیت هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و غنی سازی ما برای نیازمندی‌های کشور در بخش‌های پزشکی و صنعت انرژی است.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک به ملت بزرگ ایران، ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع و نیروی دریایی به دلیل ساخت این دو شناور رزمی و دفاعی با اتکا به توان داخلی، گفت: نیروی دریایی از آغاز انقلاب اسلامی تا امروز همواره یک نیروی پرتوان و قدرتمند بوده است.

روحانی افزود: مردم به یاد دارند که در ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به طور کلی نیروی دریایی عراق را منهدم کرد و بعد از چند ماه دیگر در آب‌های خلیج فارس شناوری را به نام شناور عراقی نمی‌دیدیم و به طور کلی نیروی دریایی عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از گذشت ۳۳ سال از جنگ تحمیلی، ارتش و نیروی دریایی آبدیده‌تر و با تجربه‌تر از همیشه است، اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش و سپاه امروز در کنار هم به خوبی از آب‌های سرزمینی و منافع جمهوری اسلامی در آب‌های بین‌المللی در چارچوب مقررات بین‌المللی به خوبی حراست و حفاظت می‌کنند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز شناور‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بدون نیاز به توقف با خودکفایی کامل و با لجستیک همراه می‌توانند هزاران کیلومتر آب‌های بین‌المللی را بپیمایند، تصریح کرد: در مرحله اول انگیزه و در قدم‌های بعدی آموزش و تجهیزات کافی عامل این قدرت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی و به ویژه نیروی دریایی هستند و در کنار همه این‌ها دولتی قدرتمند است که هم به لحاظ لجستیکی و مالی و هم به لحاظ حمایت در عرصه‌های بین‌المللی همواره از نیرو‌های مسلح کشور پشتیبانی کرده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت و ملت ایران با وجود شدیدترین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی در ۳ سال و نیم گذشته سرو قامت ایستاده اند و دولت با همه توان با وجود مضاعف شدن فشار‌ها به دلیل شیوع کرونا، از نیرو‌های مسلح خود حمایت و نیاز‌های آنان را تامین کرده است.

روحانی با بیان اینکه ساخت این ۲ ناو که در طول ۸ سال گذشته انجام شده، نشانه این است که هیچ فشار و هیچ جنگی نمی‌تواند ملت و دولت ما را به زانو در بیاورد، ادامه داد: در طول این ۸ سال همچنین قدرت پدافند هوایی ایران از هر زمان دیگر برتر و بالاتر شده و آنچه در زمینه پدافند هوایی مورد نیاز کشور بوده از جمله سامانه اس ۳۰۰، با تلاش شبانه‌روزی تامین شده است.

رئیس جمهور با برشمردن مصادیق آن دسته از توانمندی‌های دفاعی کشور که در ۸ سال گذشته ایجاد شده و یا توسعه یافته‌اند، گفت: امروز نیرو‌های مسلح کشور خودکفا بوده و روی پای خودشان ایستاده‌اند و بدون نیاز به خارج به خوبی می‌توانیم از کشورمان دفاع کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ایران قربانی سلاح کشتار جمعی در جنگ تحمیلی ۸ ساله توسط عفلقیان مسلح شده از سوی نیرو‌های غربی و شرقی بوده است، اضافه کرد: ایران دنبال توانمندی هسته‌ای، هوایی، فضایی، موشکی برای صنعت داخلی و توانمندی خود است.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه دیدند برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی ۶۳ درصد هم انجام دادیم و اگر نیاز باشد در هر زمان می‌توانیم غنی‌سازی بالاتر هم انجام دهیم، اما در عین حال دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. غنی‌سازی ما برای نیازمندی‌های کشورمان در بخش‌های پزشکی و در بخش‌های صنعت انرژی و در سایر بخش‌ها است.

روحانی افزود: فعالیت هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است. ملت ما قدرت توانمندی و ایستادگی در برابر قدرت‌های جهان را دارد و همه دیدند آن زمان که لازم بود پهپاد بزرگترین قدرت نظامی جهان را ساقط کردیم و آن روز که لازم بود، پایگاه نظامی اش را موشک باران کردیم. این قدرت و توانمندی نیرو‌های مسلح غیور ایران اسلامی و توانمندی ملت و دولت ایران است.

رئیس جمهور اظهار داشت: قصد جنگ و تنش نداریم، اما در عین حال در برابر قدرت‌های متجاوز هم سر فرود نخواهیم آورد. امروز در مذاکرات وین این نکته به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی‌ها و بقیه کشور‌های ۱+۵ به تمام تعهدات خودشان بدون استثناء عمل کنند بدون فاصله و بعد از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی ایران هم به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این پیام صریح جمهوری اسلامی ایران به اروپا و آمریکاست؛ بنابراین همانطور که بسیاری از تعهدات‌تان را قبول کردید و اعلام کردید که آن‌ها را اجرا خواهید کرد، چند مورد باقیمانده را نیز بپذیرید تا منطقه و جهان شاهد صلح و آرامش و تعامل سازنده بیشتر باشد.

نظرات بینندگان